رفتن به محتوای اصلی

اولین تماس تلفنی سامان نسیم با خانواده‌اش پس از ١٤٤ روز
12.07.2015 - 20:19

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز گذشته، سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام مستقیما با خانواده‌اش تماس تلفنی برقرار کرده است.

این زندانی سیاسی کُرد در این تماس تلفنی به خانواده‌اش اعلام کرده که در زندان زنجان نگهداری می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها و گزارشات متفاوت از اجرای حکم اعدام سامان نسیم در مورخه سی‌ام بهمن ماه سال گذشته و ارسال لباس‌ها و وسايل شخصی وی برای خانواده‌اش، باوجود اینکه وکیل وی اجرای حکم اعدام را تکذیب کرده بود، باعث شده بود که این خانواده قید پسرشان را بزنند.

به گفته وکیل این زندانی سیاسی کُرد با توجه به اینکه سامان نسیم در زمان بازداشت کمتر از ١٨ سال سن داشته است با درخواست اعاده دادرسی وی پس از دو ماه در دیوان عالی کشور موافقت شد و پرونده جهت رسيدگی مجدد به شعبه ديگری از دادگاه‌های كيفری استان ارجاع داده شده است.

با این وجود وکیل وی اعلام کرده هنوز مشخص نیست که بار دیگر برای سامان نسیم حکم اعدام صادر خواهد شد یانه؟

گفته می‌شود، مقدمات انتقال مجدد سامان به زندان مركزی ارومیه انجام گرفته است و بعد از عید فطر عملی خواهد شد و خانواده وی می‌توانند طبق روال گذشته فرزندشان را ملاقات كنند تا رسیدگی مجدد پرونده وی انجام و حكم نهایی صادر شود.

مختار نسیم برادر این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به کمال حسینی، فعال حقوق‌بشر اعلام کرده است: "ما سخنان خالدی (وکیل سامان) را باور کردیم، پسرمان زنده است".

چند روز قبل، خانواده سامان نسیم اعلام کردند که قرار است وی را در مکانی که هنوز نامشخص است، ملاقات کنند.

آخرین گفته‌های وکلای سامان نسیم حاکی از نقض حکم اعدام و رویت برگه اعزام وی به پزشکی قانونی جهت معاینات پزشکی و در نهایت صدور حکم حجر برای این زندانی سیاسی کُرد می‌باشد.

بیست و نهم بهمن‌ماه سال گذشته، سامان نسیم، علی و حبیب افشاری، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور و یونس آقایان در فضایی کاملا امنیتی از زندان ارومیه به مکان یا مکان‌های نامشخصی منتقل شدند و سرنوشت آنها با گذشت ١٤٤ روز تاکنون نامشخص است.

پیشتر، آژانس کُردپا در همین رابطه منتشر کرده بود که خبرهای متعددی نسبت به اجرای حکم اعدام ٦ زندانی سیاسی کُرد به آژانس ارسال گردیده، اما آژانس کُردپا به دلیل ابهامات گوناگون و عدم تایید از سوی خانواده‌ی آنها از انتشار چنین خبری خودداری کرده است.

علی‌رغم انتشار گزارش‌ها و گمانەزنی‌های متفاوت درباره سرنوشت این ٦ زندانی سیاسی محکوم به اعدم، تاکنون مسئولان قضایی و امنیتی از اطلاع‌رسانی شفاف در مورد وضعیت و سرنوشت قطعی این فعالان سیاسی خودداری می‌کنند.

سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کُردستان است.

او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشته در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تعدادی از نیروهای مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت و به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و  شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد انتقال یافت.

وی در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزسیون از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عیناً تایید گردید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
خبرگزاری کردپا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.