رفتن به محتوای اصلی

روسیه به ما اجازه نمی‌دهد از میدان گازی "سردار جنگل" برداشت کنیم

روسیه به ما اجازه نمی‌دهد از میدان گازی "سردار جنگل" برداشت کنیم

رئیس انجمن «سی ان جی» ایران، ممانعت روسیه از برداشت گازی ایران در میدان سردار جنگل را از جمله عوامل ایجاد «ناترازی تولید و مصرف گاز» در کشور ذکر کرده است.

این مقام صنفی پیشتر اعلام کرده بود که بر پایه توافق میان ایران و روسیه، تا زمانی‌ که تولید گاز ایران به نسبت مصرف داخلی آن مثبت باشد جمهوری اسلامی حق استخراج از چاه‌های گازی میدان «سردار جنگل» در دریای خزر را ندارد

اردشیر دادرس روز سه‌شنبه ۱۲ دی، با انتقاد از «سوء مدیریت و بی‌تدبیری» مقامات حکومتی، ایران را بزرگترین تخصیص‌دهنده یارانه گاز در جهان خواند و گفت: «روسیه اجازه نمی‌دهد ایران از هشت حلقه چاه میدان گازی سردار جنگل در دریای خزر، گاز برداشت کند.»

به گزارش وبسایت اقتصاد آنلاین، اردشیر دادرس سرمایه‌گذاری ناکافی و توسعه استحصال گاز را زمینه‌ساز «ناترازی بحرانی» در این حوزه در ده سال آینده دانسته و لازمه عبور از این بحران را سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیادر دلاری اعلام کرده است.

به گفته رئیس انجمن سی ان جی، استخراج گاز از دریای خزر موجب می‌شود که ایران از لحاظ بیشترین میزان ذخایر گازی دنیا از روسیه پیشی‌ گرفته و به بزرگترین دارنده ذخایر گاز دنیا تبدیل شود.

در حالی‌که ایران دارنده دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان محسوب می‌شود، کمبود گاز طبیعی موجب مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های ایران و تشدید آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور شده است.

داریوش گل‌علی‌زاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست، با اعلام آمار مرگ میر بر اثر آلودگی هوا، گفته است که از سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ هزار نفر در ۳۳ شهر به دلیل آلودگی هوا جان خود را دست داده‌اند.

 

 

پیشتر هم رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، آرش نجفی، با اشاره به ناترازی گازی ۵۰۰ میلیون مترمکعب در کشور تا دو دهه آینده هشدار داده بود که با ادامه روش کنونی «به لحاظ ساختاری و امنیتی به چالش بر می‌خوریم.»

با این وجود، برخی ناظران سیاسی معتقدند که حاکمیت ایران با قربانی کردن منافع ملی کشور تلاش می‌کند پایه‌های قدرت خود را تثبیت کند.

پیشتر محسن سازگارا، تحلیلگر سیاسی ساکن آمریکا، سیاست بیت رهبری را ادامه بندگی روسیه و چشم‌بستن بر منافع ملی ایران و ایرانیان ذکر کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
صدای آمریکا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید