رفتن به محتوای اصلی

انور حسین پناهی پس از 6 سال با قید وثیقه از زندان آزاد شد

انور حسین پناهی پس از 6 سال با قید وثیقه از زندان آزاد شد

گفتنی است پیشتر و پس از اعتراض‌ سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر، حکم اعدام این زندانی به ۶ سال زندان تقلیل پیدا کرده بود.
امروز اما آقای انور حسین پناهی پس از 6 سال و به طور موقت آزاد شد.
روزشمار زندان آقای انور حسین پناهی
انور حسین پناهی در تاریخ ۱۳۸۶/۸/۱۵ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مدت ۶ ماه را در بی‌خبری مطلق در اداره اطلاعات قروه بسر برد. در اوخر بهار 1387 در شعبه دو دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حسن بابائی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا به اعدام محکوم شد.
سپتامبر سال ٢٠٠٨، دست کم پنجاه زندانی سیاسی و مدنی کرد در اعتراض بە شرایط زندانهای جمهوری اسلامی و تضییع ابتدایی ترین حقوق انسانی خویش، طی حرکتی کاملا مدنی، ٤٨ روز اعتصاب غذا کردند که انور حسین پناهی یکی از این زندانیان بود که در زندان مرکزی سنندج مدت 48 روز را در اعتصاب بسر برد.
در تاریخ 1387.7.7 اشرف حسین پناهی برادر وی که هم زمان عضو کمیته پیگیری زندانیان اعتصاب کننده بود ، در حالی که همراه با مدارک و طوماری بالغ بر ۵۰۰۰ امضا دال بر بی‌گناهی برادر خویش راهی تهران بود، توسط نهادهای امنیتی به قتل رسید.

گفتنی است که اشرف حسین پناهی چند مورد تلفنی توسط نهادهای امنیتی تهدید شده بود که نباید با رسانه ها و یا اخبار زندانیان را به بیرون از ایران ارسال کند.

افشین حسین پناهی برادر کوچکتر وی که از سوی خانواده پیگیر پرونده برادران بزرگ‌تر خود بود، تنها به علت اعتراض به این حکم و کشته شدن دیگر برادرش چندین بار از سوی دستگاه‌های امنیتی شهرستان قروه بازداشت شده است و مدت یک سال را در زندان بسر برد.

به گفته نزدیکان وی، «او تحت شکنجه‌ اداره اطلاعات قروه پنجاه درصد از بینایی‌اش را از دست داده است
25 فروردین 1388 حکم اعدام انور حسین پناهی توسط شعبه 4 دادگاه تجدید نظر کردستان لغو شد. صالح نیکبخت وکیل مدافع وی گفت : که آقای حسین پناهی به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی و محاربه با خدا محاکمه و به اعدام محکوم شده بود که پس از تجدید نظر خواهی از طرف اینجانب حکم صادره در مورد ایشان یعنی اتهام محاربه از جرایم انتصابی به آن حذف و دادگاه در این مورد نقش وی را به اتهام تبلیغات و هواداری از این جریان کردی به یک و5 سال زندان محکوم که خود این حکم با قسمت اول آن در تعارض میباشد و باید مورد تجدید نظر مجدد قرار گیرد و از مجاری قانونی بنده به آن اعتراض خواهم کرد.
انور حسین پناهی که از فعالان مدنی و از معتمدین منطقه دهگلان بشمار می‌رود، در این سالها فعالیت‌های مدنی خود را در زندان مرکزی سنندج نیز تداوم بخشیده و اقدام به تشکیل کلاس‌های مشاوره برای زندانیانی نموده است که دچار اعتیاد هستند.
به گفته یکی از زندانیان زندان سنندج همواره در کلاس‌های وی بیش از ۲۰۰ نفر حضور دارند و این کلاس‌ها تا حدود زیادی مانع از ورود مواد مخدر به داخل زندان شده و فضای زندان را به صورت ملموسی تغییر داده بود.
خانواده حسین‌پناهی، با نوشتن نامه‌هایی به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز و دیگر نهادهای حقوق بشری خواهان تلاش این نهادها برای آزادی انور حسین پناهی شده‌اند. این خانواده اخیرا با نوشتن نامه‌ای دیگر به احمد شهید نوشته‌اند که در آخرین اقدام علیه این خانواده هفته گذشته مبلغی که برادر انور حسین پناهی به عنوان کمک به حساب خانواده اش واریز کرده بود مصادره و حساب آن ها هم مسدودشد.

از زمان بازداشت انور حسین پناهی در سال ۸۶ تا کنون حدود ۵۰ عضو این خانواده یا به نهادهای امنیتی احضار و یا بازداشت شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید