رفتن به محتوای اصلی

افق جدید مذاکرات اتمی؟

افق جدید مذاکرات اتمی؟

اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه از ایران خواهد خواست که از فرصتی که با تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران بوجود آمده است، استفاده کند و مسألۀ پروندۀ هسته ای را به گونه ای مسالمت آمیز حل نماید.

اتحادیۀ اروپا در متنی که مورد تأیید بیست و هفت کشور عضو این اتحادیه است، از جهت گیری تازۀ سیاست آمریکا در قبال ایران استقبال کرده است. بدین ترتیب ترسیم دورنمای تازه ای برای مذاکرات میان گروه پنج بعلاوۀ یک و ایران امکان پذیر می نماید.

دور جدید مذاکرات در مرحلۀ نخست میان کارشناسان صورت خواهد گرفت. سعید جلیلی، رئیس تیم مذاکره کنندۀ ایرانی با رابرت کوپر، مشاور خاویر سولانا ملاقات خواهد کرد، ولی تاریخ این دیدار هنوز روشن نشده است. نکات ناروشن دیگری نیز در ارتباط با این روند مذاکرات وجود دارد و آن میزان تمایل ایران به مشارکت در مذاکراتی دقیق و واقعی است.

آنچه نسبت به تابستان سال گذشته در روند مذاکرات اتمی با ایران تغییر کرده است، اعلام مشارکت فعال آمریکا در آن و حذف پیش شرط تعلیق غنی سازی برای آغاز مذاکره است.

به گفتۀ دیپلمات ها در فرانسه هر چند دولت اوباما، پروندۀ هسته ای ایران را مورد بررسی دوباره قرار داده است و برخوردی تازه را با آن در پیش گرفته است، ولی مقامات آمریکا با احتیاط بسیار عمل می کنند. آنها در این باره تماس های دو جانبه را با ایران از جمله دربارۀ افغانستان دنبال می کنند ولی از سوی دیگر در برابر دو فوریت قرار دارند. آمریکا اولاً نگران آنست که ایران بزودی به مرحلۀ ساخت بمب برسد و ثانیاً واشنگتن باید به بی صبری دولت جدید اسرائیل پاسخ گوید.

به گفتۀ یک دیپلمات فرانسوی، در صورتیکه مذاکرات با ایران به نتیجه ای نرسد، احتمال عملیات نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته ای ایران بسیار قوی است، از همین روست که گروه شش امیدوار است که ایران بدون وقت کشی در مذاکرات شرکت کند و عدم افزایش سانتریفوژها را در برابر عدم افزایش مجازات ها به مدت شش هفته بپذیرد. مهلتی که می تواند در صورت پیشرفت مذاکرات تمدید شود.

برای اطمینان بیشتر، غرب در جستجوی کانالی برای مذاکرۀ مستقیم با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است، کانالی که تا بحال بدست نیامده است.

منابع دیپلماتیک در فرانسه این احتمال را نیز نادیده نمی گیرند که مقامات ایران بر شیوۀ پیشین خود پافشاری کنند و یک منشور کلیِ فلسفی - اخلاقی ارائه کنند که تمام موضوعات جهان را در برگیرد، بر پایۀ چنین بستۀ پیشنهادی طبعاً نمی توان مذاکره ای را آغاز کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید