رفتن به محتوای اصلی

آمریکا آماده حملات تلافی‌جویانه

آمریکا آماده حملات تلافی‌جویانه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید در خصوص نوع واکنش به حمله هواپیمای بدون سرنشین، که منجر به کشته شدن سه سرباز این کشور در اردن شد، تصمیمش را گرفته است.

آقای بایدن امروز ، سه شنبه ۳۰ ژانویه، هنگام خروج از کاخ ‌سفید برای جمع‌آوری کمک های مالی انتخاباتی در فلوریدا، گفت که آمریکا «به جنگ گسترده‌تر» در خاورمیانه نیاز ندارد.

همزمان کتائب حزب‌الله عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در موارد متعدد به نیروهای آمریکا حمله کرده است، گفت حملات خود را معلق می‌کند.

آقای بایدن دقیقاً توضیحی نداد که اقدام ایالات متحده چه می‌تواند باشد، اما کاخ ‌سفید وعده داده است که «پاسخی بسیار مهم» خواهد بود.

این سخنان تنها چند ساعت پس از آن مطرح شد که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، هم از «قاطع بودن» پاسخ آمریکا سخن گفت و مقام‌های نظامی این کشور هم مدعی شده بودند که پهپاد مورد استفاده در حمله به پایگاه برج ۲۲ «ساخت ایران» بوده است.

این در حالی است که ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه برج ۲۲ را تکذیب کرده و گفته است که در تصمیم‌گیری گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت خود «نقشی ندارد».

گروه مقاومت اسلامی عراق که از حمایت ایران برخوردار است مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

در جریان این حمله علاوه بر ۳ سرباز ارتش آمریکا، ۴۰ نظامی دیگر این کشور هم مجروح شدند.

روز گذشته - دوشنبه - روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌ها نوشت به نظر می‌رسد نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه برج ۲۲ که در مرز اردن با سوریه است، پهپاد مهاجم را با یک پهپاد خودی که در حال بازگشت به پایگاه بوده اشتباه گرفته‌اند و به همین علت غافلگیر شده‌اند و نتوانسته‌اند اقدام دفاعی کنند.

مقام‌های ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند، اما آمریکا گروه‌های مورد حمایت ایران را مقصر دانسته است.

در همین حال، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، ابراز امیدواری کرده است این بحران مهار شود و امنیت منطقه را تهدید نکند. قطر همچنین در مورد خطری که شاید به امیدها در خصوص آتش‌بس جدید در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های بیشتر هشدار داده است.

بایدن: من ایران را برای حمایت تسلیحاتی عاملان این حمله مسئول می‌دانم

جو بایدن که همزمان با آغاز کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا، تحت فشار شدید برای اقدام فوری و قاطع در این زمینه است، امروز به هنگام خروج از کاخ ‌سفید به خبرنگاران گفت: «من آنها (ایران) را به علت تامین تسلیحاتی مسببان این حمله مسئول می‌دانم».

رئیس جمهوری آمریکا از جزییات تصمیم خود برای واکنش به حمله پهپادی روز یکشنبه چیزی نگفت اما ناظران چند احتمال را طی دو روز گذشته طرح کرده‌اند، از حمله سهمگین به مواضع گروه های شبه نظامی متحد ایران و یا هدف قراردادن فرماندهان آنها در منطقه.

آمریکا همچنین ممکن است فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را که به ادعای ایران «نقش مستشاری» در عراق و سوریه دارند هدف بگیرد.

Image removed.

 

یک عضو کتائب حزب الله در محل حمله آمریکا در ماه دسامبر

کتائب حزب‌الله حملات را «معلق می‌کند»

همزمان کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق، روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکا را در منطقه معلق می‌کند. این گروه گفت که هدفش جلوگیری از «سرافکندگی» دولت عراق است.

ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله، در بیانیه‌ای نوشت: «ما ضمن اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر – به منظور جلوگیری از سرافکندگی دولت عراق – به دفاع از مردم خود در غزه به سایر روش ها ادامه می‌دهیم.»

پنتاگون گفته است که براساس ارزیابی‌های اولیه «اثر انگشت» کتائب حزب‌الله در حمله مرگبار روز یکشنبه به پایگاه این کشور دیده می‌شود.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، بعد از بیانیه این گروه به خبرنگاران گفت: «عمل صدایی رساتر از کلمات دارد» و افزود: «عواقبی وجود خواهد داشت.»

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، در گفتگویی با بی‌بی‎‌سی همچنین با مرتبط دانستن حملات حوثی‌ها به ایران گفت: «مسلما همه راه‌های مسئولیت به ایران ختم می‌شود.»

«باید به نحوی پاسخ داد که بفهمند ما برای همیشه دفاعی بازی نخواهیم کرد.»

او افزود که واکنش آمریکا ایران را وادار خواهد کرد «بفهمد که این مناقشه‌ای است که تا دم دروازه آنها خواهد رسید.»

کتائب حزب‌الله قدرتمندترین جناح در «محور مقاومت» در عراق است، که به مجموعه‌ای از گروه‌های تندرو مسلح شیعه اطلاق می‌شود که از زمان شروع جنگ غزه مدعی بیش از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکا درعراق و سوریه شده‌اند.

فرهاد علاءالدین، مشاور سیاست خارجی نخست وزیر عراق، به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم کتائب حزب‌الله بعد از چند روز تلاش‌های فشرده نخست وزیر برای جلوگیری از اوج‌گیری تازه تنش‌ها اعلام می‌شود.

او گفت: «محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر، در چند روز اخیر به‌شدت مشغول کار بوده و با همه طرف‌های مربوطه در داخل و خارج عراق در تماس بوده است. همه طرف‌ها باید از تلاش نخست‌وزیر برای جلوگیری از اوجگیری تنش حمایت کنند.»

Image removed.

پایگاه نظامی برج ۲۲ کجاست؟

هدف حمله شبه‌نظامیان پایگاه نظامی آمریکا موسوم به برج ۲۲ بود که در شمال شرق اردن، نزدیک مرز سوریه واقع شده است.

برج ۲۲ از جمله بیش از چند ده پایگاهی است که پرسنل نظامی آمریکا در سراسر عراق، اردن و سوریه در آنها فعالیت دارند.

آمریکا درحال اتخاذ تدابیری برای تقویت امنیت در این پایگاه است.

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت که سیستم‌های دیگر ضدهوایی از جمله سیستمی برای دفع پهپادها به آنجا ارسال می‌شود.

در ماه‌های اخیر، تعدادی از پایگاه‌های آمریکا، از پایگاهی مثل برج ۲۲ در اردن گرفته تا پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق هدف حمله شبه‌نظامیانی قرار گرفته‌اند که ایران آنها را آموزش داده و تامین مالی و تجهیز نظامی کرده است.

یک مقام نظامی ایالات متحده به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت که پهپاد دشمن «با پرواز در سطح بسیار پایین و با سرعت بسیار کم» همزمان با بازگشت یک پهپاد آمریکایی به این پایگاه وارد شد.

به همین دلیل تجهیزات واکنش خودکار سامانه پدافند هوایی پایگاه خاموش شده بود تا پهپاد آمریکایی ساقط نشود.

در نتیجه، علامت هشدار برای نیروهای مستقر در برج ۲۲، که بنا به گزارش‌ها هنوز در خوابگاه بودند، به صدا در نیامد.

به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده - سنتکام - حدود ۳۵۰ نظامی در این پایگاه مستقر هستند و وظایفی مهمی از جمله حمایت از ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش برعهده دارند.

سنتکام گفته است که هشت تن از نظامیان زخمی برای مراقبت‌های پزشکی ویژه به مراکز درمانی مجهزتر منتقل شده‌اند، اما وضعیت آنها پایدار است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

پروین

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید