رفتن به محتوای اصلی

افسردگي بر چهره جوانان بيكار

افسردگي بر چهره جوانان بيكار

اگر گرد «بيكاري» كه اسم آن هم موجب يأس و نااميدي مي‌شود بر چهره كسي بنشيند. احتمال دارد به دنبالش فقر،اعتياد، افسردگي، بيماري‌هاي رواني، از هم گسيختگي خانواده و ... هم بيايد. در اين بين گروهي كه بيشتر از همه تحت تاثير اين عامل فلاكت‌زا قد خم مي‌كنند جوانان هستند.

5 /آبان /1389

بر اساس اعلام مركز آمار ايران، ميزان نرخ فعاليت اقتصادي جمعيت 10 ساله‌ها و بيشتر، 39 درصد كل جمعيت كشور يعني بيش از 24 ميليون و 204 هزار نفر است كه از اين جمعيت 26.1 درصد را جوانان 15 تا 29 ساله كشور با جمعيت 2 ميليون و 229 هزار نفر تشكيل مي‌دهند كه بيكار هستند. زنان 44درصد و مردان 20 درصد اين گروه هستند.

سرزنش والدين مهمترين دغدغه بيكاران پرويز مظاهري، دبير انجمن روانپزشكان ايران مي‌گويد: در اختلالات روانپزشكي عوامل زيستي، رواني و اجتماعي مؤثر هستند كه از بين عوامل اجتماعي بيكاري از مهمترين عواملي است كه مي‌تواند اختلالات رواني را به خصوص افسردگي را در بين افراد بيكار شايع كند.

وي مي‌افزايد: شغل يك عامل تثبيت رواني افراد است و كسي كه شغل داشته باشد، درآمد، موقعيت اجتماعي و مقبوليت جامعه و خانواده را دارد.

مظاهري ادامه مي‌دهد: مسئله بيكاري به چند دليل مي‌تواند موجب اين اختلالات روانپزشكي به خصوص در جوانان و نوجوانان شود كه يكي از اين عوامل اين است كه شغل عاملي براي تثبيت شخصيت و ابراز وجود افراد در جامعه و خانواده است.

اين متخصص روانپزشكي اضافه مي‌كند: داشتن شغل همچنين مي‌تواند موجب ايجاد اميد براي آينده در جوانان شود و با داشتن شغل افراد امكان ازدواج و تشكيل خانواده را هم به دست مي‌آورند كه آن هم از عوامل بهبود روحيه و سلامت روان است.

وي مي‌گويد: مسئله اقتصادي هم مهم است چرا كه فردي كه شغل دارد درآمد هم دارد و نياز نيست احتياجاتش را از خانواده تأمين كند اما متأسفانه آمار بيكاري در كشور بالاست و اكثر اين افراد سربار خانواده هستند.

مظاهري اضافه مي‌كند: نداشتن شغل براي جوانان در برخي موارد موجب سرزنش آنها توسط والدين به خصوص پدر مي‌شود. اين موضوع نيز تنش بين روابط جوانان و پدران را بيشتر مي‌كند. در خانواده‌اي هم كه مشكلات اقتصادي وجود دارد اين موضوع بيشتر ديده مي‌شود.

وي تصريح مي‌كند: بايد افرادي كه سالها سابقه كار دارند و كارمندان قديمي اداره‌ها را تشكيل مي‌دهند بازنشست شوند و جوانان را جايگزين آنها كنيم و از فكر باسابقه‌ها به عنوان مشاور استفاده كينم.

جوان بيكار مانند جوان بي‌نام است مصطفي تبريزي، روانشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين زمينه مي‌گويد: بيكاري از پررنگ‌ترين مسائل تأثيرگذار بر سلامت جامعه است.

وي افزود: از سن12 سالگي تا 21 سالگي كه مهمترين زمان كسب هويت اجتماعي در افراد است و شغل نيز يكي از مباحثي است كه در شكل گيري شغل يك جوان دخيل است. فردي كه 20 ساله است و شغل ندارد هويتش هم در جامعه مشكل پيدا مي‌كند و مانند كسي مي‌ماند كه به دنيا آمده استاما كسي او را به رسميت نمي‌شناسد.

وي گفت: نداشتن شغل يقيناً اثرات رواني زيادي روي فرد مي‌گذارد و به تبع آن هويت فرد تشكيل نمي‌شود. فرد افسرده مي‌شود، احساس بي‌معنايي و كاهش عزت نفس مي‌كند و پرخاشگر، بهانه گير مي‌شود.

كارمندان دولت 50 ساله بازنشست و جوانان جايگزين آنها شوند علي زنچاني حسنلويي، نماينده مردم نقده در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: جوان يك نيروي شاداب و پويا است يعني يك پتانسيل بالقوه‌اي دارد به شرطي كه بتوان از آن استفاده كرد و برنامه‌اي مدون براي او داشت.

زنچاني يادآور مي‌شود: بيكاري 100در صد در از بين رفتن روحيه و نشاط جوانان تأثير دارد و جواني كه شغل ندارد با يكسري تنش‌هايي روبه‌رو است كه قابل جبران نيست و امكان دارد چند سال بعد به مسائلي مانند اعتياد و خلاف‌هاي ديگر رو آورد.

وي مي‌گويد: متأسفانه تا امروز در شعار زياد گفتيم كه بايد براي جوانان كاري كرد اما در عمل نتوانستيم كاري كنيم و جوانان نيازمند كمك هستند.

زنچاني اضافه مي‌كند: پيشنهاد داديم كارمندان دولت با 25 سال سابقه بازنشست شوند. بسياري از اين كارمندان راضي هم هستند كه زودتر بازنشسته شوند و اين به نفع جامعه است. البته شايد مقداري پول براي پاداش آنها متحمل شويم اما پس از مدتي جوانان جايگزين شده مي‌توانند اين پول را برگردانند.

وي خاطرنشان مي‌كند: امروز بحث اشتغال‌زايي، كارخانه سازي و افزايش بنگاه‌هاي زودبازده در كشور مطرح است اما در واقع برنامه‌ مدوني كه بتواند به صورت ريشه اي مشكل بيكاري و به تبع آن بيماري‌هاي رواني نسل جوان را درمان كند وجود ندارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
فارس

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید