رفتن به محتوای اصلی

واشینگتن: ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را متوقف کند

واشینگتن: ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را متوقف کند

آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ اسفند در بیانیه‌ای خطاب به اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را «عمیقا نگران‌کننده» خواند و از تهران خواست به غنی‌سازی اورانیوم با درصد خلوص بالا پایان دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارشی محرمانه به اعضای خود اعلام کرد جمهوری اسلامی بخشی از اورانیوم با درصد خلوص بالای خود را رقیق کرده و در نتیجه میزان اورانیوم ۶۰ درصدی ایران در سه ماه گذشته اندکی کاهش یافته است.

واشینگتن در بیانیه خود تاکید کرد: «ایران باید برای رقیق‌سازی تمام و نه فقط بخشی از ذخایر ۶۰ درصدی خود اقدام کند.»

ایالات متحده از جمهوری اسلامی خواست تولید اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد را به طور کامل متوقف کند.

این بیانیه دو روز پس از آن منتشر شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام هشدار داد هیچ پیشرفتی در حل‌و‌فصل مسایل پادمانی برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده است.

گروسی گفت جمهوری اسلامی تا کنون در مورد وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های ورامین و تورقوزآباد، توضیحاتی که از نظر فنی معتبر باشد ارائه نکرده و محل فعلی نگه‌داری از مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده را به اطلاع آژانس بین‌المللی نرسانده است.

در ادامه بیانیه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آمده است هیچ کشوری در جهان برای اهداف صلح‌آمیز، ‌آن‌طور که جمهوری اسلامی مدعی آن است، اورانیوم ۶۰ درصدی تولید نمی‌کند و رفتار تهران با عملکرد سایر کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در تضاد است.

ایالات متحده برخی دیگر از اقدامات جمهوری اسلامی نظیر ممانعت از ورود کارشناسان باسابقه آژانس را نیز محکوم کرد.

جمهوری اسلامی روز ۲۶ شهریور مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس در ایران را با تابعیت فرانسوی و آلمانی لغو کرد.

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی با دفاع از تصمیم تهران گفت دلیل این اقدام، سیاسی‌کاری این بازرسان بوده است.

خبرگزاری رویترز روز ۱۴ اسفند گزارش داد کشورهای غربی قصد ندارند در نشست شورای حکام، جمهوری اسلامی را به دلیل همکاری نکردن با آژانس به طور جدی به چالش بکشند.

به گزارش رویترز، با توجه به مناقشه غزه و ادامه درگیری‌ها در خاورمیانه، آمریکا مایل نیست با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام، آتش تنش‌ها را در منطقه شعله‌ورتر کند.

ابراز نگرانی روسیه از روند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از روند کلی برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و نسبت به «خطر از کنترل خارج شدن اوضاع» هشدار داد.

او شرایط مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: «هیچ تلاشی برای دیپلماسی وجود ندارد. دیپلماسی از طریق بلندگو جای تلاش‌های دیپلماتیک واقعی را گرفته است.»

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و تصمیم او برای خروج از برجام را مقصر وضعیت موجود معرفی و تاکید کرد: «شرایطی که گسترش برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده، نگران‌کننده است .... نقش آژانس در ایران با اقدام‌های تلافی‌جویانه تهران در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا کاهش یافت.»

اولیانوف تاکید کرد بر اساس پیمان ان‌پی‌تی، ایران منعی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم ندارد و از این اورانیوم می‌توان برای «تهیه بعضی ایزوتوپ‌های پزشکی» استفاده کرد.

پیش از این و در روز ۹ اسفند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، تلویحا به نقش منفی روسیه در مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در یک مقطع به دلیل شرایطی که در اوکراین پیش آمد، نتیجه گفت‌وگوهای ما تحت تاثیر فضای جنگ اوکراین قرار گرفت.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید