رفتن به محتوای اصلی

ثبت ركورد دختر آب هاي ايران، محصور در سلايق مسئولان ورزش كشور
25.06.2013 - 18:10

ثبت ركورد شنا در آبهاي آزاد «الهام سادات اصغري» با مشكل عدم تائيد از طرف وزارت ورزش روبرو شده است! بنابه گزارش سايت عصر ايران الهام سادات اصغري كه اولين زن شناگر ركورد دار ايران و بنیانگذار مسابقه آبهای آزاد بانوان در ایران موفق شده تا 18 كيلومتر را بدون توقف شنا كند. او كه در اين برنامه از پوشش كامل اسلامي استفاده كرده و ناظران قانوني نيز در تمام مدت همراه وي بوده اند اكنون سر در گم عدم ثبت ركورد خود در وزارت ورزش کشور است. 

به گزارش سايت عصر ايران استدلال مسئولان ورزش و از جمله معاونت ورزش بانوان وزارت ورزش اين است كه چون قبل از اين چيزي به اسم «لباس شناي آزاد بانوان» در وزارت ورزش تصويب نشده، لباس خانم اصغري هنگام شنا در دريا هرقدر هم اسلامي بوده باشد، از نظر آنها مورد قبول نيست و ثبت اين رکورد، از لحاظ شرعي مشکل دارد!

 

«الهام سادات اصغري» با اشاره به اين که تاکنون مراحل اداري ثبت رکورد شناي 18 کيلومتري او نتيجه‌اي در پي نداشته، مي‌گويد: «مسوولان وزارت ورزش به من گفتند که بايد ثبت اين رکورد را فراموش كنم.»
الهام اصغري با بيان اين كه لباس ابداعي او كاملا پوشيده است و ناظران نيز آن را تائيد كرده بودند گفت: «پوشش من به اندازه يك لباس فضانوردي آزاردهنده و سنگين است و اگر همين الان اين لباس را به تن آقاي رضازاده كنند و از او بخواهند وزنه بزند، همان لحظه دوباره از اين رشته خداحافظي مي كند.» 
شناگر رکوردشکن 32 ساله با تاکيد بر اين که شناي مسير 18 کيلومتري کار ساده‌اي نبوده که اکنون بتواند از کنار آن به راحتي بگذرد، تصريح مي‌کند: «من وقتي ساعت‌ها در دريا شنا مي‌کنم و تسليم امواج نمي‌شوم، برايم قابل پذيرش نيست که حالا در مقابل تصميمات و نظرات شخصي برخي مسوولان سر فرود بياورم، به همين دليل همچنان در حال پيگيري حق قانوني خودم هستم چون رکورد من قانوني بوده و بايد ثبت شود.»
ركورد قبلي الهام در سال 1387، شناي 12 كيلومتر در آبهاي درياي خزر بوده كه با شناي كرال سينه در آن 240 هزار بار دست زده است. از آنجایي كه در ايران مسابقات آبهاي آزاد تنها براي مردان وجود دارد؛ سختي هاي چنين كاري را براي وي دوچندان كرده اما او همچنان اميدوارانه توانسته اين بار ركورد خود از 12 كيلومتر را به 18 كيلومتر ارتقاء دهد. او در واقع نخستين زن مسلماني است كه توانسته اين ركورد را از خود به جاي بگذارد. الهام بارها و بارها هدف خود از انتخاب ورزش سنگيني چون شنا در آبهاي آزاد را معرفي ورزش بانوان و حضور پررنگ دختران ورزشكار در صحنه هاي ورزشي اعلام كرده است. وي در مصاحبه اي با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوالي مبني بر هدف و انگیزه ات از ركورد زدن چيست؟ مي گويد: مي خواهم همه بدانند كه بانوان كشور ما اگر امكانات لازم را براي پيشرفت داشته باشند مي توانند در تمام عرصه هاي زندگي ركورد دار باشند. . فقط مي خواستم اعلام كنم استعدادهايي هستند كه بايد به آنها اهميت داده شود. زنان جامعه ما، مادران خانواده هايي هستند كه اجتماع را تشكيل مي دهند و مادران، ستون اصلي در هر خانواده به شمار مي روند. اگر هر زني در خانواده با ورزش مورد علاقه خود آشنا شود و استعداد او پرورش يابد با شادابي و روحيه خوبي كه از ورزش كردن به دست مي آورد، مي تواند در استحكام و بالارفتن روحيه آن خانواده مؤثر باشد. 
الهام سادات اصغري به عنوان ركوردار شنا در آبهاي آزاد درباره احساسش از شنا كردن نيز مي گويد: «همين كه زيرپايم خالي است اما به خودم متكي هستم احساس رضايت مي كنم.»
با توجه به اينكه ركورد مردان ايراني در اين رشته از 10 كيلومتر تجاوز نكرده و الهام سادات اصغري با اين كار به نحوي ركورد كشوري اين رشته را تا ميزان قابل تحسيني، بهبود داده انتظار مي رود تا مسئولان ورزش كشور از چنين موفقيتي به خاطر منافع ملي هم كه شده به آساني نگذرند و آن را قرباني علايق و خواسته هاي شخصي خود نكنند. هرچند كار الهام چنان بزرگ و به يادماندني بوده كه هم اكنون نام وي را در بسياري از محافل برجسته بين المللي ورزشي بر سر زبانها انداخته اما انتظار مي رود تا مسئولان كشورمان نيز چشم خود را بر روي چنين موفقيت بزرگي نبندند. 
در غیر این صورت جامعه مدنی زنان، در حمایت از این زن ورزشکار ایرانی می تواند با نامه نگاری با فدراسیون بین المللی شنا و شکایت نسبت به چنین ظلمی در حق یک دختر ایرانی ورزشکار، به این مسئله اعتراض کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/FeministSchool
مدرسه فمینیستی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.