رفتن به محتوای اصلی

داستان سیندرلایی «مری»، ملکه جدید دانمارک

داستان سیندرلایی «مری»، ملکه جدید دانمارک

پس از کناره‌گیری ملکه مارگرته، دوم، ملکه دانمارک و طولانی‌ترین حکمران اروپا، پسر و عروس اسکاتلندی‌اش مسئولیت‌های سلطنتی در دانمارک را بر عهده خواهند گرفت.

دختر جوانی که تصادفا در میانه المپیک سیدنی، شاهزاده دانمارک را ملاقات کرد، ماه آینده رسما ملکه این کشور اروپایی می‌شود.

ملکه مارگارته  یکشنبه، ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ دی ۱۴۰۲)، اعلام کرد که به نفع ولیعهد فردریک و همسرش مری، از سلطنت کناره‌گیری می‌کند.

ملکه مارگرته که اینک ۸۳ ساله است، بیش از ۵۰ سال در دانمارک سلطنت کرد و تا پیش از کناره‌گیری، تنها ملکه حکمران و قدیمی‌ترین حکمران زن در دنیا بود.

به گزارش گاردین، مری دونالدسون، مدیر سابق املاک و مستغلات از تاسمانی، آماده است ملکه دانمارک شود. روند گذار او از طبقه متوسط استرالیا به خاندانی سلطنتی در اروپا، در یک میخانه نسبتا کم‌اهمیت در سیدنی، در ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد. در بحبوحه تب المپیک آن سال، دو زن جوان با جمعی از مردان جوان آشنا شدند. در گزارشی از روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، این جمع شامل شاهزاده فردریک دانمارک، پسرعموی او، شاهزاده نیکولائوس یونان، برادرش، شاهزاده یواخیم و شاهدخت مارتای نروژ بود.

مری که در آن زمان ۲۸ ساله بود، ظاهرا نمی‌دانست با چه کسی صحبت می‌کند: «اولین باری که همدیگر را دیدیم، دست دادیم و نمی‌دانستم که او ولیعهد دانمارک است. یک ساعت یا بیشتر بعد، شخصی نزد من آمد و گفت، آیا می‌دانید این افراد کی‌اند؟»

پدر مری در اسکاتلند متولد شد و استاد ریاضیات بود و مادرش دستیار اجرایی در دانشگاه تاسمانی. مری که کوچک‌ترین از چهار فرزند خانواده بود، به مدارس محلی رفت و سپس در تاسمانی درس تجارت و حقوق خواند. او برای کار در زمینه تبلیغات به ملبورن و سیدنی نقل‌مکان کرد و مدتی پیش از اینکه ملاقاتی نامحتمل در آن میخانه همه ‌چیز را تغییر دهد، در عرصه تجارت املاک و مستغلات کار کرد.

پس از آن دیدار اولیه، این زوج عاشق رابطه مخفیانه و از راه دور خود را آغاز کردند. فردریک سال بعد چند بار به استرالیا سفر کرد، و سرانجام مطبوعات زمزمه‌های «دوست‌دختر مخفی استرالیایی» را آغاز کردند.

فردریک به‌زودی از مری دعوت کرد که به کپنهاگ نقل مکان کند. این زوج در ۸ اکتبر ۲۰۰۳ رسما نامزد کردند. نامزدی آن‌ها از استقبال بیشتر مطبوعات دانمارک برخوردار شد و مجموعه‌ای از یادداشت‌های تحسین‌آمیز درباره شناخت عمیق مری از مد و شایستگی‌های دانشگاهی و تحصیلاتی او منتشر شد. آن‌ها در ۲۰۰۴ ازدواج کردند و چهار فرزند ۱۲ تا ۱۸ دارند.

ملکه مارگرته که کناره‌گیری غافلگیرانه‌اش راه را برای دستیابی فردریک به تاج‌وتخت در این ماه باز کرده است، پیش از ازدواج فردریک و مری در ۲۰۰۴، به مری توصیه کرده بود که زبان دانمارکی بیاموزد. در آن زمان، رسانه‌های دنیا در داستان سیندرلایی مری و فردریک غرق بودند.

طبق برنامه‌ای که دربار دانمارک اعلام کرده است، ولیعهد فردریک، ۵۵ ساله، بزرگ‌ترین پسر ملکه مارگرته، و همسرش، شاهدخت ماری ۵۱ ساله که در استرالیا بزرگ شده اما اصالتی اسکاتلندی دارد، ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴ جانشین تاج‌و‌تخت ملکه مارگرته خواهند شد.

ملکه مارگرته، ملقب به «ملکه زیرسیگاری» به دلیل عادت ادعایی‌اش به کشیدن ۶۰ نخ سیگار در روز، در بیش از نیم‌قرن حضورش بر تخت سلطنت، از طریق آمیزه‌ای از شوخ‌طبعی، نوگرایی و مشارکت خردمندانه عمومی، روال سلطنت دانمارک را برای مطابقت با دنیای مدرن تغییر داد.

ملکه از سخنرانی سنتی خود در شب سال نو استفاده کرد تا اعلام کند که در پی عمل جراحی کمر در سال گذشته، در پنجاه‌و‌دومین سالگرد تاجگذاری خود از جایگاهش کنار خواهد رفت؛ زیرا این جراحی او را به این فکر انداخت که شاید «زمان انتقال مسئولیت به نسل بعدی فرا رسیده باشد». او گفت: «وقت رو به اتمام است و بیماری‌ها در حال افزایش.»

او از فردریک و مری برای حمایت و کمک «حیاتی» آن‌ها در طول سال‌ها تشکر کرد و گفت امیدوار است که آن‌ها نیز همان «اعتماد و محبتی» را که خودش از مردم دریافت کرده بود، دریافت کنند.

مت فردریکسن، نخست‌وزیر، در کاخ کریستینزبورگ، مقر پارلمان و دادگاه عالی دانمارک، تغییر حکمران را رسما اعلام خواهد کرد.

فردریکسن ۴۶ ساله که پنج سال پس از به تخت نشستن ملکه مارگرته به دنیا آمد، گفت برای بسیاری از هموطنان دانمارکی او دشوار است که کشور را تحت رهبری حکمران دیگری تصور کنند. او گفت: «بسیاری از ما هیچگاه حکمران دیگری نداشته‌ایم. ملکه مارگرته مظهر دانمارک است و در طول سالیان، سخنان و احساسات خود را به هویت ما، مردم دانمارک، افزوده است.»

مارگرته که در کودکی مدت کوتاهی در یک مدرسه شبانه‌روزی دخترانه در همپشایر درس خوانده و سپس در کالج گیرتون، کمبریج، در رشته باستان‌شناسی ماقبل تاریخ تحصیل کرده است، ناظر تحول نقش و جایگاه خانواده سلطنتی در طول سال‌ها بود. او در ۱۹۷۲، پس از اصلاحیه قانون اساسی که برای نخستین بار در تاریخ ۱۱۵۰ ساله سلطنت دانمارک به زنان اجازه می‌داد تاج‌وتخت را به ارث ببرند، تاجگذاری کرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید