رفتن به محتوای اصلی

سعید متین پور نماد مبارزه حقوق بشری آذربایجانیها همچنان در زندان

سعید متین پور نماد مبارزه حقوق بشری آذربایجانیها همچنان در زندان

به بهانه جشن تولد ۳۵ سالگی سعید متین پور

۲۰ تیر ۸۷ خبری کوتاه آشفته ام کرد. خبر از این قرار بود : «سعید متین پور برای اجرای حکم هشت ساله زندان توسط قاضی صلواتی احضار و به زندان اوین فرستاده شد.» آخر برای چه؟ مگر سعید چه کرده بود؟ مگر فعالیت سعید چه بود که حکومت ایراناین چنین از دست او خشمگین شده؟ حاکمیت چرا قصد دارد جوانی وی را از دستش بگیرد؟ مگر آنها قبلا سلامتی سعید را زیر شکنجه های وحشیانه از دستش نگرفته بودند؟ و صدها سوال دیگر. اینها همه سوالاتی بودند که پس از شنیدن این خبر کوتاه فکرم را مشغول کرد اما واقعا سعید چه کرده بود؟

سال ۸۲ بود که با سعید آشنا شدم و از همان ابتدا نگاه انسانی او به وقایع پیرامون و دغذغه هایی که در خصوص وضعیت آذربایجانیها در ایران داشت پایه ای شد تا در تمام دوران دانشجویی ام در دانشگاه زنجان با سعید رابطه ای تنگاتنگ پیدا کنم.

تصویر سعید در ذهن بسیاری از فعالان مدنی آذربایجانی با دفاع او از زندانیان سیاسی آذربایجان و خبر رسانی در این خصوص نقش بسته است. او با نوشتن اخبار زندانیان سیاسی آذربایجانی در "حاققیمیز"حق انسانی آذربایجانیها در ایران را طلب می کرد و این امر در فضای آن روزها که حاکمیت و قسمتی از اپوزیسیون سعی در انکار وجود حرکت ملی آذربایجان داشت اهمیت اساسی داشت.

سعید در این دوران در استانداری زنجان بود و سعی داشت تا ضمن ارتباط با روشنفکران و اصلاح طلبان حکومتی در پایتخت خواسته های آذربایجانیها را برای آنها توضیح دهد و با ایجاد فضای گفتمانی آنها را با مسائل آذربایجانیها آشنا کند. او علیرغم شرکت در این جلسات همیشه هویت خود را به عنوان یک فعال آذربایجانی حفظ می کرد و فریفته زر و زور صاحبان قدرت نمی شد.

وی همچنین با نوشتن در روزنامه های محلی زنجان و ایجاد وبلاگهای مرتبط با مسائل اجتماعی و فرهنگی منطقه نسبت به تمام وقایع پیرامون، به مانند یک آذربایجانی متعهد و معتقد به حقوق بشر واکنش نشان می داد و سهم بسزایی در آگاهی بخشی مردم داشت و باید گفت که نقش آگاهی دهنده و ارئه نوع دیگری از طرز زندگی و نوع رفتار اجتماعی از سوی متین پور در زنجان و منطقه آذربایجان حکومت را به ستوه آورده بود.

سعید بیشتر درآمد زندگیش را صرف خرید کتاب می کرد و به مطالعه علاقه وافری داشت. وی همواره نزدیکانش را به مطالعه بیشتر تشویق می کرد.

سعید به همراه دوستان دیگرش همچون بهروز صفری، لیلا حیدری٬ جلیل غنی لو و ... در تلاش بودند فضای فرهنگی زنجان که زیر فشار سیستم در حال تغییر هویت و آسیمیلاسیون بود را به حالت اولیه خود برگردانند. این افراد پس از تلاشهای بی وقفه توانستند فضای فرهنگی شهر زنجان را به حالت اولیه آن برگردانند و البته حاکمیت از این امر بسیار نا خرسند بود و انتقام این عمل سعید و دوستانش را با شکنجه بی امانشان در بند ۲۰۹ زندان اوین از آنها گرفت.

سعید و اتهامات واهی

حکومت ایران در ماههای گذشته بارها از طریق صدا و سیمای استانی زنجان سعید را به اتهام جاسوسی متهم می کند اما واقعیت این است که سعید به هیچ مدرک محرمانه ای دسترسی نداشته تا به فرض محال جاسوسی کند.

آنها می توانند سعید را شکنجه کنند.آنها می توانند زیر شکنجه های طاقت فرسای ۷ ماهه در زندان اوین از سعید و دوستانش اعتراف بگیرند آنها می توانند بر اساس اعترافات ساختگی سعید را به ۸ سال زندان محکوم کنند اما آنها نمی توانند و نخواهند توانست روح آزادیخواهی، عدالت طلبی، انساندوستی و عشق به وطنش را در قلبش مهار کنند.

بنده به عنوان کسی که از نزدیک با سعید در ارتباط بودم گواهی می دهم که سعید نمونه بارز صداقت، عشق به انسانیت و نمونه بارز یک انسان دمکرات آذربایجانی است.او عاشق ارزشهای حقوق بشری است و رویایی در ذهن دارد ...

سعید منادی نگاهی اخلاقی و انساندوستانه در عرصه سیاست و مبارزه آذربایجانیها است و راهی که وی شروع کرده است هم اکنون الگوی بسیاری از جوانان آذربایجان است. جرم سعید آگاهی بخشی و مبارزه با جهل است. جرم متین پور دفاع از حقوق بشر است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید