رفتن به محتوای اصلی

بیانیه ی 6 کنشگر ملی گرا برای چهلمین روز درگذشت ناصر کاتوزیان

بیانیه ی 6 کنشگر ملی گرا برای چهلمین روز درگذشت ناصر کاتوزیان

 

6 کنشگر ملی گرا به نام های داوود هرميداس باوند، كورش زعيم، حسين شاه حسيني، علي حاج قاسمعلي، آرش رحماني و حسين مجتهدي  بیانیه ای در بزرگداشت  چهلمین روز درگذشت امیر ناصر کاتوزیان، استاد برچسته ی حقوق ایران، منتشر کردند. متن این بیانیه که در تارنمای "همبستگی ایران" درج شده  بدین شرح است:

 

به نام خداوند جان و خرد

دو متفكر معاصر آلمان در حوزه فلسفه و علوم اجتماعي، دلف اشترنبرگر ويورگن هابرماس، قرائتي از ملي گرايي نوين را با عنوان "ميهن گرايي مبتني بر قانون اساسي" ارايه مي دهند، كه بر پايه ي تحليلي ژرف از مسايل اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي يك كشور توسعه يافته است و مباني نظري و روش مندانه علمي بر پايه ي تجربه هاي تاريخي، بستر ساز چنين قرائتي نو از ملي گرايي گرديده است.

در اين قرائت، قانون اساسي و حقوق شهروندي باشندگان يك سرزمين جايگزين قوم محوري ميگردد و ارزش هايي سياسي چون مردمسالاري و آزادي انديشه و بيان براي شهروندان فضايي از همبستگي و تلاش براي ميهن پديد مي آورد و در قانون گذاري به گونه اي برابر از طريق مجاري عادلانه و مردمسالارانه شهروندان مي توانند مداخله نمايند و البته ارزش هاي بنياديني نظير مردمسالاري قابل تحديد و تهديد نمي گردد. اين قانون اساسي مي تواند مرجعي براي همگرايي شهروندان باشد، تا با پذيرش و درون سازي آن به گونه اي عاطفي ولي در چهار چوبي عقلاني منافع ملي خود را با پاسداشت حقوق بشر نگاه داشته، ارتقا نيز بخشند. چنين نگاهي حاكي از آن است، كه اهميت اجتماعي و تاريخي يك قانون اساسي تا چه پايه مي تواند متعالي و براي يك كشور سرنوشت ساز باشد.

در تاريخ ايران نيز بي گمان يكي از مهم ترين و آزادي محور ترين پيش نويس هاي قانون اساسي، پيش نويسي است كه توسط گروهي از فرهيختگان و نخبگان و آزاديخواهان اين مرز و بوم از جمله استاد دكتر ناصر كاتوزيان نگاشته گرديد. حقوقدان ملي گراي برجسته اي كه در آستان چهلمين روز درگذشت او هستيم .

وي در سراسر عمر پر بركتش، پيوسته دغدغه عدالت، آزادي و استقرار قانوني مردمسالار براي ايران داشت و از همين روي رهرو راستين در نهضت ملي ايران و راه دكتر محمد مصدق به شمار مي رفت. بيش از چهل كتاب و ده ها مقاله ارزنده و دانشورزانه اين استاد، جز آن كه وزنه اي علمي براي دانش حقوق در ايران است و حاكي از تسلط ايشان به حقوق اسلامي، حقوق غرب و فرهنگ ايران است، انتخاب مضمون ها حاكي از انگيزه هاي آزادي خواهانه ايشان نيز دارد. عدالت، آزادي انديشه و بيان، حقوق مطبوعات و موضوع هايي از اين زمره بيانگر آن است كه اين استاد فرهيخته و اخلاق گرا، براي نهادينه شدن فرهنگ حق-مدار و نه تكليف-مدار براي شهروندان و باشندگان ايران زمين با انگيزه و انديشه كوشيده است و هرچند نارواهايي ديد اما ميهن دوستي اش چنان بود، كه اورا از كوشش براي كشور و ملتش باز نداشت. ضمن ابراز همدردي با خانواده ارجمند اين استاد، براي ايشان شكيبايي و آرامش آرزو مي كنيم و اميد مي ورزيم كه راه و انديشه اين مرد بزرگ، كه در وادي تعصب نغلتيد و در عين كار علمي از كوشش اجتماعي پا واپس نكشيد و آميزه اي همگرا و باليده از هويت ايراني را بر بنياد آگاهي هاي علمي و ديني عرضه داشت، پايا بماناد و ببالاد.

داوود هرميداس باوند، كورش زعيم، حسين شاه حسيني، علي حاج قاسمعلي، آرش رحماني، حسين مجتهدي

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید