رفتن به محتوای اصلی

سعید ماسوری، غلامحسین کلبی، ۲۴ سال زندان بدون یک روز مرخصی

سعید ماسوری، غلامحسین کلبی، ۲۴ سال زندان بدون یک روز مرخصی
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

سعید ماسوری و غلامحسین کلبی در۲۳ سال گذشته بدستور مقامات قضایی برخلاف قانون، از حق رفتن به مرخصی محروم بوده‌اند.

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ۱۹دی‌ماه ۱۴۰۲ زندانیان سیاسی سعید ماسوری و غلامحسین کلبی وارد بیست و چهارمین سال زندانی بودن بدون یک روز مرخصی شده‌اند.

زندانیان سیاسی سعید ماسوری و غلامحسین کلبی درتاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۷۹ در شهر دزفول به اتهام همکاری با مجاهدین خلق دستگیر شدند. این دو به مدت ۲سال در زندان‌های مختلف تحت شکنجه وبازجویی قرار داشتند. درسال ۱۳۸۱ شعبه ششم دادگاه انقلاب تهران هر ۲ آنها را به اتهام محاربه از طریق همکاری با مجاهدین به اعدام محکوم کرد. دادگاه تجدید‌نظر نیز حکم اعدام آنها را مجددا تاییدکرد. در نهایت پس از اعتراض‌های جهانی حکم آنها به حبس‌ابد تقلیل یافت. آنها از داشتن حق وکیل در دوران بازجویی و دادگاه محروم بوده‌اند.

غلامحسین کلبی پس از ۲۳ سال زندان محروم از حداقل رسیدگی پزشکی

زندانی سیاسی سعید ماسوری کیست؟

نبود رسیدگی‌های پزشکی به منظور شکنجه هرچه بیشتر

غلامحسن کلبی بدلیل شدت شکنجه‌ها در زمان دستگیری و شرایط سخت زندان از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد. وی به‌دلیل عفونت گوش و عدم رسیدگی‌های پزشکی دچار ناشنوایی شده است. دندانهای غلامحسین کلبی نیز بدلیل شکنجه و محرومیت غذایی سالیان زندان، از بین رفته اما از رسیدگی پزشکی و مراجعه به دندانپزشک محروم است. همچنین وی مدت‌ها دچار یک بیماری از ناحیه پا شده بود بطوریکه انگشتانش به صورت عمقی زخم می‌شد. مسئولین زندان برای شکنجه هر چه بیشتر، پیگیری‌های پزشکی وی را انجام نداده و یا با تاخیر‌های طولانی انجام می‌دهند.

تهدید به قتل سعید ماسوری توسط بازجوعلوی

سعید ماسوری نیز از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد اما مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان خودداری می‌کنند. این وضعیت باعث افزایش فشارهای جسمی بر وی شده است. سعید ماسوری، پس از انتشار پیامی در شهریور ۱۳۹۲ توسط بازجو علوی( رضا سراج سخنگوی فعلی شورای عالی امنیت ملی) تهدید به مرگ شده بود. سعید ماسوری و هم بندیان وی در مرداد۹۵ پس از ضرب و شتم وحشیانه به بند فوق امنیتی مجهز به دوربین و شنود منتقل شدند. وی همراه با سایر زندانیان به مدت ۴۰ روز در اعتصاب غذا بود.

سعید ماسوری در دوران حبس بارها و بارها به دلایل مختلف و در اعتراض به بی‌عدالتی‌ها و ستمی که در حق زندانیان روا می‌شود دست به اعتصاب غذا زده است.

سعید ماسوری هم اکنون با شمار دیگری از زندانیان سیاسی در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر محبوس است.

تقدیم به پولاد دختان ایران زمین از زندان

سعید ماسوری در آبان ماه ۱۴۰۱، درباره حضور زنان ایران در قیام سراسری ۱۴۰۱، طی پیامی با عنوان «تقدیم به پولاد دختان ایران زمین از زندان» چنین نوشت:

«حقوق به یغما برده شده آنها، تنها در پوشش و حجاب خلاصه نمی‌شود و این تنها یکی از صدها حقوق به یغما برده شده آنهاست. اصلی ترین حق، حق انتخاب و آزادی است که اگر این نباشد، هیچ حق دیگری نه بدست می‌آید و نه به کار می‌آید.. و زن ایرانی برای همه حقوق خود که آزادی است آزادی و آزادی…. برخاسته است».

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید