رفتن به محتوای اصلی

تشدید سرکوب با انتقال بازداشت‌شدگان از زاهدان به کرمان

تشدید سرکوب با انتقال بازداشت‌شدگان از زاهدان به کرمان
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

انتقال زندانیان از زاهدان به کرمان در راستای تحت فشار دادن زندانیان و خانواده آنها صورت می‌گیرد. بسیاری از خانواده‌ها علیرغم پیگیری‌های مستمر تاکنون اطلاع دقیقی از وضعیت فرزندان خود ندارند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در روزهای منتهی به شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲، بازداشت‌شدگان روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ زاهدان که به لباس و سروصورت آنها رنگ زرد پاشیده شده بود به دستور قوه قضاییه حکومت، به بازداشتگاهی در کرمان منتقل شده‌اند. این انتقال به منظور شکنجه و بازجویی و تحت فشار قرار دادن زندانیان و خانواده آنها می‌باشد.

مردم زاهدان روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ در گرامی‌داشت جمعه خونین این شهر در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به خیابان‌ها آمده و برعلیه سران حکومت و سرکوب مردم شعار دادند. نیروهای امنیتی به منظور سرکوب آنها در ابتدا با پاشیدن رنگ به سروصورت و لباس‌های مردم اقدام به دستگیری آنها کردند. بازداشت مردم زاهدان به صورت فله‌ای و بدون در نظر گرفتن سن بازداشت‌شدگان بود. در این دستگیری‌های کور، حداقل ۵۰۰ تن از مردم بازداشت شدند. پس از گذشت بیش از یک ماه از بازداشت این افراد، سران حکومت به منظور گرفتن اعترافات اجباری، این زندانیان را تحت شکنجه‌های شدید قرار داده‌اند.

Image removed.
تشدید سرکوب با انتقال بازداشت‌شدگان از زاهـدان به کرمان

انتقال زندانیان از زاهدان به کرمان در راستای تحت فشار دادن زندانیان و خانواده آنها صورت می‌گیرد. بسیاری از خانواده‌ها علیرغم پیگیری‌های مستمر تاکنون اطلاع دقیقی از وضعیت فرزندان خود ندارند. انتقال این زندانیان به کرمان این بی‌خبری را تشدید می‌کند.

دستگیری‌های گسترده پس از اعتراضات جمعه ۲۸ مهر

پس از تظاهرات روز جمعه ۲۸مهر ۱۴۰۲ در زاهدان، سران رژیم اقدام به دستگیر‌ی‌های گسترده در این استان کرده‌اند. این تظاهرات پس از پایان نماز جمعه و در خیابان‌های حوالی مسجد مکی این شهر بود. نیروهای امنیتی با حمله به سمت تظاهر‌کنندگان عده‌ای از آنها را بازداشت کردند. در میان بازداشت شدگان حداقل ۵کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال وجود دارد.

نیروهای امنیتی با اتوبوس‌هایی که از قبل در محل آماده کرده بودند بازداشت‌شدگان را به محل‌های نامعلومی منتقل کردند. بسیاری از بازداشت‌شدگان در هنگام دستگیری توسط نیروهای سرکوبگر به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

نیروهای امنیتی از عصر روز جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ اقدام به دستگیری‌های گسترده در سطح شهر زاهدان نیز کرده است. بسیاری از شهروندان زاهدان در این روز بدون هیچ دلیلی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌ بودند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید