رفتن به محتوای اصلی

هم‌بند سامان یاسین خواستار تحقیقات مستقل درباره «اعدام مصنوعی» او شد+ویدئو

هم‌بند سامان یاسین خواستار تحقیقات مستقل درباره «اعدام مصنوعی» او شد+ویدئو

در پی تشکیل پرونده جدیدی برای احمدرضا حائری به خاطر انتشار نامه‌ای درباره اعمال شکنجه «اعدام مصنوعی»، این زندانی سیاسی در نامه‌ای دیگر از زندان قزلحصار، خواهان تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب مستقل» برای تحقیق درباره «اعدام مصنوعی سامان یاسین» شد.

سامان صیدی، رپر معترض ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت می‌کرد، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر شد اما دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد.

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی، ۲۹ آبان ماه در نامه‌ای از در زندان قزلحصار گفت که سامان یاسین (صیدی) در بند ۲۴۰ زندان اوین «اعدام مصنوعی» را تجربه کرده و دو روز بعد «حکم واقعی اعدام» به او ابلاغ شده است.

پس از انتشار نامه احمدرضا حائری، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، میزان، و تعداد دیگری از رسانه‌های حکومتی از جمله تسنیم و مهر ادعا کردند که حائری روز ۳۰ آبان به دستور دادستان تهران برای ارائه « اسناد و مدارک» احضار شده اما «هیچ مستندی» ارائه نکرده است.

خبرگزاری میزان همچنین از «تشکیل پرونده جدیدی» برای احمدرضا حائری به اتهام «ادعا‌های کذب» خبر داد.

احمدرضا حائری اما روز پنج‌شنبه ۲ آذر در نامه‌ای جدید از زندان قزلحصار خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه و علی صالحی دادستان تهران، ادعای خبرگزاری میزان و دیگر رسانه‌های حکومتی درباره «احضار» و «انجام تحقیقات فنی» از خود را «دروغ» خواند.

این زندانی سیاسی افزود که فقط یک روز پس از انتشار نامه‌اش درباره «اعدام مصنوعی سامان یاسین»، نه بازپرس دادسرا بلکه «آقای نیری، دادیار ناظر بر زندان قزلحصار»، به صورت «ویدئو کنفرانس» با او درباره «شواهد، قرائن و مستندات نقض حقوق سامان یاسین» صحبت کرده است.

این زندانی سیاسی تاکید کرد که «در خصوص اعمال شکنجه اعدام مصنوعی» بر سامان یاسین، «ادله محکمی» دارد که «در صورت وجود دستگاه قضایی مستقل در جمهوری اسلامی و اراده‌ احقاق حق و عدالت» امکان تحقیق «به سادگی» وجود دارد.

او در ادامه نوشت که دستگاه قضائی باید با «بررسی دوربین‌های بند ۲۴۰ و محوطه زندان اوین» در بامدادی که نیروهای امنیتی «سامان یاسین» را از این بند برای «شکنجه اعدام مصنوعی» خارج کرده‌ بودند، این نیروها را شناسایی و مورد تحقیق قرار دهد.

حائری در نامه خود به رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران، خواهان تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب متشکل از وکلا و قضات و حقوق‌دانان مستقل» با نظارت «روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل» جهت بررسی اعمال شکنجه «اعدام مصنوعی» بر سامان یاسین شد.

در بخشی از این نامه، احمدرضا حائری خواهان تحقیق از «ده‌ها هم‌بندی سامان یاسین» شد که در آن شب خاص «شاهد انتقال و پس از چند ساعت بازگرداندن مجدد او در شرایطی روانی نامناسب» بودند.

پیش از این نیز، سامان یاسین (صیدی) روز اول شهریور سال جاری در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر خود، از جمله «اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی» را شرح داده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید