رفتن به محتوای اصلی

شورای امنیت سازمان ملل : حمله نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک بود

شورای امنیت سازمان ملل : حمله نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک بود
حمله به کنسولگری ایران در سوریه

در ادامه واکنش‌ها به حمله به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، که هفت عضو سپاه پاسداران در آن کشته شدند شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره موضوع تشکیل جلسه داده است. ایران قول داده است پاسخ این حمله را خواهد داد.

در حمله روز دوشنبه به کنسولگری ایران در دمشق هفت عضو سپاه از جمله دو مقام بلندپایه این نیرو کشته شدند. گزارش می‌شود علاوه بر این یک عضو گروه حزب‌الله لبنان و چهار شهروند سوریه هم کشته شده‌اند.

نمایندگان چین، روسیه و الجزیره در این جلسه حمله به کنسولگری ایران را محکوم کردند.

بسیاری از کشورها گفتند که حمله نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دایر بر حفاظت از مراکز دیپلماتیک بوده است.

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل، گفت که حمله اسرائیل «ماهیتی بسیار شرورانه» داشت و ناقض حق حاکمیت ملی سوریه و ایران بود.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیشتر گفت: «چین این حمله را محکوم می‌کند.امنیت نهادهای دیپلماتیک نباید زیر پا گذاشته شود و حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی باید محترم شمرده شود.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه، این حمله را «غیرقابل قبول» خواند و اسرائیل را متهم کرد بر مناقشه خاورمیانه «می‌دمد».

آمریکا، فرانسه و بریتانیا از محکوم کردن اسرائیل خودداری کردند اما تاکید کردند که بناهای دیپلماتیک باید در جریان جنگ مصون بماند و حمله روز دوشنبه خطر بی‌ثبات کردن هرچه بیشتر خاورمیانه را در بر دارد.

نماینده فرانسه تاکید کرد که باید از تبدیل شدن جنگ غزه به یک جنگ گسترده منطقه ای جلوگیری کرد.

نمایندگان ایران و سوریه هم در این جلس شرکت کردند و در آن سخنرانی کردند.

Image removed.

منبع تصویر،REUTERS

به گزارش دولتی ایسنا، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، «این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی» را به شدت محکوم کرد.

او گفت که اسرائیل «مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه شده است.»

این نشست اضطراری به درخواست روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است برگزار شد.

پیشتر دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، گفته بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران «برای محکومیت این اقدام به شورای امنیت روی آوردند.»

ساعتی قبل آمریکا گفت که نقشی در حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران نداشته است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اتهامات ایران دایر بر مسئولیت داشتن آمریکا را «پوچ» خواند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعد از حمله روز دوشنبه از احضار کاردار سفارت سوئیس در تهران به وزارت خارجه خبر داده و گفته بود که پیام مهمی به دولت آمریکا «به عنوان حامی» اسرائیل ارسال شد «تا پاسخگو باشد.»

جان کربی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: «بگذارید روشن بگویم. ما هیچ ارتباطی با این حمله در دمشق نداشتیم. ما به هیچ وجه مشارکتی در آن نداشتیم.»

آقای کربی هشدار داد که واشنگتن به هرگونه حملات تلافی جویانه پاسخ خواهد داد.

Image removed.

منبع تصویر،EPA

سابرینا سینگ سخنگوی پنتاگون گفت که اسرائیل پیشتر آمریکا را در جریان چنین حمله‌ای قرار نداده بود.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چهار مقام اسرائیلی گزارش داده است که اسرائیل مسئول حمله در دمشق است.

دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفتند که لختی پیش از حمله، اسرائیل به آمریکا اطلاع داد در سوریه عملیات خواهد کرد، اما از زبانی مبهم بدون نام بردن از هدف استفاده کرد.

وزارت دفاع سوریه گفته است این حمله از سمت بلندی‌های جولان صورت گرفت که در اشغال اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام بلندپایه دولت اسرائیل که نامش فاش نشد گفت که کشته‌شدگان در این حمله «عامل بسیاری از حملات به منافع اسرائیل و آمریکا بوده‌اند.»

اسرائیل رسما مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

حمله به کنسولگری ایران در دمشق واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را محکوم کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوترش با اعلام این خبر گفت که دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تاکید کرده است که «اصل مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود.»

ایران روز سه‌شنبه گفت که از این حمله انتقام خواهد گرفت. رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیامی گفت: «آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.»

Image removed.

 

ساختمان کنسولگری ایران در کنار سفارت این کشور در دمشق ویران شد

به گزارش صداوسیمای جمهوری اسلامی، شورای عالی امنیت ملی این کشور، دوشنبه شب بعد از حمله به دمشق تشکیل جلسه داد که ریاست آن را ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی، به عهده داشت اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

حزب الله، متحد ایران و سوریه، هم قول داده است اسرائیل را «مجازات کند» و از این کشور «انتقام بگیرد.»

در این حمله سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و معاون او سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی کشته شدند.

محمدرضا زاهدی ۶۴ ساله از فرماندهان باسابقه سپاه بود که در طول فعالیت‌های نظامی خود، فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان، نیروی زمینی سپاه، نیروی هوایی سپاه و معاونت عملیات کل سپاه را بر عهده داشت.

گزارش می شود او تا سال ۲۰۱۶ هدایت نیروی قدس سپاه در لبنان و سوریه را به عهده داشت.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از حمله به کنسولگری ایران نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داد. پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا گفته است: «در این شرایط منطقه‌ای بسیار پرتنش، نشان دادن خویشتنداری بسیار مهم است زیرا تشدید بیشتر در منطقه به نفع هیچکس نیست.»

پیشتر امارت متحده عربی، قطر و عربستان که نگران گسترش جنگ در خاورمیانه هستند این حمله را محکوم کردند. اتحادیه عرب هم اسرائیل را ملامت کرد و گفت که قصد «گسترش جنگ و سوق دادن منطقه به سوی هرج و مرج را دارد.»

 

Image removed.

توضیح ویدئو،

ساختمان کنسولگری ایران در دمشق ویران شد

_______________________________________________________________

حمله به کنسولگری ایران در دمشق، آیا پاسخ ایران در دریای سرخ خواهد بود؟

شبنم شعبانی، بی‌بی‌سی

حمله مرگبار دیروز به کنسولگری ایران در دمشق اولین حمله به ایران و نیروهایش در خاک سوریه نیست. حمله‌ای که تهران و دمشق صراحتا اسرائیل را پشت آن دانسته‌اند. هرچند که اسرائیل نه چنین حملاتی را تایید نه تکذیب می‌کند.

ایران گفته حق پاسخگویی برای خود را محفوظ می‌داند و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران تهدید کرده که اسرائیل از این حمله خود پشیمان خواهد شد. همه نشانه‌ها هم از میل ایران و هم فشار بر تهران به پاسخی برابر این حمله حکایت می‌کنند، به‌ویژه که این بار مکانی هدف قرار گرفته که فقط پایگاه یا منطقه‌ای نیست که ایران یا نیروهای وابسته به آن در یک کشور خارجی استفاده می‌کردند و مکانی دیپلماتیک است.

اما نشانه‌‌های دیگری هم هستند که ایران واقف است که واکنش هیجانی و شتاب‌زده ممکن است پیامدهای بزرگی داشته باشد. از این رو پیشنهادهای تندی که از قول بعضی مقامات و رسانه‌ها درباره هدف قرار دادن سفارت اسرائیل در خاک دیگر کشورها مطرح شده‌اند، گزینه‌هایی مردود به نظر می‌رسند.

شاید هنوز اجماعی درباره نحوه واکنش در خود تهران وجود نداشته باشد اما بی‌شک یکی از گزینه‌ها استفاده از نیروهای نیابتی در منطقه است که شاید حالا هرچه بیشتر برگ مناسب این بازی بزرگ باشد: هم تهران مستقیم خود را درگیر حمله انتقام‌جویانه و پیامدهایش نمی‌کند و هم محتمل است که دیگر کشورها را به فشار آوردن به اسرائیل ترغیب کند.

یک احتمال این است که ایران زمین بازی را از دمشق به دریای سرخ و باب‌المندب تغییر دهد، جایی که حوثی‌ها در نزدیک به شش ماه گذشته، با حملات به کشتی‌ها بر رفت‌و‎آمد در این آبراه کلیدی اثر گذاشته‌اند. آمریکا و غرب در تمام این مدت از ایران خواسته بودند تا از نفوذ خود بر حوثی‌ها استفاده کند تا امنیت به باب‌المندب و دریای سرخ بازگردد.

وزارت خارجه ایران با احضار کاردار سوئیس، پیام «مهمی» به آمریکا فرستاده است. آیا این پیامی بوده که ایران دیگر از نفوذش بر گروه‌های فعال در منطقه از جمله حوثی‌ها استفاده نخواهد کرد؟

حزب‌الله لبنان که پس از جنگ غزه دائم در تبادل آتش با اسرائیل بوده، هرچند محدود، می‌تواند اهرم دیگری برای ایران باشد.

پاسخ ایران به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق، هر چه که باشد می‌تواند، وضعیت را کیلومترها آن سوتر پیچیده‌تر کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید