رفتن به محتوای اصلی

زندانی سیاسی رضا رسایی کیست؟

زندانی سیاسی رضا رسایی کیست؟
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

زندانی سیاسی رضا رسایی از بازداشت شدگان قیام سراسری ۱۴۰۱ و از اقلیت مذهبی یارسان‌‌های ایران است. او به اتهام قتل رئیس سازمان اطلاعات صحنه به اعدام محکوم شده و بیش از ۱۱ ماه است که در زندان است.

زندانی سیاسی رضا رسایی کیست؟

نام و نام خانوادگی: رضا رسایی (غلامرضا رسایی)

محل تولد: صحنه کرمانشاه

سن: ۳۴ ساله

تحصیلات: –

شغل: 

وضعیت تاهل: –

اتهامات: «مباشرت در قتل عمد» نادر بیرامی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه، «مباشرت در ايراد جراحات عمدی غيرکشنده غير منتهی به مرگ»، «تظاهر و قدرت نمایی با چاقو» و «اخلال در نظم عمومی از طريق ايجاد هياهو و جنجال»

محکومیت: اعدام، پرداخت دیه، یکسال زندان و ۷۴ ضربه شلاق

تاریخ آخرین بازداشت: ۳ آذرماه ۱۴۰۱

محل‌های حبس: بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه، زندان دیزل آباد کرمانشاه

گردآوری و تنظیم: آبان ماه ۱۴۰۲

درباره زندانی سیاسی رضا رسایی

رضا رسایی شهروند کرد، ۳۴ ساله، یارسان و اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه است. او در روز جمعه ۳ آذر ماه ۱۴۰۱، در شهرستان کرج به اتهام قتل نادر بیرامی رئیس سازمان اطلاعات سپاه شهرستان صحنه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه منتقل شد.

پس از پایان بازجویی، او را به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل کردند. اما برای باری دیگر او را به مدت ۲۱ روز، به همراه تعدادی دیگر از بازداشت شدگان مراسم سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد از زندان دیزل آباد کرمانشاه به بازداشتگاه اداره آگاهی این شهر منتقل کرده و تحت فشار و بازجویی قرار دادند.

زندانی سیاسی رضا رسایی در جریان برگزاری جلسات دادگاه، بارها اتهامات مطرح شده را رد کرد و اعلام کرد که در بازداشتگاه اداره آگاهی صحنه شکنجه و تهدید به تجاوز شده و تحت این شرایط مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده است.

رضا رسایی توسط شعبه ۲ دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اتهام های «مباشرت در قتل عمد» نادر بیرامی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه، «مباشرت در ايراد جراحات عمدی غيرکشنده غير منتهی به مرگ»، «تظاهر و قدرت نمایی با چاقو» و «اخلال در نظم عمومی از طريق ايجاد هياهو و جنجال» به اعدام، پرداخت دیه، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

رضـا رسایی از اقلیت مذهبی یارسان‌‌های ایران است. این اقلیت در طی ۴ دهه گذشته همواره تحت سرکوب و دستگیری نیروهای امنیتی قرار داشته‌اند.

پیش از این در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، رضا رسایی از زندان کرمانشاه به مکان نامعلومی منتقل شد. در آن تاریخ بیم آن می‌رفت که وی را برای اجرای حکم اعدام به انفرادی برده باشند. او هم اکنون در زندان دیزل آباد کرمانشاه محبوس است.

قتل رئیس اطلاعات سپاه توسط افراد ناشناس

نادر بیرامی رئیس اطلاعات سپاه شهرستان صحنه بود که شخصا در سرکوب جوانان و مردم معترض شرکت داشت. وی روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ شخصا در سرکوب مردم معترض که در مراسم بزرگداشت سید خلیل عالی‌نژاد حضور داشتند، شرکت فعال داشت. سید خلیل عالی‌نژاد نوازنده و خواننده کرد بود. وی سال ۱۴۰۰ به طرز مشکوکی به قتل رسیده بود. مراسم بزرگداشت این هنرمند یارسان، به یک اعتراض ضد حکومتی تبدیل شده بود.

رضـا رسایی از اقلیت مذهبی یارسان‌‌های ایران است. این اقلیت در طی ۴ دهه گذشته همواره تحت سرکوب و دستگیری نیروهای امنیتی قرار داشته‌اند.

 

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید