رفتن به محتوای اصلی

برای یلدا

برای یلدا

نام یلدا را که می شنوید یاد چه چیز می افتید؟ خیلی قبل تر از آنکه این نام بخواهد، نام زنی در یادها و خاطرات شما باشد، نام مراسمی است که از اجدادمان به ما ارث رسیده است. مراسمی که برای همه ما سرشار است از خاطره.

خاطره شب نشینی ها، آجیل شب یلدا خوردن ها، هندوانه و انار خریدن و از همه مهم تر دور هم بودن ها. فردا نیز باز شب یلدایی دیگر در راه است. یلدای امسال با سالهای دیگر متفاوت است.

بسیاری از هموطنان عزیز ما بدون هیچ جرم و گناهی در زندان هستند و آن هنگام که ما در این طرف میله ها، در کنار خانواده های خودمان هستیم، مادری حسرت دیدن پسرش را دارد. پسری که بعد از شوهر خدابیامرزش، تنها تکیه گاه او شده است. با او که حرف می زنم، صدایش می لرزد، و من نیز می لرزم و با خود می گویم، او شب یلدا را در چگونه خواهد گذراند؟ در غم شوهر، یا اندوه جوان زندانیش؟ و من نیز می لرزم.

وقتی که در بالای شهر، هندوانه سرخ یلدا را نوش جان می کنیم، بیاد بیاوریم، که عده ای از هموطنان ما در زندان، اعتصاب غذا کرده اند و از آن بدتر، هستند دراین پائین ها کودکانی که خیلی وقت است "یلدا" را از یاد برده اند.

بهرحال و پس از هزاران سال، یلدا هنوز زنده است و هنوز زندگی می بخشد. در سخت ترین دوران تاریخ این سرزمین یلدا بوده و یلداهایی دیگر نیز در پیش است. نه یارانه های امام زمانی، و نه وام های صفر درصدی، هیچ کدام از اینها به سفرهای ایرانی برکت نداده و نخواهد داد.

این فرهنگ اصیل ایرانی ماست، که به زندگی ما رونق داده است. این جشن ها و آئین های پدری ماست که ما را زنده نگه داشت و این ایمان ماست که به سفره هایمان برکت داده. ایمان به پیروزی خورشید و نابودی تیرگی و ستم. یلدا آمده است، تا دوباره زایش را به یادمان بیاورد.

یلدا آمده است تا نوید آمدن خورشید را بدهد، خورشیدی که به جبر طبیعت، چه یلدا را جشن بگیریم چه نگیریم، می آید، اما یلدا را پاس می داریم، تا یادمان باشد که تیرگی شب رفتنی است، که سیاهی ماندگار نیست.

یلدا را جشن می گیریم و خوشحالی می کنیم تا آنانکه این مردم و این سرزمین را ماتم زده می خواهند، آنان که طرح های آبادانیشان جز ویرانی ثمری نداشته و نخواهد داشت، و آنان که سرزمینی را که به زور تقلب ریاست می کنند بدانند، ایرانی چه با یارانه چه بی یارانه، جشن خواهد گرفت، یلدا را جشن خواهد گرفت و در این شب آرزو خواهد کرد که سیاهی چیره شده بر سرزمینش نیز هرچه زودتر زائل شود.

عمرتان به درازای یلدا باشد...

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید