رفتن به محتوای اصلی

«شاهزاده سرین»، چهره جنجالی بازداشت شده احتمالا تابعیت نیوزیلند دارد

«شاهزاده سرین»، چهره جنجالی بازداشت شده احتمالا تابعیت نیوزیلند دارد
  • سروش پاکزاد
  •  

با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت چهره جنجالی شبکه‌های اجتماعی مشهور به «شاهزاده سرین»، که ساکن آمریکا بود، بی‌بی‌سی به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد او احتمالا دارای تابعیت و گذرنامه نیوزیلند است.

یکی از دوستان آمریکایی او که سعی داشته از سفرش به ایران جلوگیری کند، پیش از سفر از گذرنامه نیوزیلندی او عکس گرفته که به دست بی‌بی‌سی رسیده است. در تصویر گذرنامه، نام «سرین کورتیس» دیده می‌شود. همان نامی که مقامات ایران هنگام انتشار خبر بازداشت او اعلام کرده‌اند.

این منبع، گذرنامه دیگری از او ندیده است و نمی‌داند«شاهزاده سرین» تابعیت کشور دیگری را هم دارد یا نه. سرین پیشتر عکسی از جلد گذرنامه نیوزیلندی خود در تیک‌تاک منتشر کرده بود و گفته بود به آنجا سفر کرده است.

وزارت خارجه نیوزیلند در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی، ملیت نیوزیلندی او را رد نکرد ولی حاضر به تایید آن نیز نشد. وزارت خارجه نیوزیلند گفت از خبر بازداشت سرین کورتیس اطلاع دارد ولی به دلیل «حفظ حریم شخصی» جزئیات بیشتری اعلام نمی‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت از بازداشت آقای کورتیس مطلع است و «نسبت به ساز و کار قضایی غیرشفاف و بازداشت‌های خودسرانه در ایران بدبین است» اما حاضر نشد درباره ملیت او اظهار نظر کند.

نیوزیلند و آمریکا هیچ‌ یک درباره این که درباره آزادی او تلاش می‌کنند یا نه توضیحی ندادند.

تاریخ تولد درج شده در گذرنامه نیوزیلندی که عکس آن را بی‌بی‌سی دیده است، با آنچه او در شبکه‌های اجتماعی درباره تاریخ تولد و سن خود ادعا می‌کرد متفاوت است. سرین گفته بود حدود ۵۱ سال دارد اما اگر تاریخ تولد درج شده در گذرنامه نیوزیلندی درست باشد نشان می‌دهد سنش کمتر است.

Image removed.

توضیح تصویر،

به جز تصویر جلد گذرنامه نیوزیلندی که در تیک‌تاک «شاهزاده سرین» منتشر شده بود، بی‌بی‌سی تصویری از صفحه اول آن را هم دیده است

«شاهزاده سرین» کیست؟

سرین، در صفحات فارسی خود را «سرین بدیعی» معرفی می‌کرد و خودش را بازمانده شاهان ساسانی می‌دانست و لقب «شاهزاده سرین» را به خود داده بود.

سال‌ها ویدیوهایی با محتوای گوناگون از انتقاد سیاسی تا نمایش تجملات گران‌قیمت و تصاویر جنسی منتشر می‌کرد. او در محتوای خود با زبانی تند به نقد جمهوری اسلامی، رهبر ایران، حکومت و خانواده پهلوی، اسلام و بقیه ادیان ابراهیمی می‌پرداخت از این رو حضورش در ایران در ابتدا برای بسیاری از کاربران باورپذیر نبود.

او هویت پدرش را جلال بدیعی، یک نظامی دوران حکومت محمدرضا شاه اعلام کرده است و ادعا کرده پدرش در شهریور ۱۳۷۶ در ایران «ترور» شده است.

در سال‌های گذشته رسانه‌های ایران، در گزارش‌های مختلف و شبیه به هم «جلال بدیعی» را رئیس ساواک قم اعلام کرده بودند و سرین را فرزند او معرفی می‌کردند در حالی که نام رئیس ساواک قم که فرد شناخته شده‌ای بود «حسن بدیعی» است که بر اساس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ پیش از محاکمه و در زندان درگذشته است.

بی‌بی‌سی تا لحظه تنظیم این خبر قادر به تایید یا رد هویت پدر یا خانواده سرین کورتیس و پیشینه آنها نیست.

سرین در چند سال اخیر در تیک‌تاکش به زبان انگلیسی به فروش جواهرات قیمتی می‌پرداخت و مدتی نیز ویدیوهای آموزشی درباره تغذیه سالم و مکمل‌های دارویی منتشر می‌کرد.

Image removed.

منبع تصویر،سرین کورتیس

 

سرین کورتیس که در صفحات مجازی فارسی خودش را «سرین بدیعی» معرفی می‌کرد، خود را از بازمانده‌گان شاهان ساسانی می‌دانست و لقب «شاهزاده سرین» را به خود داده بود

نگرانی‌ها از وضعیت سرین کورتیس در سکوت خبری

نادیا زند،‌ خواننده و درگ کویین ایرانی ساکن نیویورک یکی از دوستان سرین کورتیس است که در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته وقتی از سرین درباره قصد سفرش به ایران شنید، او را جدی نگرفته بود و فکر می‌کرد شوخی می‌کند. او گفته: بسیاری از اوقات سرین حرف‌هایی می‌زد که به نظرم با واقعیت جور در نمی‌آمد اما وقتی از داخل هواپیما با من تماس گرفت نگران شدم.

«شاهزاده سرین» پیش از سفر به دنبال‌کنندگانش گفته بود می‌خواهد به ایران برود و «کاخ گلستان» را پس بگیرد. او در روزهای نخستی که در ایران بود تصاویر مختلفی از خودش در سطح شهر تهران و کرج منتشر کرد. این موضوع باعث شد بسیاری از کاربران نزدیک به حکومت ایران که منتقد او بودند واکنش نشان دهند.

در حالی که هنوز بسیاری به حضور او در ایران شک داشتند، یک روز پیش از بازداشت در یک لایو اینستاگرام با نادیا زند، با نشان دادن پریزهای برق ثابت کرد که در ایران است و تایید کرد که هنگام ورود برایش مشکل ایجاد شده است و در جایی پنهان شده است.

نادیا زند می‌گوید حدود یک سال پیش سرین به او گفته بود که مادرش درگذشته است و بعد از آن حال روحی خوبی نداشت. نادیا می‌گوید امیدوار است مقامات ایران متوجه شوند که سرین نیاز به کمک دارد نه زندانی و مجازات شدن.

خانم زند برای نجات و کمک به سرین کورتیس یک صفحه جمع‌آوری امضا درست کرده و امیدوار است دولت‌های نیوزیلند و آمریکا برای آزادی او تلاش کنند.

Image removed.

 

«شاهزاده سرین» در روزهای نخستی که در ایران بود تصاویر مختلفی از خودش در سطح شهر تهران و کرج منتشر کرد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید