رفتن به محتوای اصلی

تحریم‌های جدید و هماهنگ آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه صنعت پهپادی جمهوری اسلامی+ویدئو

تحریم‌های جدید و هماهنگ آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه صنعت پهپادی جمهوری اسلامی+ویدئو

در پی حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل، بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت پهپادهای نظامی ایران اعلام کرد. آمریکا و کانادا هم تحریم‌های جدید مرتبط با جمهوری اسلامی را وضع کردند که بخش تولید پهپادهای وزرات دفاع ایران را هدف قرار می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام که با هماهنگی بریتانیا و کانادا انجام شده، بیش از ۱۲ نهاد، فرد و کشتی‌ را هدف قرار می‌دهد. آن‌ها متهم به ایفای نقش جدی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به وزارت دفاع جمهوری اسلامی هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود وزارت دفاع جمهوری اسلامی از سپاه پاسداران و جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

واشینگتن همچنین دو شرکت و یک کشتی درگیر در حمل کالاهای ایرانی را هدف قرار داده است.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، در مورد این تحریم‌های جدید گفت: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و تولید پهپاد و سایر سخت‌افزارهای نظامی خطرناک برای تروریست‌های نیابتی به بی‌ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد.»

او افزود ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای بریتانیایی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزارهای موجود «برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تامین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد».

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این کشور در تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی و روسیه، ۱۶ نهاد، ۸ شخص، ۵ کشتی و یک هواپیما را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

یکی از شرکت‌ها «تندر صحرا » نام دارد که متهم است به عنوان شرکت اصلی بر فعالیت‌های تجاری و در حمایت از سپاه پاسداران و جنگ روسیه در اوکراین عمل می‌کند.

بهمن ماه سال گذشته، یک گروه هکری به نام پرانا نت‌وورک با هک سرورهای شرکت صحرا تندر تعداد زیادی از اسناد مرتبط با عرضه پهپادهای شاهد از سوی جمهوری اسلامی به روسیه منتشر کرد. طبق این اسناد سال ۲۰۲۲ میلادی، قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار برای فروش شش هزار پهپاد شاهد، سخت افزار و نرم‌افزار بین طرف‌های ایرانی و روسی امضا شده است.

 

تحریم‌های بریتانیا و کانادا

دولت بریتانیا روز پنجشنبه در اقدامی هماهنگ با ایالات متحده و کانادا، چهار کسب و کار و دو مدیر را با هدف محدود کردن توانایی جمهوری اسلامی در پرتاب پهپادها هدف قرار داد.

بر این اساس، شرکت‌های «بنیان دانش شرق»، «پیشرو صنعت آسمان شریف»، «صنایع موتورسازی الوند» و «موج‌گستر آسمان پرواز» به دلیل نقش در صنایع پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند.

بریتانیا همچنین محسن وهاب‌زاده مقدم و عباس عبدی اسجرد را که مدیران شبکه‌ای از شرکت‌های هستند که در تولید پهپادها فعالیت می‌کنند، تحریم کرد.

لندن در روز ۳۰ فروردین ۱۳ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران از جمله ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی دریایی سپاه پاسداران را در پی حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تحریم کرده بود و آمریکا هم ۱۶ فرد و دو نهاد که امکان تولید پهپاد برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کنند را تحریم کرد.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «حمله خطرناک رژیم ایران به اسرائیل خطر در پی داشتن هزاران تلفات غیرنظامی و تشدید تنش در منطقه را داشت.»

او افزود: «امروز ما و شرکایمان پیام روشنی ارسال کردیم- ما مسئولان رفتار بی‌ثبات کننده ایران را پاسخگو می‌کنیم.»

بریتانیا همچنین اعلام کرد که ممنوعیت‌های جدیدی را برای صادرات قطعات پهپاد و موشک به ایران اعمال خواهد کرد.

دولت کانادا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع دولت ابراهیم رئیسی، قرارگاه مرکزی خاتم‌النبیا و ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

در این بیانیه آمده جمهوری اسلامی هم از طریق نیروهای مسلح خود و هم از طریق حمایت از نیروهای نیابتی که شامل تامین مالی، تامین تسلیحات و آموزش و حمایت سیاسی و ایدئولوژیک می‌شود، تهدیدی برای منطقه است.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، گفت تحریم‌های جدید پیام روشنی را ارائه می‌دهد که کانادا و متحدانش از اقدام علیه رژیم ایران که به دنبال بی‌ثبات کردن صلح و امنیت منطقه است، دریغ نخواهند کرد.

او نوشت: «رفتار ایران چه به‌طور مستقیم و چه از طریق نیابتی‌هایش، عمیقا نگران‌کننده است و خطر تشدید تنش‌ها و خشونت‌های منطقه‌ای را به دنبال دارد. کانادا در کنار اسرائیل و مردمش می‌ایستد و بر تعهد خود به امنیت آن‌ها تاکید می‌کند.»

پیشتر در روز پنجشنبه پارلمان اروپا با رای مثبت اکثریت اعضا، قطعنامه‌ای در واکنش به حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل تصویب کرد که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده با تجدیدنظر در استراتژی خود در قبال تهران، تحریم‌های جمهوری اسلامی را گسترده‌تر و سپاه پاسداران را به عنوان گروهی تروریستی شناسایی کند.

 

 

روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت هم جو بایدن بسته کمکی به ارزش ۹۵.۳ میلیارد دلار به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد که به ابتکار مجلس نمایندگان آمریکا، با دو طرح «قانون مهسا» و «قانون کشتی‌رانی» برای افزایش تحریم‌ها و فشارها بر جمهوری اسلامی نیز گره خورده بود.

طرح قانون مهسا با هدف تحریم علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران ارائه شده است.

طرح دیگر نیز که به «قانون کشتی‌رانی» معروف است و بنادر و پالایشگاه‌هایی را هدف قرار می‌دهد که نفت ایران را حمل یا فرآوری آن را ممکن می‌سازند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ابران اینترنشنال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید