رفتن به محتوای اصلی

11 نوامبر : نتانیاهو ؛ ارتش اسرائیل غزه را محاصره کرده و «هزاران» جنگجوی حماس را کشته است

11 نوامبر : نتانیاهو ؛ ارتش اسرائیل غزه را محاصره کرده و «هزاران» جنگجوی حماس را کشته است

 

 

به مردم غزه گفته شد که هنگام خروج از بیمارستان رنتیسی و نصر دستان خود را بالا ببرند

پل آدامز

گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی در بیت المقدس

ارتش اسرائیل جزییات بیشتری از دستورالعمل‌های داده شده به کارکنان بیمارستان‌های رنتیسی ونصر در غره را قبل از تخلیه آن‌ها در اوایل این هفته منتشر کرده است.

این اطلاعات شامل صدای یک مکالمه تلفنی بین یک مقام بیمارستان رنتیسی و یک افسر ارشد ارشد کوگات، شاخه ای ار ارتش اسرائیل که با غیرنظامیان فلسطینی سرو کار دارد، می شود.

این گفتگو شامل صحبت دو مرد می شود که درمورد ترتیبات دریافت آمبولانس برای تخلیه بیماران صحبت می کنند.

مسئول بیمارستان درباره صدها غیرنظامی آواره که در این بیمارستان پناه گرفته اند می پرسد، افسر اسرائیلی به آن ها می گوید که ساعت ۱۱:۲۰ صبح از ورودی اصلی بیمارستان خارج شوند و به تفصیل توضیح می دهد که برای ترک شهر غزه باید به کدام خیابان بروند.

او دوباره به مسئول بیمارستان می گوید که مطمئن شود غیرنظامیان پرچمی سفید با خود حمل کنند تا نشان دهند نظامی نیستند.

این مسئول بیمارستان می گوید: «همه درحالی که دستانشان را بالا گرفته اند، بیرون خواهند رفت.» افسر اسرائیلی می گوید: «بسیار خوب»

 

نتانیاهو: ارتش اسرائیل غزه را محاصره کرده و «هزاران» جنگجوی حماس را کشته است

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که ارتش این کشور محاصره شهر غزه را کامل کرده و اذعان کرده که در اطراف بیمارستان الشفا در حال نبرد هستند.

اسرائیل مدعی است که حماس یک تاسیسات نظامی درزیر ساختمان این بیمارستان دارد.

نخست وزیر اسرائیل به عنوان بخشی از گزارش خود به مردم این کشور گفت که ارتش اسرائیل «هزاران» نیروی حماس از جمله کسانی که در حمله هفتم اکتبر به جنوب این کشور دست داشتند و باعث کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر شدند را از بین برده است.

آقای نتانیاهو افزود که اسرائیل پس از جنگ، کنترل نظامی خود را برغزه همانند آن چه که در کرانه باختری انجام می دهد، حفظ خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان این اقدام اسرائیل را «اشغال نظامی» دانسته اند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین ضمن ادای احترام به سربازان کشته شده در جنگ با حماس از حمایت های مالی و معنوی آمریکا قدردانی کرد.

هم آقای نتانیاهو و هم یوآو گالانت، وزیر دفاع که پس از نخست وزیر صحبت کرد، گفتند که نجات گروگان ها و «ریشه کن کردن حماس» اولویت های اصلی است

 

کشورهای عرب و مسلمان به اتفاق خواستار آتش‌بسی فوری شدند

 

Image removed.

فرانک گاردنر

خبرنگار بی‌بی‌سی در امور امنیتی

بیانیه پایانی اجلاس سران ۵۷ کشور عربی و مسلمان به اتفاق خواستار آتش‌بسی فوری در غزه شده است.

عربستان سعودی، میزبان این نشست جامعه بین المللی را به استانداردهای دوگانه متهم کرد.

وزیر خارجه عربستان گفت: «شورای امنیت سازمان ملل با پاسخگو نکردن اسرائیل به خاطر اقداماتش در غزه، نتوانسته به مسئولیت‌های خود عمل کند.»

رئیس اتحادیه عرب گفت امیدوار است که غرب به پیام یک چهارم اعضای سازمان ملل توجه کند.

ایران و سوریه پا را فراتر گذاشته و خواستار اقدامات مشخصی مانند قطع روابط بین اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه شدند.

در گفتگوهای خصوصی که در حاشیه این نشست انجام شد شماری از وزرای عرب از نگرانی و هراس خود در این مورد گفتند که تعداد بالای تلفات غیرنظامیان فلسطینی در غزه باعث بروز افراط گرایی در برخی از جوانان آن ها شود.

آن ها همچنین از ناامیدی خود از متحدان غربی شان صحبت کردند و به محکومیت غرب از اقدامات روسیه در حمله به اوکراین اشاره کردند در حالی که تا حد زیادی این اقدام را با اسرائیل در مورد غزه انجام دادند.

از محکومیت حماس و حمله این گروه به جنوب اسرائیل در ماه گذشته به وضوح حرفی در میان نبود.

واکنش اسرائیل به حرف‌های نصرالله: سراسر لبنان را مانند غزه ویران می‌کنیم

در فاصله کوتاهی بعد از سخنرانی حسن نصرالله، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل تهدید کرد که اگر حزب‌الله به جنگی تمام عیار با اسرائیل روی بیاورد، سراسر لبنان مانند غزه ویران خواهد شد.

گالانت در سخنرانی برای سربازان اسرائیلی گفت: «اگر حزب‌الله به چنین اشتباهاتی در اینجا دست بزند، اولین کسانی که قبل از همه هزینه‌اش را پرداخت خواهند کرد، شهروندان لبنانی خواهند بود.»

این تهدیدها در حالی بیان می‌شود که حمله به شهروندان غیرنظامی بر اساس قوانین بین‌المللی از مصادیق «جنایت جنگی» است.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه تهدید خود گفت: «ما کاری را که الان داریم در غزه انجام می‌‌دهیم، می‌توانیم در بیروت هم انجام بدهیم.»

اسرائیل به شکل گسترده‌ای متهم شده که در کنار سازمان حماس، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و در غزه به «جنایت جنگی» دست زده است.

57 کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، خواستار صدور یک قطعنامه الزام‌آور در شورای امنیت برای پایان دادن به «تهاجم» اسرائیل شدند

Image removed.

 

۵۷ کشور جهان که همگی از جمله کشورهایی با اکثریت جمعیتی مسلمان هستند، در پایان نشستی در ریاض، ضمن محکوم کردن اقدامات «وحشیانه» نیروهای اسرائیلی، خواستار صدور یک قطعنامه الزام‌آور در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به «تهاجم» اسرائیل شدند.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین استدلال اسرائیل مبنی بر این‌که برای «دفاع از خود» دست به عملیات نظامی زده، رد شده است.

در این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده که با تصویب یک قطعنامه قاطع و الزام‌آور از اسرائیل بخواهد تا به «تهاجم» پایان دهد.

ابراهیم رئیسی از ایران، در کنار بشار اسد از سوریه، رجب طیب اردوغان از ترکیه، عبداالفتاح السیسی از مصر و محمد بن سلمان از عربستان در این نشست حضور داشتند.

تا امروز قطعنامه‌های پیشنهادی که در آن‌ها درخواست آتش‌بس مطرح بود توسط ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت وتو شده است.

 

خلاصه ای از مهم‌ترین تحولات جنگ اسرائیل، حماس:

Image removed.

 

  • ارتش اسرائیل گفته که پس از درخواست مسئولان بیمارستان الشفا در غزه، فردا به تخلیه نوزادان از این بیمارستان کمک خواهد کرد.
  • ارتش اسرائیل از «درگیری» با نیروهای حماس در منطقه اطراف بیمارستان الشفا خبر داده، اما حمله به این بیمارستان را رد کرده و گفته که با هر کسی که بخواهد سالم آن جا را ترک کنند، هماهنگ خواهد شد.
  • یک جراح در بیمارستان الشفا پیش‌تر به بی بی سی گفت که برق، آب و غذا تمام شده و بخش مراقبت های ویژه بیمارستان از کار افتاده است.
  • یک گروه از پزشکان می گویند که دو نوزاد در بیمارستان الشفا به دلیل قطع برق جان خود را از دست دادند و ۳۷ نفر دیگر در خطر مرگ قرار دارند.
  • سازمان پزشکان بدون مرز می گوید که بیمارستان‌های نوار غزه در ۲۴ ساعت گذشته «تحت بمباران های بدون وقفه»‌بوده اند. هلال احمر فلسطینیان هم گفته است که تانک های اسرائیلی در چند متری بیمارستان قدس قرار دارند. ارتش اسرائیل در این مورد اظهارنظری نکرده است.
  • رهبران کشورهای اسلامی و عرب در عربستان سعودی برای گفتگو در مورد اقدامات اسرائیل در غزه در نشستی اضطراری شرکت کردند. درپایان این نشست، کشورهای شرکت کننده خواستار قطعنامه «الزام آور» شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به «تهاجم» اسرائیل در غزه شدند.
  • رسانه‌های لبنانی می‌گویند که اسرائیل حمله ای به عمق خاک لبنان داشته است. تلفات جانی از این حمله گزارش نشده است.
  • بیش از ۳۰۰ هزار نفر در لندن در راهپیمایی در حمایت از فلسطینیان و برقراری آتش بس در غزه شرکت کردند. ما هیچ گزارشی مبنی بر خشونت در این تظاهرات نداشته ایم، اما پلیس گفته حدود ۸۲ مخالف این راهپیمایی را دستگیر کرده است.
Article share tools

یک جراح می گوید اکنون «تنها یک بیمارستان در شهر غزه فعال است»

یکی از سه جراح شاغل در بیمارستان الاهلی می‌گوید که این مرکز اکنون «تنها بیمارستان فعال» شهر غزه است.

دکتر غسان ابوسیتا پیامی صوتی از بیمارستان الاهلی برای بی بی سی ارسال کرده است در این پیام او می گوید که پزشکان پس از اصابت موشک به این مکان در ماه اکتبر، بیمارستانی صحرایی ایجاد کرده اند تا به کار ادامه دهند.

این پزشک گفته: « ما سه جراح هستیم. من، یک جراح پلاستیک و یک جراح ارتوپد و جراح عمومی، اکنون بیش از ۱۵۰ بیمار در بیمارستان روی تشک ها در روی زمین هستند.»

 

تظاهرات هواداران فلسطین در لندن به شکل مسالمت‌آمیز آغاز شد

تظاهرات هواداران فلسطین در نزدیکی هایدپارک لندن به شکل مسالمت‌آمیز آغاز شد.

اما پلیس لندن می‌گوید در بخش دیگری از شهر، تجمع گروه دیگری که در حمایت از اسرائیل به خیابان آمده‌اند به درگیری با پلیس انجامیده و تعدادی از معترضان دستگیر شده‌اند.

Image removed.

 

در لندن برخی از یهودیان نیز به تظاهرات حمایت از غزه پیوسته‌اند. بر روی پلاکارد نوشته شده: «درخواست یهودیان بریتانیا: نسل‌کشی را متوقف کنید، به محاصره پایان دهید در لندن برخی از یهودیان نیز به تظاهرات حمایت از غزه پیوسته‌اند. بر روی پلاکارد نوشته شده: «درخواست یهودیان بریتانیا: نسل‌کشی را متوقف کنید، به محاصره پایان دهید»

Image removed.

 

بسیاری از هواداران فلسطین در این تظاهرات شرکت کرده‌اندI بسیاری از هواداران فلسطین در این تظاهرات شرکت کرده‌اند

Image removed.

 

یهودیان از دیرباز در لندن سکونت داشته‌اند و برخی‌شان از جمله کسانی هستند که معتقدند تشکیل حکومت یهودی در اسرائیل در حال حاضر از نظر دینی کار درستی نیست یهودیان از دیرباز در لندن سکونت داشته‌اند و برخی‌شان از جمله کسانی هستند که معتقدند تشکیل حکومت یهودی در اسرائیل در حال حاضر از نظر دینی کار درستی نیست

Image removed.

 

انتظار می‌رود تظاهرات امروز به تجمعی بزرگ تبدیل شودI انتظار می‌رود تظاهرات امروز به تجمعی بزرگ تبدیل شود

Image removed.

 

جرمی کوربین رهبر پیشین حزب کارگر نیز در تظاهرات امروز در حمایت از فلسطین شرکت کردIجرمی کوربین رهبر پیشین حزب کارگر نیز در تظاهرات امروز در حمایت از فلسطین شرکت کرد

Image removed.

 

تظاهرات امروز از هایدپارک لندن آغاز شده و تا محل سفارت آمریکا ادامه خواهد داشتIتظاهرات امروز از هایدپارک لندن آغاز شده و تا محل سفارت آمریکا ادامه خواهد داشت
 

هشدار: تصویری که در پایان این خبر منتشر شده ممکن است برای برخی دلخراش باشد

ما ساعاتی پیش، خبرهایی را به نقل از یک جراح بیمارستان الشفا که با بی‌بی‌سی مصاحبه کرده، منتشر کردیم. او از تلاش‌های ناکام برای درست کردن یک گور دسته‌جمعی در این محل صحبت کرده بود، چرا که دستگاه‌های سرمازای نگهداری از اجساد کشته‌شدگان از کار افتاده و پزشکان این بیمارستان در تلاش بودند تا جلوی شیوع بیماری را بگیرند. اما ارتش اسرائیل به سوی کارکنان بیمارستان شلیک کرد و آن‌ها در نهایت موفق نشدند که این اجساد را به خاک بسپارند.

ما هنوز نتوانسته‌ایم جزییات این گزارش را به شکل مستقل تایید کنیم.

اما ویدئوها و عکس‌هایی که دیروز گرفته‌ شده‌اند نشان می‌دهند که تعداد قابل توجهی از اجساد در برابر این بیمارستان جمع شده‌اند.

ما از یکی از این ویدئوها اسکرین شات گرفتیم که در پایین این مطلب می‌توانید آن را ببینید.

برخی خبرگزاری‌های معتبر نیز تصاویری از این محل منتشر کرده‌اند که در آن‌ها اجساد پتو پیچ دیده می‌شوند.

Image removed.

 

هلال احمر فلسطین: تانک‌ها به ۲۰ متری بیمارستان القدس رسیده‌اند و به شکل مستقیم به سوی بیمارستان تیراندازی می‌شود

هلال احمر فلسطین می‌گوید تانک‌های اسرائیلی به ۲۰ متری بیمارستان القدس در شهر غزه رسیده‌اند و به شکل مستقیم به سوی بیمارستان تیراندازی می‌شود.

در پستی که این نهاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده آمده است که تیراندازی مستقیم به بیمارستان موجب شده تا ۱۴۰۰ نفری که به این محل پناه آورده‌اند، با وحشتی بزرگ روبه‌رو شوند.

بخشی از این بیمارستان توسط هلال احمر فلسطین اداره می‌شود و در این مدت، برخی از کسانی که خانه‌هایشان را در بمباران اسرائیل از دست دادند، به آن‌جا پناه برده‌اند.

بیمارستان القدس نیز مانند الشفا در شمال غزه قرار دارد.

نشست فوری شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس

هم‌زمان با وخیم‌تر شدن شرایط انسانی در غزه و ادامه بحران گروگان‌ها، شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی راه‌های توقف جنگ اسرائیل و حماس نشستی فوری را برگزار کرد. در همین حال، حمله‌های شبه‌نظامیان منطقه نیز علیه مواضع آمریکا و اسرائیل ادامه داشت.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، جمعه ۱۹ آبان در این نشست با اشاره به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه گفت: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود.

او با هشدار درباره احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیر در غزه، گفت دو سوم خدمات بهداشت و درمان در غزه از کار افتاده و بیمارستان‌ها برخی عمل‌های جراحی را بدون مواد بی‌حسی و بی‌هوشی انجام می‌دهند.

در ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها، کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن و سلطان عمان درباره اهمیت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و حفاظت از غیرنظامیان گفت‌وگو کردند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به بی‌بی‌سی جهانی گفت: بمباران‌های اسرائیل که در آن کودکان، زنان و افراد سالخورده کشته می‌شوند، هیچ توجیه و مشروعیتی ندارد و اسرائیل باید این حمله‌ها را متوقف کند.

نتانیاهو در واکنش به اظهارات مکرون، با تاکید بر اینکه حماس مسئول کشته شدن غیرنظامیان در غزه است، گفت: حماس جنایت‌هایی را که امروز در غزه انجام داده، فردا در پاریس و نیویورک و بقیه نقاط جهان تکرار خواهد کرد.

مکرون: هیچ «دلیل موجهی» برای بمباران‌ها وجود ندارد

مانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است اسرائیل باید به کشتن کودکان و زنان در غزه پایان دهد.

آقای مکرون، که در کاخ الیزه در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی سخن می‌گفت، تصریح کرد هیچ «دلیل موجهی» برای بمباران‌ها وجود ندارد و از نظر او برقراری آتش‌بس به سود اسرائیل خواهد بود.

رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن حق اسرائیل برای دفاع از خود گفت که: «ما مصرانه خواستار توقف این بمباران‌ها» در غزه هستیم.

ساعتی بعد از انتشار اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه، دفتر نخست وزیری اسرائیل در شبکه ایکس، توییتر سابق، بیانیه‌ای از سوی بنیامین نتانیاهو منتشر کرده و نوشته: «مسئولیت آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان با حماس - داعش است و نه اسرائیل».

 

نشست مشترک اتحادیه عرب و سازکان همکاری اسلامی برگزار می‌شود

رهبران عرب و مسلمان در عربستان سعودی گرد هم می‌آیند تا درباره جنگ اسرائیل و حماس گفتگو کنند. قرار است نشست‌های برنامه ریزی شده اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در واکنش به وضعیت غزه یکجا برگزار شوند.

رسانه دولتی عربستان سعودی می‌گوید موضع مشترک اعراب این است که خواستار آتش‌بس فوری و رد هرگونه ترتیباتی است که سعی می‌کند غزه را از فلسطینیان در کرانه غربی جدا کند.

اردوغان: «اسرائیل حد و مرز صبرمان را امتحان می‌کند»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی در آنکارا گفته است اسرائیل، «با توهماتی مانند ارض موعود که خاک ترکیه را نیز در برمی‌گیرد و تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای حد و مرز صبر ترکیه را امتحان می‌کند.»

آقای اردوغان در مراسم درگذشت مصطفی کمال آتاتورک گفت «شاهد جنایت علیه بشریت در غزه هستیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه در هفته‌های اخیر به شدت از اقدامات اسرائیل در غزه انتقاد کرده و بارها کشورهای غربی را به حمایت از آنچه او «جنایت جنگی» می‌خواند متهم کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید