رفتن به محتوای اصلی

خيز محرابيان و بذرپاش به سمت وزارت نفت

خيز محرابيان و بذرپاش به سمت وزارت نفت

محرابيان: دو تن از اقوام بنده در پست هاي ارشد وزارتخانه مشغولند.

وزارتخانه محبوب اما نه مطلوب محمود احمدي نژاد اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري متلاطم به نظر مي رسد. محبوب از آن جهت که پولسازترين وزارتخانه کشور و نامطلوب، به آن دليل که او نتوانست فرد دلخواه خود را به اين وزارتخانه (نفت) ببرد و در دوره قبل با سه «نه» مجلس در مقابل گزينه هاي پيشنهادي اش مواجه شد. اما طبق شواهد موجود او ديگر حاضر نيست صنعت نفت را به غيرخودي ها بسپارد و از هم اکنون رايزني ها در خصوص حضور افراد معتمد او در صنعت نفت آغاز شده است. او به کمک مديرعامل شرکت ملي نفت تغييرات را در نفت آغاز کرد تا آن طور که گفته مي شود زمينه حضور علي اکبر محرابيان و مهرداد بذرپاش که پيشتر سمت مديرعامل شستا را به رغم دريافت حکم نپذيرفت، فراهم سازد. شنيده ها حاکي از آن است که علي اکبر محرابيان با دانشنامه عمران از دانشکده عمران علم و صنعت که مدتي مدير مرکز کامپيوتر همين دانشکده بود با حمايت محمود احمدي نژاد، هواي پيوستن به وزارتخانه پولساز کشور را دارد. علي اکبر محرابيان يار وفادار محمود احمدي نژاد که طبق گفته خودش در زمان حضور در اردبيل اداره يک شرکت بزرگ خصوصي در زمينه سد سازي را - البته بدون ذکر نام شرکت - بر عهده داشت همزمان فروشگاه رفاه را اداره مي کرد. او همچنين در دوران شهرداري احمدي نژاد مدير فروشگاه شهروند بود و پس از آن مديرعامل سيما چوب شد. پس از آن علي اکبر محرابيان يک گام بلند برداشت و رئيس ستاد تبصره 13 شد. اما موفقيت او به همين جا ختم نشد و به رغم عملکرد نه چندان موفق به وزارت صنايع و معادن رفت. هدف اصلي و البته نانوشته او در وزارتخانه بزرگ صنعت به گمان بسياري از کارشناسان پاکسازي مديران باسابقه اين وزارتخانه بود که در اين زمينه برخلاف حوزه توليد و افزايش بهره وري موفق عمل کرد و بيش از 50 مدير ارشد اين وزارتخانه را برکنار کرد و تجربيات گسترده يي را ذخيره کرد که به نظر مي رسد مي تواند در صنعت نفت برايش کارگشا باشد. حضور علي اکبر محرابيان در صنعت نفت که در مراسم روز صنعت و معدن دهان به دهان ميان حاضران گشت به نوعي مي تواند با توجه به نزديکي او به محمود احمدي نژاد به واقعيت بپيوندد اما بعيد به نظر مي رسد نمايندگان مجلس به حضور او در راس وزارت نفت روي خوش نشان دهند.

در همين حال از سايپا خبر مي رسد مديرعامل اين شرکت سر پرايد خود را به سمت شرکت ملي نفت ايران کج کرده تا راهي اتاق مديريت اين شرکت شود. وي که اسفند سال 85 به عنوان نماينده سازمان تامين اجتماعي به عضويت هيات مديره سايپا درآمد چند ماه بعد مديرعامل پارس خودرو شد تا اواخر سال 86 مديريت کامل گروه خودروسازي سايپا را برعهده گيرد.

بذرپاش در ابتداي امسال نيز خبرساز بود. اواخر فروردين خبر انتصابش به مديرعاملي شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي (شستا) در رسانه ها منتشر شد اما هرگز حکمي براي او صادر نشد تا يک ماه بعد. در حالي که رئيس سازمان تامين اجتماعي حکم او را يک ماه بعد به امضا رساند روز معارفه از حضور در شستا خودداري و اعلام کرد کماکان در خدمت صنعت خودرو خواهد بود. شنيده ها حاکي است بذرپاش به پيشنهاد احمدي نژاد از رفتن به شستا خودداري کرد تا به کارهاي ستاد انتخابات او مشغول شود.

راس اين مثلث سه نفره کسي نيست جز سيف الله جشن ساز که از اول تيرماه تغييرات را در نفت آغاز کرد. او در پاسخ به منتقدان مي گويد من نمي دانم چه زماني مناسب براي تغييرات است. او که هفته گذشته علت برخي از تغييرات را عنوان کرد علت برکناري اصغر رفيعي مديرعامل حفاري شمال را برخي مشکلات درباره سکوي نيمه شناور ايران- البرز اعلام کرد و اظهار داشت نسبت نسبي با وزير نفت دارد. او در حالي اين مساله را عنوان کرد که طبق گفته يک منبع آگاه وزير نفت هرگونه نسبت با اصغر رفيعي را تکذيب و اظهار کرد من حاضرم در اين زمينه مستندات ارائه دهم. او همچنين اصغر رفيعي را دوست قديمي خود خواند. بر اساس اين گزارش سيف الله جشن ساز همچنين به دليل تغييرات مديران ارشد نفت مورد انتقاد کميسيون انرژي مجلس قرار گرفت و حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون از او خواست دست از تغييرات بردارد. همچنين غلامحسين نوذري خواستار توقف برکناري مديران نفت شد.

سيف الله جشن ساز که با ليسانس زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه اصفهان بر پولسازترين شرکت ايران مديريت مي کند، از اول تيرماه تا کنون با تغيير عباس الله داد مدير امور مالي شرکت ملي نفت، اصغر رفيعي مديرعامل شرکت حفاري شمال، عبدالجليل رضوي مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس که پيشتر در اسفندماه 87 به مدت دو سال در سمت خود ابقا شده بود و سيدمحمود محدث مدير باسابقه اکتشاف شرکت ملي نفت استارت تغييرات را در نفت زد. او همچنين قصد تغيير محمود زيرکچيان زاده مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران و حجت الله غنيمي فرد معاون سرمايه گذاري شرکت ملي نفت را داشت که به سد وزير نفت و مجلس برخورد. البته برخي شنيده ها حاکي است مديران باسابقه فوق که عرصه بر آنها تنگ شده درخواست بازنشستگي پيش از موعد را عنوان کرده اند و سيف الله جشن ساز که علاوه بر ليسانس زبان و ادبيات انگليسي مدرک کارشناسي ارشد مديريت صنعتي در دانشگاه تهران را نيز دارد پيشدستي کرده و آنها را برکنار کرده تا علاوه بر برکناري آنها روند اعتمادسازي را تسهيل سازد.

محرابيان؛ دو تن از اقوام بنده در پست هاي ارشد وزارتخانه مشغولند

وزير صنايع و معادن دولت نهم پس از چهار سال براينخستين بار در يک برنامه تلويزيوني چالشي حاضر شد اما در برابر پرسش هاي مجري آنبرنامه دچار عصبانيت شد. علي اکبر محرابيان که چندماهي است رودرروي خبرنگاران قرارنگرفته و نمي گيرد در برابر انتقادات مجري برنامه نگاه يک دچار عصبانيت شد و سعي ميکرد با لحني که داشت اقدامات مجموعه تحت مديريتش را توجيه کند. وي در حالي به ارائهبرخي آمار و ارقام پرداخت که چند روز پيش در اقدامي کم سابقه به سازمان هاي تحتمديريتش دستور داد تا اطلاع ثانوي از ارائه عملکرد و آمار توليد مربوط به سال 87خودداري کنند. اين در حالي است که سازمان هاي زيرمجموعه آمارهاي توليد فولاد،آلومينيوم، مس و خودرو را آماده کرده اند که مشاهده مي شود برنامه توليد در نظرگرفته شده براي اين محصولات محقق نشده و رشد مورد نظري که دولت در تبليغات رياستجمهوري اعلام مي کرد به دست نيامده است بنابراين زيرمجموعه هاي وزارت صنايع و معادنبا اين عبارت وزير که گفته «فعلاً دست نگه داريد، روي اين آمار بحث داريم» ازانتشار عملکرد يک ساله خود خودداري کرده اند. وي با اين حال در برنامه نگاه يک حاضرشد. مجري برنامه نگاه يک که به صورت زنده از شبکه اول سيما پخش مي شود، در اقداميکم سابقه طي چهار سال گذشته، سوالات صريحي را از وزير صنايع پرسيد. سوالات مجريبرنامه زماني مطرح شد که علي اکبر محرابيان از کيفيت و قيمت مناسب خودروهاي توليدداخل و رقابت آنها در عرصه جهاني صحبت و اظهار کرد، ما به اتحاديه اروپا هم خودرومي فروشيم. در اين بخش، مجري برنامه با عنوان کردن اينکه ماه قبل در سنگال بوده وديده کارخانه راه اندازي شده ايران خودرو با عدم استقبال مشتريان مواجه شده و باوجود ارائه تخفيف تنها دولت سنگال خريدار خودروها براي تاکسي است، اظهار کرد؛ درسوريه هم قيمت خودروهاي ايراني بسيار کمتر از داخل کشور است. چرا يک ايراني بايدنسبت به يک خارجي براي خودرو توليد داخل، دو برابر پول پرداخت کند و حتي در يکي ازموارد، يکي از کارمندان دولت که در سوريه ماموريت داشته، در بازگشت براي استفاده ازمجوز ورود خودرو، پژو پارس را به قيمت هفت ميليون تومان از سوريه خريداري کرده و درايران به قيمت 16 ميليون فروخته است. محرابيان که در واکنش به اين سوالات چالشيظاهري عصباني داشت، سعي در توجيه عملکرد خود داشت و آن را دفاع از صنعت داخلي اعلاممي کرد که مجري برنامه با اظهار اينکه مواضع تان دفاع از صنعت است يا دفاع ازخودتان، گفت؛ حتي نبايد به نام دفاع از صنعت مردم را قرباني کرد. وزير صنايع همچنيندر بخش ديگري از برنامه، به حضور ايران خودرو در بازارهاي جهاني اشاره کرد که مجرياظهار کرد؛ فروش خودرو با قيمت بسيار پايين در کشورهاي آفريقايي حضور در بازارهايجهاني نيست و حتي در بلاروس هم شرايط رقابتي وجود ندارد و شما با يارانه زياد خودرورا مي فروشيد. او در بخش ديگري از برنامه، علت برکناري منوچهر منطقي از مديريتايران خودرو را پرسيد که محرابيان علت را استفاده از تخصص وي در حوزه هوا- فضااعلام کرد اما مجري اين پاسخ را قانع کننده ندانست و گفت؛ حقايق ديگري در اين زمينهوجود دارد. در بخش خبرنگار جوان هم از محرابيان درباره حضور اقوامش در مديريت هايارشد و تخصص آنها سوال شد که ابتدا محرابيان از پاسخگويي طفره رفت و سپس اعلام کرددو تن از بستگان وي در مديريت هاي ارشد وزارت صنايع هستند که تخصص يکي از آنهامربوط به مسائل بانکي است و در بانک صنعت و معدن مشغول به کار است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
اعتماد

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید