رفتن به محتوای اصلی

احتمال خريد سهام مخابرات از سوي بنياد تعاون سپاه جدي شد

احتمال خريد سهام مخابرات از سوي بنياد تعاون سپاه جدي شد

 

با نزديك شدن به زمان برگزاري بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس كشور زمزمه‌ها مبني‌بر خريداران احتمالي اين سهم در بورس افزايش مي‌گيرد.

واگذاري 51 درصد از سهام مخابرات در حالي به 18 شهريور موكول شده كه پيش از اين سه‌بار ديگر نيز مقرر شده بود تا براي واگذاري سهام اين شركت و خصوصي شدن مخابرات در بورس اقداماتي صورت گيرد كه هر بار به دلايل متفاوت اين امر به تاخير افتاد و اين بار اما معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصی سازی پس از آنكه يك‌سال از زمان مطرح شدن واگذاري سهم مي گذرد، زمان قطعي واگذاري سهام مخابرات در بورس را 18 شهريور عنوان كرده و براساس گفته وي همه شركت‌هاي واجد شرايط بايد تا 11 شهريور همه مدارك لازم را ارائه كنند تا به اين ترتيب و براساس پروانه‌اي که براي ورود مخابرات به بورس تنظيم شده همه چيز از تلفن ثابت، موبايل، ارتباطات ديتا و زيرساخت‌هاي آن را به‌طور يکجا از انحصار بخش دولتي به بخش خصوصي منتقل كنند.

البته اين نوع انتقال كامل از بخش دولتي به خصوصي ادعايي است كه از سوي دولتي‌ها مطرح مي‌شود اما كارشناسان مخابرات از واقعيت ديگري خبر مي‌دهند به‌طوري‌كه کارشناسان صنعت مخابرات کشور معتقدند که لااقل تا شش سال آينده اين انحصار در مخابرات کشور وجود خواهد داشت.

بر اين اساس اگرچه نمي‌توان اين روزها را به‌عنوان روزهاي پاياني دولتي بودن سهام مخابرات عنوان كرد اما درنهايت پس از يك‌سال بخش خصوصي اميدوار است كه بتواند سهم اندكي از مخابرات كشور را از آن خود كند.اگرچه بيش از هر چيز پذيرش اهليت خريداران توسط نهادهاي دولتي داراي اهميت است.

اگرچه سازمان خصوصي‌سازي يک سال پس از آنکه بلوک پنج‌درصدي شرکت مخابرات ايران در بورس عرضه شد، بالاخره تصميم گرفت بيش از 50 درصد سهام آن را به بخش غيردولتي واگذار کند تا اپراتور اول مخابرات ايران همچون اپراتور دوم، سهامداراني خارج از قوه مجريه داشته باشد اما همان‌گونه كه سهامداران واقعي اپراتور دوم نيز بخش خصوصي واقعي نيستند اين احتمال در مورد اپراتور اول بيش از پيش خريداران سهام را نگران كرده است.

اين نگراني‌ها زماني افزايش مي‌يابد كه زمزمه‌هايي مبني‌بر معين بودن خريدار نهايي سهام مخابرات در بورس نيز مطرح مي‌شود چرا كه با وجود ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل 44 طي 4 سال گذشته روند واگذاري‌ها به‌گونه‌اي بوده كه اگرچه در نهايت سهام يك شركت به يك يا دو شركت مربوط به بخش خصوصي واگذار شده اما در نهايت همه آن شركت‌ها در انحصار همفكران دولت بوده‌اند. به‌عنوان مثال مي‌توان به واگذاري سهام شركت صدرا ميان قرارگاه خاتم و شركت توسعه سرمايه‌گذاري اشاره كرد كه درنهايت مشخص شد كه هر دوي اين شركت‌ها از زيرمجموعه‌هاي شركت‌هاي وابسته به سپاه محسوب مي‌شده‌اند.

در اين ميان اما در فهرست شركت‌هاي پيشنهاددهنده براي خريد سهام شركت مخابرات نام شركت‌هايي به‌چشم مي‌خورد كه در فهرست شركت‌هاي زيرمجموعه سپاه هستند و برخي منابع آگاه نيز از قطعي بودن واگذاري بخش زيادي از سهام مخابرات به اين شركت خبر مي‌دهند.

واگذاري سهام مخابرات به شركت‌هاي تحت نظارت وابسته دولت در حالي مطرح مي‌شود كه چگونگي شركت خريداران سهم همواره يكي از موارد اصلي مطرح شده در واگذاري سهام اين شركت بوده و بر اين اساس در زمان واگذاري سهام اين شركت به‌جاي قيمت بالاتر دولتي‌ها اهليت شركت خريدار را موردنظر قرار داده و بر آن تاكيد كرده‌اند.

بر اين اساس و با نگاهي گذرا به شكل واگذاري‌هاي صورت گرفته طي سال‌هاي گذشته و در دولت نهم بيش از پيش احتمال واگذاري سهام مخابرات به شركت‌هاي وابسته به دولت را قطعي نشان مي‌دهد.گفته می‌شود کنسرسیومی متشکل از شستا، بنیاد تعاون سپاه و یک شخص حقیقی خواستار خرید بلوک 50+1 درصدی مخابرات هستند که البته شنیده‌ها حاکی از آن است که این شخص یک فرد چینی است که به‌وسیله یک فرد ایرانی قصد خرید این بلوک را دارد.

در اين فهرست البته نام شركت‌هايي همچون شرکت سرمايه‌گذاري مهر اقتصاد ايرانيان كه در حال حاضر فعال‌ترين شركت در بازار بورس است را نيز مي‌توان ديد كه اين شرکت متعلق به موسسه مالي و اعتباري مهر است که به بسيج تعلق دارد.

شركت شستا - شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي - نيز که تا همين چند ماه پيش با تشکيل شرکت تامين تلکام توانسته بود، برنده اپراتور سوم تلفن همراه ايران شود، به ناگهان همه چيز را از دست داد.

در اين بين علاوه بر شركت‌هاي داخلي اما بازاريابي‌هاي گسترده جهاني مسئولان براي فروش سهام سبب شد تا ابراز تمايل اپراتورهاي روسي، عربي و اروپايي يا حتي پولداران جهان براي خريد سهام مخابرات ايران، اخباري باشد که اين روزها بسيار شنيده مي‌شود. حتي به‌تازگي نيز نمايندگي‌هاي ايران در تركيه، سوئد و مالزي براي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در مخابرات ايران اعلام آمادگي كرده‌اند.

اين در حالي است که براساس مصوبه دولت مبني‌بر عرضه بلوكي سهام مخابرات، شركت‌هاي خارجي مي‌توانند تا 49 درصد سهام اين شرکت بزرگ را خريداري كنند.

تعاون سپاه، خريدار نهايي

با اين وجود اما برخي منابع آگاه تنها يك نام را به عنوان خريدار نهايي سهام مخابرات مي‌دانند و آن هم بنياد تعاون سپاه است و حتي برخي منابع آگاه در گفت‌و‌گو با «تهران‌امروز» برگزاري مزايده در بورس را نيز به‌نوعي غيرواقعي مي‌دانند و معتقدند كه از هم‌اكنون سهامدار مخابرات كاملا مشخص است و شركتي جز تعاون سپاه نخواهد بود.بنياد تعاون سپاه در سال 1367 تاسيس شد و از مهم‌ترين مديران اين بنياد در دهه 70 مي‌توان به اکبر غمخوار و محسن رفيق‌دوست اشاره کرد.

موسسه صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدين (موسسه مالي اعتباري انصار) وابسته به اين بنياد است.بنياد تعاون سپاه هم‌اکنون 45 درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سايپا و 25 درصد سهام پتروشيمي کرمانشاه را در اختيار دارد. همچنين اين بنياد در بورس بسيار فعال است و سهام برخي شرکت‌هاي بورسي چون شرکت باما را در اختيار دارد.از جمله شرکت‌هاي معروفي که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنياد تعاون سپاه است مي‌توان به شركت كشت و صنعت شاداب خراسان، شرکت خدمات هوايي پارس و صنايع غذايي مائده اشاره کرد.

شركت مخابراتي و الکترونيکي موج‌نصر‌گستر تنها شرکتي است که مالکيت آن را اين بنياد در اختيار دارد و به مسائل مخابراتي مربوط است.

بر اين اساس و در صورت درست بودن و قطعي بودن خريد سهام شركت مخابرات توسط يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه سپاه مي‌توان گفت كه دولت مخابرات را به‌عنوان يك بخش حياتي به همراه ترين نهاد نزديك به خود

واگذار مي‌كند.چنانچه اهميت در دست داشتن مخابرات براي دولت طي ماه‌هاي گذشته و كاملا مشخص شد و بر اين اساس نمي‌توان خوش بين بود كه دولتي‌ها به اين راحتي يكي از مهم‌ترين شركت‌هاي زيرنظر خود را به بخش خصوصي غيروابسته به دولت واگذار كنند كه به گفته خود آنها اهليت اين شركت نيز براي آنها كاملا محرز است.

شايد بر همين اساس است كه طي يک‌سال اخير خصوصي‌سازي شرکت مخابرات ايران برابر اصل 44 قانون اساسي و ورود دومين شركت تامين‌كننده بودجه جاري کشور پس از نفت به تالار بورس اوراق بهادار، به جنجال‌برانگيزترين بحث در حوزه اقتصادي کشور تبديل شده است.شرکت مخابرات ايران سال 1350 با سرمايه‌اي بالغ بر پنج ميليارد ريال تاسيس شد. هم‌اکنون اين شرکت شامل شرکت مخابرات ايران، شرکت‌هاي مخابرات استاني و شرکت ارتباطات سيار است و تعداد نيروي انساني شاغل در آن و شرکت‌هاي زيرمجموعه 47 هزار و 20 نفر اعلام شده است. از سوي ديگر ميزان سرمايه اين شركت براي واگذاري در بورس در حال حاضر به بيش از سه‌و‌نيم ميليارد دلار رسيده است.

واگذاري سهام مخابرات به شركت‌هاي تحت نظارت و همفكر دولت در حالي مطرح مي‌شود كه چگونگي و شركت خريداران سهم همواره يكي از موارد اصلي مطرح شده در واگذاري سهام اين شركت بوده و بر اين اساس در زمان واگذاري سهام اين شركت به‌جاي قيمت بالاتر دولتي‌ها اهليت شركت خريدار را موردنظر قرار داده و بر آن تاكيد كرده‌اند

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایمیل دریافتی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید