رفتن به محتوای اصلی

چرا گرامیداشت قاسم سلیمانی مرگبار می‌شود؟

چرا گرامیداشت قاسم سلیمانی مرگبار می‌شود؟

چهارمین سالگرد کشته شدن سرلشکر قاسم سلیمانی مثل مراسم تدفینش مرگبار بود. 

تا به این جا گرامیداشت و ادای دین جمهوری اسلامی ایران به او، چه در قالب سوگواری و چه خونخواهی، بیش از ۳۰۰ قربانی گرفته است.

تشییع قاسم سلیمانی پنج روز به درازا کشید. تابوت او را با تبلیغات فراوان از بغداد و کاظمین، تا اهواز، مشهد و تهران گرداندند. اما در ایستگاه آخر، کرمان، ۶۲ نفر از سوگواران زیر فشار جمعیتی که با تهییج رسانه‌های حکومتی به خیابان‌های تنگ و ناآماده رفته بودند، جان باختند. 

درست یک روز بعد، موشک‌های «انتقام سخت» سپاه پاسداران با توجه به «اطلاع دقیق قبلی» از زمان حمله جان هیچ سرباز آمریکایی را نگرفت، اما چند ساعت بعد دست کم دو موشک سپاه ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین را به آتش و بر خاک کشید.

حال بمبگذاری در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن او بیش از صد کشته بر جای گذاشته و مرگبارترین حمله این چنینی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌رود. در تمام تاریخ معاصر ایران پس از فاجعه سینما رکس آبادان این دومین حمله مرگبار این چنینی است.

چرا گرامیداشت قاسم سلیمانی به رویدادهایی تا این اندازه خونین می‌انجامد؟

هرچند بمبگذاری، شلیک موشک به هواپیمای مسافربری و ازدحام جمعیت ماهیتا با یکدیگر متفاوتند، اما می‌توان رد عوامل مشترکی را در همه این رویدادها دید؛ عواملی که گویای وضعیت کنونی حکمرانی در ایران هستند.

از عمق استراتژیک در سوریه و لبنان، تا حفره‌های امنیتی در خاک ایران

Image removed.

منبع تصویر، IRNA

هنوز هیچ گروهی مسئولیت بمبگذاری‌های مرگبار کرمان را نپذیرفته است و بدون شواهد قابل اتکا نمی‌توان درباره عاملان آن گمانه‌زنی کرد.

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مانند معاون اول رئیس جمهور، اسرائیل را به طراحی این حمله متهم کرده‌اند. 

مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس و از چهره‌های امنیتی مجلس شورای اسلامی، گفته است: «با توجه به جنس کار که اقدام تروریستی غیر انتحاری بوده است، به نظر می‌آید جنس کار، اسرائیلی و از اقدامات رژیم صهیونیستی است.»

در گذشته گروه‌های اسلامگرایی مانند دولت اسلامی (داعش) یا جیش‌العدل و جندالله و برخی گروه‌های مسلح دیگر مخالف حکومت نیز دست به حملاتی زده‌اند، اما ابعاد هیچ کدام از آنها با انفجارهای روز چهارشنبه کرمان قابل مقایسه نیست.

فارغ از اینکه چه گروهی مسئولیت مستقیم انفجارهای کرمان را به عهده داشته باشد، وقوع مرگبارترین حمله این چنینی در سالگرد فرمانده‌ای که همه مقام‌ها شبانه‌روزی ستایشش می‌کنند تازه‌ترین شکست در سلسله طولانی ضربات اطلاعاتی و امنیتی به حکومت ایران است.

شکنندگی چندجانبه امنیتی در ایران را به این ترتیب می‌توان دریافت که تنها در یک ماه گذشته، به جز انفجارهای کرمان شاهد کشته شدن رضی موسوی، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه، در عملیاتی منتسب به اسرائیل بوده‌ایم و همین‌طور اختلال سراسری در پمپ‌های بنزین که موجودیت نامشخصی با نام گنجشک درنده مسئولیتش را به عهده گرفت و همین طور هک و دزدیدن اطلاعات کاربران اسنپ‌فود.

حملات منتسب به اسرائیل به اهدافی در سوریه و در خاک ایران، در کنار عملیات هک، خرابکاری و درز اطلاعات پیاپی در ایران رخ ‌می‌دهند و به نظر نمی‌رسد انبوه دستگاه‌های امنیتی و پدافندی توان متوقف کردنشان را داشته باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید