رفتن به محتوای اصلی

آغاز سال اژدها: سال نو قمری چیست و کجا جشن گرفته می‌شود؟

آغاز سال اژدها: سال نو قمری چیست و کجا جشن گرفته می‌شود؟

شنبه دهم فوریه ۲۰۲۴، تاریخ آغاز سال جدید قمری است.

میلیون‌ها نفر در چین، آسیای شرقی و در سراسر جهان آغاز سال جدید قمری را جشن می‌گیرند.

این یکی از بزرگترین رویدادهای سال برای بسیاری از مردم شرق و جنوب شرق آسیا و نقاط مختلف جهان است.

خانواده‌ها و دوستان دور هم جمع می‌شوند تا مقدار زیادی غذای خوشمزه بخورند، از آتش بازی لذت ببرند و لباس‌های خاصی را به مناسبت این مراسم بپوشند.

این جشن ۱۵ روز طول می کشد و با فستیوال فانوس، به پایان می‌رسد.

Image removed.

 

در برخی کشورها، کودکان پاکت‌های قرمز حاوی پول به نشانه خوش شانسی هدیه می‌گیرند

در سنت چینی، مظهر هر سال یکی از ۱۲ حیوان مختلفی است که در فلک‌البروج چینی دیده می‌شود. در سال ۲۰۲۴ سال خرگوش را پشت سر می‌گذاریم و وارد سال اژدها می‌شویم.

آیا سال جدید قمری همان سال نو چینی است؟

اگر چه برخی جوامع هر دو را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما تفاوتی وجود دارد.

عنوان سال جدید چینی، معمولا در اشاره به فستیوال بهار در چین و پیام آور پایان زمستان و آغاز بهار است. این فستیوال یکی از چهار فستیوال سنتی مهم چین است و شروع یک سال جدید در تقویم قمری چین، جشن گرفته می‌شود.

Image removed.

 

اما وقتی اشاره به مراسم بخصوصی در سال جدید است، که در آن سنت‌ها و فرهنگ چینی سوژه جشن‌ها است، در اینجا می‌توان عنوان سال جدید چینی را هم به کار برد.

ولی چند کشور درشرق و جنوب شرق آسیا نیز در همین تاریخ آغاز سال نو را جشن می‌گیرند اگر چه این جشن و شادمانی در کشورهای مختلف و فرهنگ‌های متفاوت به نحو دیگری برگزار می‌شود.

سال جدید قمری، اصطلاحی است که جنبه کلی‌تری دارد و شامل تمام جشن‌هایی است که به مناسبت شروع یک سال جدید در گاهشمار قمری، برگزار می‌شود.

در سایر کشورها، اصطلاح سال جدید قمری، به اصطلاح سال جدید چینی یا فستیوال بهار ترجیح داده می‌شود.

با این حال، بسیاری از منتقدان در چین استدلال می‌کنند که این عید ریشه در تقویم قمری چینی (که بر اساس چرخه‌های ماه و زمین است) و تأثیر تاریخی چین بر کشورهای منطقه است.

از این رو انتخاب کلمات می‌تواند بحث انگیز باشد.

سال جدید قمری در چه کشورهایی جشن گرفته می‌شود؟

امسال بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان سال نو قمری را جشن می‌گیرند.

Image removed.

 

سفره سال نو قمری پر از غذاهای ویژه و خوشمزه است

بزرگترین جا به جایی سالیانه مردم جهان نیز در همین موقع صورت می‌گیرد چون میلیون‌ها نفر در آستانه سال جدید به راه می‌افتند تا عید را در کنار خانواده و دوستانشان بگذرانند.

در ویتنام این روز، نگوین دان تِت، یا به اختصار تِت خوانده می شود که به معنی اولین صبحِ اولین روز است.

در کره شمالی و جنوبی مردم "سئولال" را جشن می گیرند. این جشن در مغولستان تساگان سر، خوانده می‌شود؛ ولی عده‌ای آن را فستیوال ماه سفید می‌خوانند.

Image removed.

 

به طور معمول در روزهای قبل از سال نو، خانواده‌های چینی به عنوان خانه تکانی بهاری، سرگرم نظافت خانه هایشان می‌شوند. این تمیزکاری به معنی دور کردن بد یُمنی از منزل و آماده کردن اتاق‌ها برای ورود شانس خوب است.

خانواده‌ها و دوستان جمع می‌شوند تا غذاهای بخصوصی از جمله رشته یا نودل، نوعی آبگوشت، کوفته و کیک برنج سال نو یا کیک ترب و ماهی و نارنگی را در کنار هم بخورند، خوراکی‌هایی که به طور سنتی معتقدند در سال جدید خوش شانسی می‌آورد. مردم همچنین از تماشای آتش بازی لذت می‌برند، لباس‌های مخصوص می‌پوشند و به مناسبت عید فانوس‌های قرمز رنگ درخشان آویزان می‌کنند.

همچنین رسم سال جدید قمری این است که برای خوش شانسی و آرزوهای خوب در سالِ پیش رو، به دوستان و خانواده پاکت‌های قرمزی که داخلش پول است می‌دهند.

مراسم و جشن‌های سال نو چینی چند روز طول می‌کشد؟

تاریخ آغاز سال جدید با تقویم قمری تعیین می‌شود. رویت دومین هلال ماه تازه پس از طولانی‌ترین شب زمستان (شب یلدا) در ۲۱ دسامبر، که معمولا بین ۲۱ ژانویه و ۲۰ فوریه است.

جشن و شادمانی معمولا ۱۵ روز طول می‌کشد؛ از ظهور ماه نو شروع می‌شود و تا قرص کامل ماه ادامه دارد.

شورای دولتی چین تعطیلات رسمی فستیوال بهاری را از از ۱۰ تا ۱۷ فوریه یعنی ۸ روز تعیین کرده است. شب سال نو چینی در تقویم تعطیلات رسمی گنجانده نشده ولی به کارفرمایان توصیه می‌شود که برای آن روز به کارمندانشان یک روز مرخصی با حقوق بدهند.

ریشه و مبدا سال جدید چینی

گمان می‌رود که تاریخچه سال نو چینی به سلسله شنگ در ۱۴ قرن قبل از میلاد برمی‌گردد و مبدا و سرآغاز آن در اسطوره‌ها و افسانه‌ها دیده می‌شود.

بنا بر اسطوره شناسی چینی، تاریخچه سال جدید چینی با نبرد علیه هیولایی به نام نیان (که در زبان چینی به معنی "سال") است شروع می‌شود.

Image removed.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

نیان در اولین روز سال نو برای ترساندن روستائیان از راه می‌رسد ولی آنها کشف کردند که این هیولا از سر و صدای زیاد، نور خیره کننده و رنگ قرمز وحشت دارد.

به همین جهت هر سال ساکنان دهکده‌ها برای ترساندن نیان فانوس قرمز آویزان می‌کنند و از فشفشه و ترقه هم کمک می‌گیرند. با این تدابیر، نیان هرگز دوباره دیده نشده است.

سمبل سال جدید چینی چه حیوانی است؟

طبق سنت چینی هر ماهِ قمری معرف یکی از ۱۲ حیوان مختلف است. بنا بر گاهشماری چینی این ۱۲ حیوان عبارتند از: موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بُز، میمون، خروس، سگ و خوک.

هر یک از این حیوانات با یکی از عناصر پنچگانه- فلز، چوب، آب، آتش و کره زمین مرتبطند. و در چرخه ۱۲ سال، هر سال به یکی از این عناصر اختصاص داده می‌شود.

با شروع سال ۲۰۲۴، سال خرگوش تمام می‌شود و سال اژدهای چوب شروع می‌شود.

سال اژدهای چوب تنها هر ۶۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد. نمونه قبلی سال اژدهای چوب سال ۱۹۶۴ و قبل از آن سال ۱۹۰۴ بود.

چینی‌ها معتقدند که کسانی که در یکی از ماه‌ها که با یکی از عناصر پنجگانه همراه است متولد می‌شوند دارای خصوصیات شخصیتی منحصر به فردی هستند که در زندگی آنها تاثیر می‌گذارد.

اژدها پنجمین حیوان در زودیاک چینی است و در فرهنگ چینی نماینده خوش شانسی، قدرت، سلامت و ینگ، عنصر مردانگی است.

Image removed.

 

سالوادور دالی هم در سال اژدهای چوب متولد شده است

شماری از اشخاص مشهوری که در سال اژدها چوب متولد شده اند عبارتند از:

دنگ شیائوپینگ رهبر سابق چین کمونیست (متولد ۲۲ اوت ۱۹۰۴)؛ جک ما، از موسسان گروه علی بابا (۱۰ سپتامبر۱۹۶۴)؛ سالوادور دالی نقاش اسپانیایی (۱۱ مه ۱۹۰۴) و بوریس جانسون نخست وزیر سابق بریتانیا (۱۹ ژوئن ۱۹۶۴).

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید