رفتن به محتوای اصلی

محکومیت اعدام کودکان و معترضان توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل

محکومیت اعدام کودکان و معترضان توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

 خانم تروسل اعلام کرد، ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را داشته و این مجازات به ویژه در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر اعمال می‌شود

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، دفتر حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ منتشر کرد اعدام کودکان و معترضان توسط قوه قضاییه در ایران را محکوم کرد. این دفتر همچنین خواهان توقف مجازات اعدام در ایران شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه از اعدام حمید‌رضا آذری کودک مجرم ۱۷ ساله و میلاد زهره‌وند جوان معترض ۲۲ ساله ابراز تاسف کرد و از سران حکومت خواست تا فورا اجرای احکام اعدام را متوقف کند.

خانم لیز تروسل سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت:

«اعدم حمیدرضا آذری متهم به قتل نخستین اعدام گزارش شده یک کودک مجرم در سال جاری می‌باشد.»

لازم به توضیح است که از ابتدای سال جاری تا کنون چندین متهم که در دوران کودکی مرتکب قتل شده بودند اعدام شده‌اند. این اعدام‌ها هیچگاه توسط رسانه‌های وابسته به دولت یا قوه قضاییه اعلام نشده و یا به سن کودکان اعدام شده در هنگام ارتکاب جرم اشاره‌ای نشده است.

محکومیت اعدام میلاد زهره‌وند

 خانم تروسل ضمن اشاره به اعدام میلاد زهره‌وند تعهدات حکومت مبنی بر رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی را یادآور شده و اظهار داشت:

« ما از اعدام میلاد زهره‌وند ۲۲ ساله متاسفیم. وی هشتمین نفری است که به دلیل شرکت در تظاهرات سپتامبر ۲۰۲۲ اعـدام شده است.»

خانم تروسل همچنین به قانونی نبودن ریل محاکمات توسط قوه قضاییه اشاره کرده و گفت:

«اطلاعات نشان می‌دهد، محاکمه متهم(میلاد زهره‌وند) غیر عادلانه و فاقد الزامات اساسی برای رسیدگی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر بوده است. درپی اعـدام وی گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از دستگیری والدین زهره‌وند منتشر شده است.»

لازم به ذکر است، میلاد زهره‌وند به اتهام قتل یک مامور لباس شخصی بازداشت و محاکمه شد. ماموران امنیتی خانواده میلاد را تحت فشار قرار دادند تا این خبر را رسانه‌ای نکنند. وی در دروان بازداشت و محاکمه از حق برخورداری از وکیل و حقوق دادرسی محروم بود.

به دستور قوه قضاییه، میلاد زهره‌وند در ۲‌آذر ۱۴۰۲ در زندان ملایر اعـدام شد. ماموران جسد وی را در شهر همدان به خاک سپرده و بسرعت بروی قبر وی بتون ریخته تا خانواده وی نتوانند جسدش را به محل دیگری منتقل کنند. پس از مراسم تدفین میلاد پدر وی آقای روح‌الله زهره‌وند به همراه همسرش بازداشت شد.

سران حکومت پیش از این ۷ جوان معترض دیگر را هم اعـدام کرده‌اند.

Image removed.
محکومیت اعدام کودکان و معترضان توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل

اعدام کودکان مجرم زیر سن قانونی

حمیدرضا آذری کودک مجرمی که در روز جمعه ۳ آذر اعـدام شد کمتر از ۱۸ سال سن داشته است. طبق شناسنامه‌ای که منتشر شده است وی متولد ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ است. به این ترتیب در زمان اجرای حکم اعـدام سن قانونی وی ۱۷ سال و ۴ ماه بوده است. حمید رضا آذری در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در یک نزاع خیابانی فردی را به قتل رسانده است که ادعا می‌شود از نیروهای لباس شخصی بسیجی می‌باشد.

 خانم تروسل در پایان قرائت بیانیه اعلام کرد، ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین اعـدام‌ها را داشته و این مجازات به ویژه در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر اعمال می‌شود. وی به اعـدام زندانیانی که از اقلیت‌های قومی هستند نیز اشاره کرده است.

خانم تروسل از سران حکومت ایران، خواستار خاتمه دادن به مجازات فعالان سیاسی و احترام به حقوق افراد برای داشتن آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز شد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید