رفتن به محتوای اصلی

اورمیه یا ارومیه؟
02.11.2013 - 22:48

  در مورد نوع تلفظ و نگارش نام اورمیه نقطه نظرات مختلفی در میان زبانشناسان، تاریخ نویسان و جهانگردان وجود دارد ، قریب به اتفاق آنها واژه « اورمیه » را درست دانسته ، تلفظ کرده و نوشته اند ، نوع تلفظ « اورمیه » توسط مردمانش نیز که آن را سینه به سینه از گذشتگان به ارث برده اند، این امر را به اثبات می رساند ....

به هر حال « اورمیه » این شهر باستانی با قدمت شش هزار ساله به اثبات رسیده اش به هر نوعی یعنی « اورمیه ، اورمیا، اورمی » خوانده و نوشته شود مهم نیست، مهم اینست که در همه حال حرف « و » قبل از « ر » آورده می شود و این بخاطر جزء اول این اسم « اور » می باشد که در زبانهای اورال آلتائیک ، ترکی باستان و سومری بمعنی شهر شناخته می شود .

تئوری سومری نام اورمیه : مدافعین این نظریه نام اورمیه را به شکل اور + مو (UR+MU ) و یا اور + مه (UR+ME) بکار می برند . اور در زبان سومری که زبانی هم ریشه و خویشاوند با زبان ترکی می باشد به معنی شهر و آبادی است ، به مانند شهرهای اور و اوروک پایتخت تمدن سومر و یا تمدن التصافی زبان اورارتو که قسمت نخست این نام نیز مرتبط با همین واژه می باشد .

اما بخش دوم این اسم ( مو –MU ) در زبان سومری به معنای بهشت یا بخشی از بهشت می باشد ، همچنین این لغت به باران نیز اطلاق می شود . « مه – ME ) ) نیز در این زبان به معنی معیار فرهنگی و یا نشانه های آن می باشد .بنا بر این اورمو« URMU» به زبان سومری به معنی شهر بهشتی و شهر باران می باشد « اورومه – URUME » یا اورمی ٍ نیز به معنای شهر با فرهنگ می باشد که با توجه به هوای نشاط آور اورمیه و لقب دارالنشاط که به این شهر تعلق دارد و همچنین مردمان با فرهنگ اش این گفته و شباهت موجود در این میان سنجیده و درست به نظر می آید و این بواسطه همانندی فرهنگی و زبانی غرب آذربایجان تحت عنوان دولت « آراتتا » با سومریان بوده زیرا در آن زمان زبان سومری که از نوع ( التصاقی ) زبانها می باشد حالت بین المللی داشته و در ملل همجوار نیز نفوذ داشته و این در حالی است رشد زبانی هردو « آراتتا و سومر » یکی بوده است .

نمونه این تشابهات فرهنگی و زبانی را می توان در نخستین رمان دست نوشته بشر « قیل قمیش » خلاصه کرد که بخشهایی از ماجرای آن در سرزمین آرتتا «آذربایجان غربی – اورمیه» روی می دهد . سندی دیگر از این روابط تنگاتنگ و نزدیکی این دو فرهنگ صفحه برنزی با تصویر قیل قمیش است که در سال ۱۳۲۲ شمسی از محوطه باستانی گوی تپه اورمیه کشف شده است .

تئوری اورال – آلتائیک نام اورمیه : « اور » در زبان ترکی باستانی بمعنای مکان و اوبا بکار می رود ، به نظر عده ای از صاحبنظران کلمات یورد( اورد ) و یئر نیز از همین ریشه اند . در زبانهای اورال آلتائیک ترکیبات متعددی وجود دارند که یاد آور نام اورمیه اند ، معنای همه آنها ، شادی ، زیبایی طبیعت سحر انگیز و ..... است .

مانند نامهای ، اورما – URMA ، اورمان – URMAN ، اورماس – URMAS ، اورم – URM ، اورومو – URUMU ، و ..... که بمعنای زیبایی ، الهام ، روحیه ، شوق و ذوق می باشد ، مانند کلمه ی « اورومچی » که اورو – URU به معنی زیبا و مچی – MCI بمعنی مرغزار و چمنزار است .

همچنین به ترکی باستان می توان اشاره کرد که اورون – URUN ، اورین – URIN – ORIN ، و اورگون – URGUN همه به معنی شاد و شاداب بودن است . بنا بر این نظریه نام « اورمیه » کلمه ای اورال آلتایی – ترکی- به معنی مکان زیبا و شادی بخش است که بواقع نیز مصداق طبیعت و هوای سحر انگیز اورمیه می باشد .

اما عده ای نیز نام اورمیه را ناشی از تلفظ ترکی « رومیه » یا « رومی » می دانند ، طبق این نظر از آنجاییکه صدای « ر » در اول کلمات اصیل ترکی نمی آید برای بر طرف کردن این مورد به ابتدای اینچنین کلماتی « حرف « او» یا « ای » اضافه می شود شکی نیست ، اما اینکه نام این شهر رومیه یا رومی بوده باشد مورد قبول مورخین نیست و فاقد پایه و مایه علمی و تحقیقی است ، اما اگر این نظریه نادرست را هم در نظر بگیریم این واژه اورمیه تلفظ می شود نه ارومیه .

اما نظریه دیگری نیز غیر از این موارد ذکر شده وجود دارد وآن مربوط می شود به کتب مذهبی و تفاسیری که از قرآن کریم موجود می باشد ، در بیشتر آنها از خضر نبی (ع) با نام ( اورمییا ) یاد شده است .

و نام خضر « سبز » که آن حضرت با آن شناخته می شود بواسطه معجزه ایشان و سبز و جوانه دادن درختان خشکیده ای بود که به آنها تکیه می داده و یا از هر جایی که عبور می کرده سر سبزی را به ارمغان می آورد . علامه طباطبایی نیز در تفسیرالمیزان جلد ۱۲ صفحات ۸ و ۵۹۷ به این معجزه حضرت خضر نبی ( اورمییا ) اشاره کرده است .

مدافعین این نظریه نام شهر باستانی اورمیه را برگرفته از نام حضرت « اورمییا » خضر نبی و سرسبزی اورمیه را نیز از قدوم آن حضرت می دانند . خود نگارنده نیز بارها این گفته را از زبان پیر مردان و پیر زنانی که آن را سینه به سینه از گذشتگانشان به ارث برده اند شنیده ام .

البته در این مورد که حضرت خضر نبی ( اورمییا ) به محلی بنام « باجروان » سفری داشته اند شکی در آن نیست ، چرا که علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان ج ۱۳ ص ۶۰۱ به این موضوع اشاره داشته اند و حتی از زبان سایرین نیز به این موضوع اشاره کرده و نوشته اند و نام آن روستایی را که صحبتش به میان آمد « باجروان » در گذشته شهری بزرگ و آباد از توابع دشت مغان آذربایجان بوده است و اورمیه نیز می تواند در مسیر این سفر باشد . البته وجود مکانهایی با نام « خضر » در جای جای آذربایجان نیز این نظریه را تقویت می نماید به عنوان مثال روستای خیضر ، خیضرلی در جنوب اورمیه ، خیضر آوا در شرق عجب شیر و روستاهایی با همین نام در شمال غربی قره ضیاء الدین و جنوب شرقی (اهر ) .

اما همانطوریکه در ابتدای این سطور نیز به آن اشاره شد ، نگارش صحیح « اورمیه »یعنی « و » قبل از « ر » و اشاره به آن توسط بسیاری از مورخین و صاحبنظران نیز این امر را تایید می کند ، که از این اسامی و کتب متعدد برای نمونه می توان به مسالک و ممالک استخری – تاریخ ماد – ام دیاکانوف ، ترجمه کریم کشاورز – ایران زمین ، جلیل زاهد و محمد رضا زهتابی – رضائیه در چشم انداز تاریخ ، پرویز شهریار افشار – آذربایجان در سیر تاریخ ، رحیم رئیس نیا – اورمیه در گذر زمان ، حسن انزلی – معرفی شهرهایی از آذربایجان ، پرویز یکانی زارع و دهها و صدها کتاب و نقشه های تاریخی که همگی بر نام این شهر قدیمی ( اورمیه ) = (اورمی –ه ) صحه می گذارد .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.