رفتن به محتوای اصلی

سام صالح‌پور، افشاگر بوئینگ در کنگره آمریکا شهادت داد

سام صالح‌پور، افشاگر بوئینگ در کنگره آمریکا شهادت داد

سام صالح‌پور، مهندس شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا، روز چهارشنبه در کنگره این کشور حاضر شد و به سوالات نمایندگان در ارتباط با گزارش‌های مرتبط با عدم رعایت کامل نکات ایمنی درخط تولید بویینگ، شهادت داد.

آقای صالح‌پور که از مهندسان ارشد و مدیران فنی خط تولید بویینگ بوده ماه ژانویه گذشته ابتدا به صورت محرمانه درباره نگرانی خود از نحوه تولید بویینگ ۷۸۷ افشاگری کرد و کمی بعد هم با علنی کردن هویت خود به این کار ادامه داد به طوری که امروز به عنوان یکی از سه افشاگر و شاهد رسمی در واشنگتن حاضر شد و در حضور رسانه‌ها به سناتورهای کنگره درباره نگرانی‌های خود توضیح داد.

آقای صالح‌پور امروز - چهارشنبه - به نمایندگان کنگره گفت که برای مطرح کردن نگرانی های خود در ارتباط با ایمنی خط تولید بویینگ مورد «تهدید و آزار» مدیران بالادستی خود قرار گرفته است.

او به سناتورهای کنگره آمریکا گفت در جریان یک مکالمه تلفنی ۴۰ دقیقه از سوی رئیس‌اش به تندی سرزنش شده است.

اظهارات او مرتبط با نحوه مونتاژ و وصل کردن قطعات بدنه بویینگ است و می‌گوید خلاء‌هایی به اندازه یک تار مو در هنگام وصل کردن قطعات دیده که اگر چه ممکن است مهم به نظر نرسند اما در ارتفاع بالا و به مرور زمان می‌توانند زمینه‌ساز سوانح ناگواری برای هواپیماهای بویینگ شوند.

سام صالح پور که تنها چند هفته بعد از انتشار خبر پیدا شدن جسد یکی دیگر از افشاگران تحقیقات بویینگ به کنگره آمریکا در واشنگتن دی‌سی آمده بود در حالی که برای لحظاتی هیجانی شده بود به نمایندگان کنگره گفت اکنون «احساس آسودگی وجدان» می‌کند چرا که اطلاعات افشا شده از سوی او می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد.

شهادت او و یک مهندس دیگر بویینگ به عنوان بخشی از تحقیقات نمایندگان کنگره درباره رعایت نکات ایمنی در خط تولید بویینگ است که یکی از دو غول هواپیماسازی جهان است.

بویینگ اعلام کرده که با تحقیقات کنگره همکاری خواهد کرد.

این شرکت به درخواست واکنش پس از اظهارات امروز سام صالح‌پور در کنگره پاسخ نداده است.

بویینگ از زمانی که در ماه ژانویه گذشته یک قطعه بدنه بویینگ ۷۳۷ مکس ۹ تولیدی این شرکت در هنگام یک پرواز خطوط هوایی آلاسکا جدا شد و منجر به فرود اضطراری شد، مورد توجه نهادهای ناظر و بازرسی فدرال قرار گرفته و کنگره آمریکا هم تحقیق و تفحصی در این رابطه آغاز کرده‌ است.

در جریان آن سانحه به مسافران و خدمه پرواز آسیبی نرسید اما هزاران پرواز لغو شد و بويینگ مجددا زیر ذره‌بین و انتقادها برای عدم رعایت کامل نکات ایمنی در خطوط تولید خود قرار گرفت.

این دور جدیدی از انتقادها علیه بویینگ بود که در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و پس از سقوط دو فروند هواپیمای تولیدی این شرکت - در مالکیت خطوط هوایی اتیوپی و اندونزی - برای ماه‌ها ناچار به متوقف کردن خط تولید بویینگ ۷۳۷ مکس ۸ شد.

در جریان آن دو سانحه دلخراش ۳۴۶ مسافر و خدمه دو بویینگ مکس ۷۳۷ جان باختند.

جلسه استماع امروز در کنگره ویژه شنیدن شهادت‌های سه افشاگری بود که در چند ماه گذشته به جدی‌ترین منتقدین این شرکت که رتبه‌های ارشد مهندسی و نظارتی دارند بدل شده‌اند؛ از جمله یک مقام سابق سازمان هوانوردی آمریکا - FAA.

سناتور ریچارد بلومنتال که ریاست جلسه استماع امروز را در دست داشت گفته کمیته متشکل شده در کنگره درباره سنت و فرهنگ رعایت ایمنی در شرکت بویینگ تحقیق خواهد کرد. این در حالی است که اعلام خبر جلسه استماع امروز کنگره هم خیلی زود منجر به اعلام آمادگی یک افشاگر دیگر برای همکاری با تحقیقات بویینگ شد.

سناتور بلومنتال گفته: «این یک خبر جدی و شوکه‌کننده است. اتهامات و ادعاهای مکرری در حال طرح شدن هستند که بویینگ را به نادیده گرفتن و نقض سنت دقت بر موارد ایمنی متهم و از به راه افتادن یک سری اقدامات و روش‌های غیرقابل قبول خبر می دهند».

این سناتور سرشناس کنگره آنچه در جریان جلسه امروز با افشاگران طرح شد را «لحظه‌ای برای درنگ» بویینگ توصیف کرد و خواستار برگزاری جلسات بیشتری مشابه که در آن مدیران و مهندسان بویینگ هم حضور داشته باشند شد.

تحقیقات دولتی اولیه درباره سانحه جدا شدن در بویینگ خطوط هوایی آلاسکا نشان داد که قطعه جدا شده فاقد چند پیچ و مهره ضروری برای محکم نگه داشتن آن بوده و همین منجر به شروع تحقیقات قضایی در این رابطه شد.

اینها در کنار انبوهی از شکایت‌های حقیقی و حقوقی است که بویینگ گرفتار آنها شده است.

در همین حال، رئیس کمیسیون ملی ایمنی حمل و نقل از بویینگ انتقاد کرده و گفته این شرکت از همکاری کامل با تحقیقات آنها سر باز زده است.شاهد دیگری که امروز در کنار سام صالح پور در کنگره شهادت داد، اد پیرسون، بود که اکنون مدیراجرایی یک موسسه مردم-نهاد تحت عنوان «بنیاد ایمنی هوانوردی» است.

آقای پیرسون بویینگ را متهم به «سرپوش گذاشتن مجرمانه» کرده و می‌گوید او شخصا مدارک و اسناد مرتبط با پیچ و مهره‌هایی که به قطعه جدا شده بویینگ خطوط هوایی آلاسکا مرتبط بوده را به پلیس فدرال آمریکا - اف‌بی‌آی - داده است.

سناتور ران جانسون دیگر عضو این کمیته کنگره هم امروز - چهارشنبه ۱۷ آوریل - گفت: «مشکلات جدی در بویینگ وجود دارد که باید مرتفع شود».

منتقدان بویینگ خواستار زمین‌گیر شدن چند مدل اخیر بویینگ به علت نگرانی از خلل ایمنی در آنها شد‌ه‌اند. درخواستی که می‌تواند به لغو صدها هزار پرواز و ضرر میلیارد دلاری برای خطوط هوایی و متعاقب آن شرکت بویینگ منجر شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید