رفتن به محتوای اصلی

هیچ گوشی و نگاهی به این نقد و پیشنهاد راهبردی جز چند تنی توجه نداشتند

هیچ گوشی و نگاهی به این نقد و پیشنهاد راهبردی جز چند تنی توجه نداشتند

 

 

نیمه های شب سال نو در آغازین روز ۲۰۲۳ بود که توئیت مشترکی توسط پنج تن ارائه گردید که در فضای مجازی و رسانه ای بلاواسطه به مفهوم ائتلاف دریافت گردید . و این سنگ بنای ناراستی شد که میشد فروپاشی و یا انسداد آنرا در مرتبه های بعدی حدس زد . در آغازین روز انتشار این طرح تیتر وار مشترک من نقد خود را بر خلاف نفی رایج آن روزگار و همه ایام در فضای مجازی همراه با یک پیشنهاد راهبردی مطرح نمودم ، پیشنهادی تحت عنوان کمیته بین‌المللی حمایت از جنبش زن زندگی آزادی . این پیشنهاد دقیقا متناسب با شرایط و ورود چهره ها و نهادهای مدنی ایرانی و جهانی به صحنه بود که میشد انگونه که کمیته حمایت از جنبش ضد اپارتاید در آفریقای جنوبی شکل گرفت و به نقش آفرینی پرداخت بکار گرفته شود . اما هیچ گوشی و نگاهی به این نقد و پیشنهاد راهبردی جز چند تنی توجه نداشتند . شور جعلی به نام کشف یافتن کیمیای اتحاد همه را به تصاحب خود در آورده بود . حتی منتقدین آن نیز متوجه ظرفیت در حال شکل گیری برای چنین امر مهمی نبودند ، و آنها هم همواره در عدم پذیرش ائتلاف در این شکل و شمایل عملا متوجه ظرفیت دیگر آن برای ایجاد یک کمیته حامیانه نبودند . کمیته ای که می‌توانست جهان سیاست، هنر، فرهنگ را متوجه جنبش سازد ، و در پایداری عمر جنبش عظیم زن زندگی آزادی تا پیروزی موثر افتد . نوشته زیر شاید متن کاملی برای نقد و پیشنهاد نباشد اما می‌توانست همچون آغازی به آن نگریست و نگذاشت یک ظرفیت آماده مبارزاتی و حامیانه به دلیل انتخاب چارچوبی نادرست بازیچه خودخواهی ها و همچنین جمهوری اسلامی با عناصر تخریب گرایانه ارسالی خود باشد .

س.ملکوتی

#زن_زندگی_آزادی

اول ژانویه ۲۰۲۴

ائتلاف (coalition)سیاسی مفهومیست که به همکاریهای موقت احزاب و گروه های سیاسی در برابر یک دشمن مشترک و یا برای یک هدف و برپایی مورد مشترک احزاب و گروه ها و فراکسیونها اطلاق میشود . در هیچ تعریف و تجربه ای نمیتوان این مفهوم را به همکاری های افراد منفرد با پیشه های متفاوت برای یک هدف سیاسی تعمیم شده یافت ، مگر در مراحل پیشا پایانی انتخابات و ائتلاف یک یا چند نامزد با یک نامزد انتخاباتی دیگر . بنابراین کاربرد ائتلاف در رابطه با توئیت مشترک چند شخصیت سیاسی، اجتماعی -مدنی ، هنری و ورزشی ، حقوق بشری با حضور و انتخاب و معنای وجودی فردی خود( و نه با در دست داشتن وکالت حقوقی از این و آن گروه انسانی ) بسیار نادرست بوده و اگر مبین یک اشتباه تفسیری و ادراکی نباشد

و همواره اصرار در پذیرش آن صورت بگیرد میتواند معنا و پیامدهای ناخوشایندی را همراه داشته باشد . ترکیب این جمع و این همصدایی را اما من بسیار مناسب برای یک کمیته پشتیبانی از جنبش انقلابی درون کشور میبینم . اما کمیته ای که باید اجزای درونی خود را هر چه گسترده تر بیاراید . کمیته های پشتیبانی از جنبش های نوین می‌توانند بویژه در هم آوا نمودن صحنه بین المللی نقش مهمی را ایفا نمایند و با برپایی ، اکسیونها ، چه در جلوه سیاسی و لابیگری ، و چه در عرصه هنر و فرهنگ ، و چه در بستر رسانه و مطبوعات بتوانند همه توان‌های ممکن جهانی را بسود مبارزات مردم و داخل بکار بگیرند . به تصور من این جمع اگر خود را آغاز کننده گان چنین پروژه ای بنامند و نه هیئت موئتلفه اپوزیسیون که چنین ادعایی هم نکرده اند می‌توانند با دعوت از شخصیتهای ملی و بویژه مطرح جهانی این کمیته پشتیبانی را به یک نهاد و همایش بزرگ جهانی تبدیل نمایند. و بی تردید از حمایت اکثر نیروهای سیاسی ایرانی هم برخوردار میشوند . و اما ضرورت ائتلاف سیاسی میان احزاب و نیروهای سیاسی باید فارغ از مدیریت نابجای رسانه ها خود را درگفتمانی جدی و فرا جناحی همراه با برپایی سمینارها و وبینارها با گردانندگی یک هیئت مورد تائید نحله های گوناگون طیفی بیاغارد .

اینکه ائتلاف سیاسی به کدام شکل چند وجهی خود فرجام می یابد موضوعیست که روند گفتمان و چگونگی اش آنرا تبیین خواهد نمود .

اما تا رسیدن به هر تصمیم بهتر است از کاربرد نادرست مفاهیم به رویدادها خودداری نموده که میتواند عواقب بی اعتمادی را همراه بیاورد .

#زن_زندگی_ازادی

س.ملکوتی

Image removed.

Image removed.

Image removed.

All reactions:

66

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید