رفتن به محتوای اصلی

فاجعه انسانی در اودسا اوکراین+عکس ها

فاجعه انسانی در اودسا اوکراین+عکس ها
تفسیر از:
اقبال اقبالی

عصر جمعه گروه نئونازی «رایت سکتور» که در قالب سازمانی به نام «گکارد ملی» از سوی دولت موقت کی یف قانونی اعلام شده تظاهرات مخالفان دولت کی یف را مورد حمله قرار داد و ده ها نفر را کشته یا زخمی کرد. 

این ماجرا به اینجا ختم نشد و گروه فوق ساختمان اتحادیه‌های کارگری اُدسا را، که محل تجمع مخالفان دولت کی‌یف بود، محاصره کرد و به آتش کشید. در این جنایت فجیع ده‌ها نفر زنده سوختند و ده‌ها نفر به شدت مصدوم شدند. شمار مقتولین سوخته تاکنون ۳۸ نفر گزارش شده است. گزارش شده که در حین سوختن مردم فوق اعضای «رایت سکتور» در بیرون ساختمان سرود می‌خواندند. 

Image removed.
تصاویر اجساد سوخته شده توسط گروه های افراطی اوکراین

براساس گزارشها در هنگام آتش سوزی دو نفر از افراد خودشان را به بیرون پرتاب کردند و جان سالم به دربردند اما گروه خشمگین «رایت سکتورها» این افراد را گرفته و تا سر حد مرگ کتک زدند. 

کسانی که این فاجعه را آفریدند مدعی هستند که این افراد کماندوهای روسی بودند که به منطقه اعزام شدند. اما تصاویر به دست آمده از حادثه نشان می دهد که در کنار آنها هیچ نوع سلاحی وجود ندارد. در گزارش های حادثه نیز هیچ تیراندازی گزارش نشده است. پلیس تاکنون ۸ جسد را شناسایی کرده که همه آنها از اهالی ادسا بودند.

در مقابل جنجال رسانه‌های دولت خودخوانده کی‌یف، مسکو اعلام کرد که اگر در میان مقتولین فاجعه ادسا کسی تبعه روسیه است اعلام شود.  

Image removed.

تصویری از کماندوهای رایت سکتور که چندین ساعت پیش از حادثه توسط هلی کوپتر به شهر ادسا منتقل شده بودند

ابعاد این فاجعه آنقدر عمیق بود که وزارتخارجه آمریکا ناچار به صدور بیانیه شد. گفتنی است که دولت ایالات متحده طی یک سال گذشته با حمایت مخالفان، دولت قانونی یاناکوویچ را در این کشور ساقط کرده و کشور را به دست هرج و مرج سپردند. حالا فاجعه آنقدر گسترش یافته و نگرانی ها را دامن زده که وزارتخارجه آمریکا در بیانیه اش می نویسد: ایالات متحده امروز بهمراه همه اوکرائینی‌ها به خاطر مرگ فجیع انسان‌ها در ادسا به سوگ نشسته است. امروز، جامعه بین‌المللی باید به خاطر این تراژدی در کنار هم به حمایت از مردم اوکرائین بایستد. 

به گزارش مثلث،خشونت و نفرت‌پراکنی که منجر به مرگ و زخمی شدن بسیاری شد غیرقابل‌قبول است. ما از همه طرفین می‌خواهیم که در کنار هم برای اعاده نظم و قانون همکاری کنند. و ما از مقامات اوکرائین می‌خواهیم که به تحقیقات جامع بپردازند و مسببان را به دست عدالت بسپارند. حوادث ادسا، که منجر به آتش‌سوزی مرگبار ساختمان اتحادیه کارگری شد، ضرورت تنش‌زدایی در اوکرائین را مؤکد ساخت. خشونت و هر گونه تلاش برای بی‌ثبات کردن کشور باید پایان یابد. ما بار دیگر خواستار اجرای سریع مفاد معاهده ۱۷ آوریل ژنو هستیم. ایالات متحده آمادگی خود را برای حمایت از اجرای این معاهده اعلام می‌دارد.»

رایت سکتورها، میلیشیای حزب سیاسی سووبودا
رایت سکتورها در جریان «جنبش یورو میدان» کیف گروههای مسلح دفاع از خود تشکیل دادند و حفاظت یورو میدان را بدست گرفتند. آنها خود را حافظان انقلاب یورو میدان می دانند. افکاری به شدت ضدروسی و ضدیهودی دارند و خود را معتقد سرخت کلیسای ارتدکس یونانی اوکراین می دانند. ناسیونالیسم، سلاح و ممنوعیت الکل، سرلوحه شعارهای “رایت‌ سکتور” هاست. 

عقاید آنها تا آن اندازه نازی ها نزدیک است که نمایندگان رایت سکتور در رادا (پارلمان اورکرائین) به صراحت از گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر، نقل قول میکنند و نام موسسه تحقیقاتی خود را موسسه گوبلز نام گذاری کرده اند. لباس و نمادهایی که آنها اسفتاده می کنند نیز بسیار شبیه به حزب نازی آلمان است.

آنها از زمان اعتراضات در اوکراین هتل «دنیپرو»، یکی از بزرگترین هتلهای کیف، را اشغال کرده و به ستاد خود تبدیل کردند.در مارس ۲۰۱۴ یعنی حدود یک ماه پیش روابط آنها با دولت موقت کیف به تنش کشیده شد بدلیل کشته شدن یکی از رهبران رایت سکتور بدست پلیس و با تظاهرات مسلحانه خواستار برکناری آواکف، وزیر کشور، شدند. ولی سرانجام، آرسن آواکف قانون تشکیل «گارد ملی» را به تصویب رادا رسانید.

به این ترتیب، مصالحه میان رایت سکتورها و دولت کی یف انجام گرفت و تأسیس و رهبری گارد ملی به رایت سکتورها سپرده شد و آنها نیز پس از قانونی شدن هتل دنیپرو را تخلیه کردند.

رهبریت این گروه را فردی چهل و چند ساله بنام دمیتری یاروش برعهده دارد. آنها تلاش می کنند تا به فعالیت های خود شکل حزب داده و وی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آینده اوکراین معرفی کنند. با دستور دولت کیف برای به حمله به شرق اوکرائین، دمیتری یاروش، رهبر رایت سکتور، نیز به نقطه نامعلومی در شرق اوکرائین رفته و عملیات علیه مردم شرق اوکرائین را هدایت میکند.

گروه رایت سکتور وابسته به حزب فاشیستی سووبودا است که هم اکنون در دولت اوکرائین قدرتمند است. تا آنجا که حتی دادستان کل اوکرائین از این حزب انتخاب شده است. در واقع می توان گفت که رایت سکتور بازوی میلیشیای حزب سیاسی «سووبودا» به شمار می رود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید