رفتن به محتوای اصلی

تقویت احتمال حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل و بررسی چگونگی این حمله

تقویت احتمال حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل و بررسی چگونگی این حمله

همزمان با افزایش گمانه‌زنی رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر احتمال عملی‌شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل طی یکی دو روز آینده، کاخ سفید نیز اعلام کرد که تهدیدهای ایران در زمینه انتقام‌جویی، «واقعی» و «قابل اجرا» است.

گزارش‌های خبرگزاری‌ها از منطقه نیز حاکی حملات سنگین اسرائیل به غزه است. گروه حزب‌الله نیز در بیانیه‌ای از حمله به مواضع اسرائیل با «ده‌ها موشک کاتیوشا» خبر داده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفته: «ما هنوز تهدید بالقوه ایران در این مورد را واقعی و قابل اجرا می‌دانیم.»

کربی افزود که ایالات متحده با توجه به تهدید تهران به وضعیت نیروهای خود در منطقه توجه داشته و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

او با این حال به این پرسش‌ها که آیا حمله ایران «قریب‌الوقوع» است یا آمریکا به اسرائیل در پاسخ به این حملات کمک می‌کند یا خیر، پاسخی نداد.

کربی با این حال تأکید کرد که واشینگتن مطمئن خواهد شد اسرائیلی‌ها «آنچه را که نیاز دارند، در اختیار داشته و می‌توانند از خود دفاع کنند».

 

  • سه مقام آمریکایی: ایران به آمریکا هشدار داده که در جنگ با اسرائیل دخالت نکند

    وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که جمهوری اسلامی اوایل هفته گذشته از طریق چندین کشور عربی به دولت بایدن پیام داده که اگر آمریکا در جنگ بین اسرائیل و ایران دخالت کند، نیروهای آمریکایی در منطقه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

     

  • وزیر دفاع اسرائیل: دشمنان ما اسرائیل و آمریکا را به‌هم نزدیک‌تر کرده‌اند

    یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با مایکل کوریلا، رییس سنتکام در پایگاه هوایی هاتزر دیدار کرد تا درباره «آمادگی برای حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل» و احتمال تشدید تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

    گالانت پس از این دیدار در بیانیه‌ای گفت: «دشمنان ما فکر می‌کنند که می‌توانند اسرائیل و آمریکا را از هم جدا کنند، اما برعکس؛ آنها ما را به هم نزدیک و روابطمان را تقویت می‌کنند. ما شانه به شانه هم ایستاده‌ایم.»

    Image removed.
     

    او یادآور شد: «من مطمئنم که جهان، چهره واقعی ایران را در تحریک حملات تروریستی در سراسر خاورمیانه می‌بیند.»

    به گفته گالانت، جمهوری اسلامی از حماس، حزب‌الله و نیروهای نیابتی خود همواره حمایت مالی کرده و اکنون دست به تهدید دولت اسرائیل زده است.

    وزیر دفاع اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که کشورش «با همکاری نزدیک با شرکایش» آماده دفاع از خود در زمین و هواست و گفت: «می‌دانیم که چگونه پاسخ دهیم.»

    فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز پنج‌شنبه وارد اسرائیل شد.

    رسانه‌ها خبر دادند سفر کوریلا به اسرائیل برای گفت‌و‌گو در مورد تهدید جمهوری اسلامی به حمله تلافی‌جویانه انجام شده است.

  •  

    کاخ سفید: تهدید ایران به حمله، واقعی و قابل اجراست

    کاخ سفید گفت که تهدید حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی به اسرائیل واقعی و قابل اجراست.

    یک سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که اگر آمریکا پس از تهدید ایران به وضعیت نیروی خود نگاه نکند، «بی احتیاط» خواهد بود.

  •  

    لوفت‌هانزا در پاسخ به ایران‌اینترنشنال: فعلا از آسمان ایران استفاده نمی‌کنیم

    لوفت‌هانزا به ایران‌اینترنشنال گفت این شرکت فعلا از آسمان ایران استفاده نمی‌کند.

    سخنگوی این شرکت هواپیمایی آلمانی روز جمعه از تمدید تعلیق پروازهای هواپیماهای این شرکت به تهران به مدت پنج روز دیگر و تا ۳۰ فروردین خبر داد.

    شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا روز چهارشنبه اعلام کرد پروازهای خود به تهران و از تهران را به دلیل وضعیت خاورمیانه متوقف کرده است.

    سخنگوی شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا افزود: «ما دائما وضعیت خاورمیانه را زیر نظر داریم و در تماس نزدیک با مقامات هستیم. ایمنی مهمانان و خدمه ما اولویت اصلی لوفت‌هانزا است.»

    این شرکت و شرکت هواپیمایی اتریش، تنها شرکت‌های هواپیمایی غربی هستند که پروازهای بین‌المللی به تهران را انجام می‌دهند. بیشتر پروازهای بین‌المللی از تهران توسط خطوط هوایی ترکیه و کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود.

    حامد اسماعیلیون شامگاه چهارشنبه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مانند شب شلیک به هواپیمای اوکراینی در دی‌ ۱۳۹۸ هیچ هشداری به خطوط هوایی نداده است، غیرنظامیان را «بی‌پناه‌ترین اهداف جمهوری اسلامی و سپاه» خواند و از مردم خواست پروازهای داخلی و خارجی خود و عزیزانشان را لغو کنند.

  •  

    رایزنی آلمان و چین درباره جلوگیری از درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل

    اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که برای جلوگیری از درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل با مقامات چین رایزنی کرده است.

    صدراعظم آلمان گفت در چند ساعت گذشته تماس‌هایی «بین ما و چین» برای جلوگیری از درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل وجود داشته است.

    روز پنج‌شنبه آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از او خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش، رهبران جمهوری اسلامی را به «حداکثر خویشتن‌داری» ترغیب کند.

  •  

    قیمت نفت افزایش یافت

    قیمت نفت روز جمعه به دلیل خطرات ژئوپلیتیک تنش‌ها میان ایران و اسرائیل افزایش یافت.

    حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت گرینویچ قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با ۱/۱۱ درصد افزایش به ۹۰/۷۴ دلار رسید.

    قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، با ۱/۲۹ درصد افزایش به ۸۶/۱۲ دلار رسید.

    خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سرمایه‌گذاران نگرانند در صورت گسترش درگیری‌های کنونی در منطقه خاورمیانه عرضه جهانی نفت مختل شود.

  •  

    هند به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به ایران و اسرائیل پرهیز کنند

    وزارت امور خارجه هند در پی افزایش تنش میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل به شهروندانش توصیه کرد تا اطلاع بعدی به این دو کشور سفر نکنند.

    هند همچنین از کلیه شهروندان خود که در این دو کشور هستند خواست نهایت احتیاط را رعایت کرده و با سفارت تماس بگیرند.

    کشورهایی از جمله فرانسه، ایالات متحده و روسیه توصیه های مشابهی برای سفر کارکنان و شهروندان خود در منطقه صادر کرده‌اند.

 

کاخ سفید: تهدید ایران به حمله، واقعی و قابل اجراست

با افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، شماری از کشورها نیز از شهروندان خود خواستند تا اطلاع ثانوی به ایران، اسرائیل و خاورمیانه سفر نکنند.

شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا هم روز جمعه اعلام کرد به‌دلیل مسائل امنیتی، تعلیق پروازهای برنامه‌ریزی شده به تهران و از تهران را تا پنجشنبه آینده، ۳۰ فروردین تمدید کرده است.

وزارت خارجه آمریکا به آمریکایی‌های مقیم اسرائیل هشدار داده که به خارج از شهرهای بزرگ که توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین این کشور بهتر محافظت می‌شوند، سفر نکنند.

علاوه بر آمریکا، مقام‌های بریتانیا، هند، نروژ، فرانسه و روسیه نیز درخواست مشابهی را از شهروندان خود مطرح کرده‌اند.

وزیر خارجه فرانسه به شهروندان این کشور توصیه اکید کرد که در روزهای آینده از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.

استفان سژورنه همچنین خواستار بازگشت خانواده‌های دیپلمات‌های فرانسوی از تهران و توقف موقت مأموریت‌ مقامات فرانسوی در کشورهای یادشده، شده است.

از زمان حمله منتسب به اسرائیل که روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، رخ داد و هفت افسر ارشد سپاه پاسداران شامل محمدرضا زاهدی، فرمانده مسئول حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس، کشته شدند، گزارش‌ها از احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در تلافی این حمله قوت گرفته‌ است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران طی روز‌های گذشته گفته‌اند که انتقام کشته‌شدن فرماندهان سپاه از اسرائیل را خواهند گرفت و رهبر جمهوری اسلامی نیز بر ضرورت «تنبیه» این کشور تأکید کرده است.

حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان هم گفته پاسخ جمهوری اسلامی به حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق، «اجتناب‌ناپذیر» است.

با افزایش تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی، سی‌بی‌اس نیوز نیز در گزارشی، به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل خود را برای بدترین سناریو که به باور مقامات آمریکایی حتی طی چند ساعت آینده احتمال وقوع آن وجود دارد آماده می‌کند.

دو مقام آمریکایی که به نام آنها اشاره‌ای نشده، به سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی احتمالاً تا روز جمعه، ۲۴ فروردین انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از جمله شامل شلیک بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک به سمت اهداف نظامی اسرائیل در داخل این کشور باشد.

به گفته این مقامات، احتمالاً جمهوری اسلامی برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها، حمله‌ای در مقیاس کوچک‌تر را انتخاب می‌کنند اما دفاع از چنین حمله‌ای را برای اسرائیلی‌ها چالش‌برانگیز دانسته‌ شده است.

بر اساس این گزارش، از آنجا که تهران به طور علنی اعلام نکرده که چگونه یا چه زمانی پاسخ به حمله دو هفته پیش اسرائیل پاسخ خواهد داد، مشخص نیست که رهبران ایران تا کجا پیش خواهند رفت.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در گزارشی در خصوص احتمال عملی شدن پاسخ نظامی ایران به اسرائیل «در ۴۸ ساعت آتی» نوشته که رهبر جهوری اسلامی هنوز در حال بررسی مخاطرات سیاسی چنین حمله‌ای است، ولی نیروهای نظامی ایران پیشاپیش پهپادها را از آشیانه بیرون آورده‌اند.

چنانچه حمله مستقیماً به اسرائیل انجام شود بیم آن می‌رود که جنگ جاری اسرائیل علیه گروه‌ افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود و متحد ایران است را به یک درگیری منطقه‌ای گسترده تبدیل کند.

با افزایش نگرانی‌ها در این زمینه، گروه حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ده‌ها موشک کاتیوشا» را به سمت مواضع توپخانه‌های اسرائیل شلیک کرده که به گفته آن‌ها در پاسخ به حملات اسرائیل به «روستاهای جنوبی و منازل غیرنظامیان» بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در بازدید از نیروهای هوایی ارتش اسرائیل اعلام کرد که کشورش از نظر دفاعی و تهاجمی آماده است.

وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرده که هر حمله مستقیم ایران، مستلزم پاسخ مناسب اسرائیل علیه تهران خواهد بود.

افزایش تنش میان ایران و اسرائیل در شرایطی صورت گرفته که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به تهدیدهای جمهوری اسلامی برای واکنش تلافی‌جویانه به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بر حمایت «آهنین» ایالات آمریکا از امنیت اسرائیل در مقابل با این تهدیدات تأکید کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید