رفتن به محتوای اصلی

تناقضات ادعای دمکراسی و ملی رضا پهلوی
15.10.2013 - 04:00

دموکراسی و دماگوگ- مردم سالاری و مردم فریبی

واژه ها در روند و حرکت تاریخی بار معنایی مختلفی و حتی متضادی بخود می گیرند.

یکی از آن کلمه یا واژه، دموکراسی  یا  مردم سالاریست..مردم سالاری یا حاکمیت جمهور مردم، در مقابل فرد سالاری قرار می گیرد، که در شکلهای مختلفی ظاهر می شود. شاه سالاری، خدایگان سالاری، که بصورت خدایگان  شاهنشاه، آیت الله یا ولایت فقیه سالار و پاپ سالار... متجلی میکند.

در جوامع اولیه و ابتدایی، زنان و مردان کنار هم در کار خانه و شکار همکاری میکردند . معمولا زنان در خانه  و مردان بخاطر کار فیزیکی سخت در بیرون خانه کار میکردند. هم اکنون قبایلی در آفریقا ، جنگلهای آمازون در آمریکای جنوبی  بهمان روش اولیه زندگی میکنند.مشارکت در صید با هم همکاری میکنند. یک نفر یا چند نفر به عنوان کار کشته و خبره پیشتاز و جلودار می شوند و در پایان کار همه مثل هم در کنار همند. کسی احساس نمیکند که یک نفر بخاطر پیشتاز و جلودار بودن باید بر همه سروری و حاکم باشد.

در تاریخ متاسفانه کم کم زندگی کشاورزی و بعد شهری و داشتن امکانات مالی و سرمایه مردم از هم جدا و برتری طلبی و امکانات مالی بیشتر فاصله بین مردم را هم بیشتر کرد.

در این میان مکاتب فلسفی و مذاهب مختلفی بوجود آمدند ؛ سعی در نظم دادن جوامع بشری و عدالت اجتماعی پرداختند ولی کم کم آن فلسفه و مذهب به نفع اقلیت الیت و نخبه مصادره شد و تضاد بین اقلیت سلطه گر و اکثریت زیر سلطه ادامه پیدا کرد. عده ای که خود را نمایندگان خدا یا اهورامزدا یا از نژاد برتر یا الیت و نخبه میدانند؛ ادعا میکنند که بد و خوب مردم را بهتر تشخیص میدهند و باید به همه امر و نهی کنند که چه بکنند و چه نکنند!

این فرهنگ تا کنون در همه جوامع بصورت مختلفی جلوه گری میکند. ما هم اکنون همین منطق را در سر داریم و به ما باوراندند  که دموکراسی هم یعنی همین ! عده ای الیت و نخبه مذهبی یا سیاسی یا نژادی حق ویژه دارند که شاه و سرور و رهبر مردم باشند و حق دارند برای همه فکر کنند و تصمیم بگیرند.انتخابات و حق رای مردم برای خواسته های خود نیست ؛ حتی این عده الیت و نخبه وعده های که به مردم میدهند قرار نیست عملی شود. چون در عمل مشکلاتی هست که باید رهبران سیاسی تصمیم بگیرند. باید به کجا حمله کنند یا پارلمان و دولت  را تعطیل کنند؛ حتی حقوق کارکنان را هم ندهند! همانطور که در آمریکا و سایر جهان دموکراسی مدرن شاهدیم. در دموکراسی مدرن موجود هم اگر متوجه شده باشیم ، کنار مجلس عمومی و ملی مجلس سنا یا مجلس خواص  یا شورای نگهبان را داریم. همه قوانین که در مجلس عوام یا نمایندگان مردم تصویب میکنند باید مجلس خواص یا سنا یا نماینده ملکه یا مجلس تشخیص مصلحت تصویب کند! این دموکراسی حقیقی نیست؛ همان حکومت نخبه ها و الیت  یا همان اقلیت دارای منافع مالی و قدرت.

همین فرهنگ است که حتی روشنفکران ما را هم گیج کرده است . میگویند در دموکراسی همه آزادند که حتی حکومت سلطنت بخواهند! کمی تامل نمیکنند که اگر قرار است دمو یا مردم حکومت کنند؛ چرا باید سلطنت و سلطه یک فرد را که حق ویژه دارد و سلطنت را موهبت الاهی میداند بر همه مسلط کنند؟ اگر قرار است جمهور مردم یا دموس(مردم) حکومت کنند؛ چطور میشود یک فرد را بر کل مردم تحمیل کرد و آنرا دموکراسی دانست؟ اگر قرار است دوباره یک نفر را بر خود حاکم کنیم و برای ما تللیف کند و هیچ حقی نداشته باشیم ؛ این نوع حکومت را داریم ، چرا میخواهیم یک نوع دیگر آقا بالاسر را بر خود حاکم کنیم که 33 سال پیش برداشتیم؟ مگر رضا پهلوی الگویش انسانهای دموکرات و ملی هست؟ ایشان هنوز انقلاب 1357 را فتنه می نامد و از دیکتاتوری اجداد خود پشتیبانی میکند! اگر انقلاب به بیراهه رفته باید دنبال نواقص بگردیم و آن را تصحیح کنیم  و به جلو برویم، نه برگردیم به استبداد گذشته.

حسن گلسفیدی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

حسن گلسفیدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.