رفتن به محتوای اصلی

 آمریکا می‌گوید در واکنش نظامی احتمالی اسرائیل مشارکت نخواهد کرد

 آمریکا می‌گوید در واکنش نظامی احتمالی اسرائیل مشارکت نخواهد کرد

 آمریکا می‌گوید در واکنش نظامی احتمالی اسرائیل مشارکت نخواهد کرد

Image removed.

 

با گذشت ۲۴ ساعت از حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران به اسرائیل، هنوز اخبار و التهاب ناشی از این رویارویی مستقیم میان دو کشور، فضای سیاسی و خبری جهان را تحت تاثیر قرار داده و تلاش‌های جهانی برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش این درگیری نظامی ادامه دارد.

مهمترین اقدام تا یکشنبه شب، احتمالا به موضع جو بایدن مربوط می‌شود که به گفته یک مقام ارشد به بنیامین نتانیاهو گفته در صورت تصمیم اسرائیل برای پاسخ نظامی به حمله دیشب ایران، نباید انتظار مشارکت آمریکا را داشته باشد.

موضعی از سوی اصلی‌ترین متحد و حامی نظامی اسرائیل که بسیاری امیدوارند کابینه جنگ این کشور را متقاعد به خویشتن‌داری کند.

این مقام ارشد کاخ‌سفید در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرده جو بایدن، رئیس‌جمهوری، در گفتگو با بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که کابینه جنگ او باید «استراتژیک و با مداقه کامل» درباره پاسخ تلافی‌جویانه خود فکر کند.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی روز یکشنبه گفتند کابینه جنگ دولت بنیامین نتانیاهو، طرفدارعملیات تلافی‌جویانه علیه ایران به دلیل حمله موشکی و پهپادی گسترده به این کشور است، اما در مورد «زمان و مقیاس» چنین واکنشی اختلاف نظر وجود دارد.

کابینه پنج نفره که در آن آقای نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتس، از اعضای این کابینه دارای اختیارات تصمیم گیری هستند، امروز تشکیل جلسه داد.

Image removed.

 

توضیح تصویر،روز یکشنبه تجمع های حمایتی از اسرائیل و محکومیت حمله ایران در چند شهر جهان برگزار شد از جمله در برلین که در عکس بالا حاضران علاوه بر حمایت از اسرائیل خواستار آزادی هر چه زودتر گروگان‌ها شدند

حمله لفظی ایران و اسرائیل به یکدیگر در جلسه فوری شورای امنیت

با این حال، روز یکشنبه، سفیر اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل با اظهارات بسیار تندی که علیه ایران طرح کرد، خواستار تصویب «اشد تحریم‌ها» علیه ایران شد و با خطاب کردن حکومت در ایران به «رژیم آیت‌الله‌ها» خواستار اخراج این کشور از همه نهادها و کمیسیون‌های سازمان ملل متحد شد.

سفیر اسرائیل در این جلسه ایران را «عامل اصلی بی‌ثباتی» در منطقه خواند و با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران که به گفته او تنها چند هفته برای تولید یک بمب اتمی زمان نیاز دارد، از حاضران خواست متصور شوند که اگر دیشب آیت‌الله خامنه‌ای «دستور شلیک یک بمب اتمی» را داده بود، پاسخ جهان امروز چه بود.

در مقابل سفیر ایران در سازمان ملل متحد هم با انتقاد از همکاری فرانسه، بریتانیا و آمریکا در ساقط کردن موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از داخل ایران به سوی خاک اسرائیل، گفت حمله شب گذشته این کشور که با شلیک بیش از ۲۰۰ موشک کروز و بالستیک و پهپاد صورت گرفت، «حق قانونی» این کشور مطابق اصل ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر ایران همچنین در جلسه شورای امنیت که عصر یکشنبه به درخواست اسرائیل برگزار می‌شد گفت: «ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. ما تعهد خود را به صلح با اعمال خویشتنداری نسبت به مشارکت ارتش آمریکا در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان دادیم. این نشان‌دهنده تعهد ما به تنش‌زدایی و اجتناب از گسترش درگیری است. با این حال، اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن را آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی متناسب استفاده خواهد کرد.»

در جلسه شورای امنیت سفرای چندین کشور عضو دیگر هم مواضع خود را اعلام کردند و در حالی که روسیه، چین با اشاره به هدف قرار گرفتن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و جلوگیری آمریکا از تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سعی داشتند حمایت قاطع کاخ سفید از اسرائیل را زمینه ساز تشدید بحران خاورمیانه ارزیابی کنند، از همه طرف‌ها خواستند که با خویشتن‌داری از گسترش درگیری‌ها پرهیز کنند.

سفیر کره‌جنوبی در این جلسه حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را محکوم کرد. هر چند سفیر سوئیس به هر دو حمله نظامی یعنی حمله هوایی اول اوریل به کنسولگری ایران در دمشق و حمله شب گذشته ایران در پاسخ به آن اشاره کرد و خواستار توقف درگیری شد.

 

Image removed.

توضیح ویدئو،ارتش اسرائیل ویدیویی از «رهگیری و انهدام موشک‌های کروز و پهپادهای ایران» منتشر کرده و می گوید مربوط به حمله شب گذشته است

انتقاد از پادشاه اردن برای هدف قرار دادن پرتابه‌های ایران

حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل واکنش‌های گسترده‌ای در میان کاربران مسلمان و حامیان فلسطینیان برانگیخته و همزمان انتقادهای بسیاری متوجه ملک عبدالله، پادشاه اردن کرده است که کشورش در عملیات پدافندی علیه موشک‌ها و پهپادهای ایران به کمک اسرائیل آمد؛ کشوری که تا چندی پیش خود و همسرش به دلیل جنگ غزه به صریح‌ترین شکل از آن انتقاد می‌کردند.

در جریان حمله ایران به اسرائیل، اردن که همسایه اسرائیل است، شماری از پهپادها و موشک‌هایی را که وارد حریم هوایی این کشور شده بود،‌ رهگیری کرد. در بیانیه دولت اردن آمده است که این اقدام برای تامین امنیت شهروندان این کشور صورت گرفت.

ملکه رانیا، همسر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پس از جنگ در غزه بارها علیه اسرائیل به تندی موضع‌ گرفته و حتی به صراحت این کشور را به نسل‌کشی متهم کرده است. ملک عبدالله هم بارها به ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کرده بود و شخصا در عملیات ارسال کمک‌های هوایی به مردم غزه شرکت کرده بود. گروهی از کاربران مسلمان در شبکه‌های اجتماعی از پاکستان گرفته تا لبنان، حالا آنها را به «دورویی و نفاق» متهم می‌کنند.

بعضی از کاربران خشمگین در شبکه اجتماعی با خطاب قرار دادن حساب کاربری ملک عبدالله در ایکس، او را «مایه شرمندگی تمامی جهان اسلام» می‌خوانند. گروهی دیگر با رد توضیح مقامات اردن در «تامین امنیت شهروندانش»، نوشته‌اند که ملک عبدالله با تصمیم رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای ایرانی که به مقصد اسراسیل از آسمان اردن می‌گذشتند، «پیروی از دستورات» آمریکا و اسرائیل را بر امنیت شهروندانش اولویت داده است.

همزمان رسانه‌های رسمی ایران با اشاره به همکاری اردن با آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای رهگیری پرتابه‌های ایران از قول «منابع آگاه» نوشتند که اگر اردن «در اقدام احتمالی اسرائیل همکاری کند، هدف بعدی خواهد بود.»

وزیر خارجه اردن در واکنش، سفیر ایران را به دلیل اظهارات این کشور که مداخله در امور داخلی خوانده شده، احضار کرد.

وزیر خارجه اردن پیشتر گفته بود که باید مانع تشدید تنش‌ها در منطقه شد، چرا که این «می‌تواند کل منطقه را به ورطه جنگ بکشاند.»

 

Image removed.

توضیح ویدئو،در یک ویدیو واکنش برانگیز، یک مجری تلویزیون ایران با اشاره به کشتی که چند ساعت قبل از حمله ایران، سپاه پاسداران در خلیج فارس توقیف کرده بود، به مخاطبان گفت: «نگران پول موشک‌ها و پهپادها نباشید، پیش‌پیش پولش را گرفته‌ایم»

رهبران گروه هفت بر حمایت «کامل» خود از اسرائیل تاکید کردند

روز یکشنبه همچنین رهبران ۷ کشور اقتصادی و متمول جهان در نشستی اضطراری درباره حمله دیشب ایران به اسرائیل رایزنی کردند.

آنها در پایان این دیدار مجازی در بیانیه‌ای حمله ایران به اسرائیل را «بشدت» محکوم کرده و حمایت کامل خود را از اسرائیل و مردم این کشور اعلام کردند.

در بیانیه گروه هفت آمده است: «ایران با اقدامات خود بیش از پیش به سمت بی‌ثباتی منطقه گام برداشته که این می‌تواند خطر بروز تنش‌های غیرقابل کنترل در منطقه را به دنبال داشته باشد. ما به همکاری با یکدیگر برای ایجاد ثبات و جلوگیری از تنش‌های بیشترادامه خواهیم داد. در همین چارچوب از ایران و گروه‌های نیابتی آن می‌خواهیم که حملات خود را متوقف کنند و آماده هستیم تا اقدامات بیشتری را در حال حاضر و در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر انجام دهیم.»

در بخشی دیگر از بیانیه گروه هفت همچنین بر همکاری‌ها برای پایان دادن به بحران غزه هم تاکید شده است.

بیانیه رهبران کشورهای اقتصادی و متمول جهان در حالی صادر شد که روسیه، قدرتی که تا همین چند سال پیش عضو این گروه بود و نام آن را جی ۸ می‌کرد، عصر یکشنبه از گفتگوی تلفنی سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه روسیه و ایران خبر داد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: « تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه و اقدامات تحریک‌آمیز جدید و خطرناک می‌تواند به افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه منجر شود و جلوگیری از چنین سناریوهایی و از بین بردن دلایل بروز آن باید اولویت شورای امنیت سازمان ملل باشد».

همزمان با جلسه مجازی سران گروه جی ۷، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواستار برگزاری نشست اضطراری وزرای خارجه این اتحادیه در روز سه‌شنبه (۲۸ فروردین) برای بررسی حملات ایران علیه اسرائیل شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید