رفتن به محتوای اصلی

بررسی تنش میان ایران و عربستان و احتمال درگیری مستقیم دو کشور

بررسی تنش میان ایران و عربستان و احتمال درگیری مستقیم دو کشور
جنگ طلبی خمینی علیه پان عرب ها؛ جنگ طلبی خامنه ای علیه سنی
 

جنگ، تشنج و بحران همواره برای حکومت اسلامی ایران نعمت است، زیرا از یکسو در تب بحران پایدار، ناتوانی و ناشایستگی سیاسی، ایدئولوژیک، فرهنگی و اخلاقی خود را لاپوشانی می کند،دست حکومت برای سرکوب مردم و جنبش های سیاسی - اجتماعی بازتر می شود ، بستر برای استفاده از ظرفیت های ملی - میهن دوستانه مهیا میشود تا چند صباحی بر عمر نکبتبار حکومت اسلامی افزوده گردد. از سوی دیگر سیاست های ماجراجویانه و جنگ طلبانه حکومت اسلامی  در انطباق با منافع غرب است. چراکه رونق بازاز صنایع اسلجه سازی، مشروط به ایجاد قطب بندی های منطقه ای و دیگرهراسی است. حکومت اسلامی بزرگترین خدمتگزار صاحبان صنایع اسلحه سازی است، چراکه وجود یک حکومت داعشی در ایران و شیوخ جاهل در عربستان می توانند امکان بازگشت دلارهای نفتی در ازای خرید اسلحه را ممکن سازد.

واقعیت اینست که ملت ایران نیازی به کشورگشائی و سلطه گری نداشته و ندارد. از همینرو با هیچ قوم، نژاد و کشوری سر جنگ ندارد. این سیاست آخوندها که با سوء استفاده از نام ایران و ایرانیان، کالای قاچاق جهانگشائی شیعه گری را دنبال می کنند، باید افشاء گردد. ملت ایران و همسایگان ما شعارشان نه شیعه، نه سنی، سکولار دمکراسی است. ما باید صفوف خود را از جنگ طلبان شیعه و سنی جدا کنیم و با پیکار برای سرنگونی حکومت خودی، راه دمکراتیزاسیون منطقه را فراهم نمائیم.

اگر جنگی در منطقه رخ دهد، وظیفه ملی، انسانی و دمکراتیک شهروندان کشورها، برگرداندن تفنگ ها بسوی حاکمان جنگ طلب کشور خود و امتناع از شرکت در کشتار مردم دیگر کشورها و تکرار فاجعه جنگ 8 ساله پان اسلامیسم و پان عربیسم است.

=========== 

صدای امریکا مطلبی تحت عنوان "بررسی تنش میان ایران و عربستان و احتمال درگیری مستقیم دو کشور" بشرح زیر درج کرد:

روزنامه گاردین روز جمعه به افزایش تخاصم میان ایران و عربستان پرداخته و در مقاله‌ای عنوان کرده است که دشمنی‌های تهران و ریاض روز به روز بیشتر می‌شود.

با این حال مهرزاد بروجردی، رئیس دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز به صدای آمریکا می‌گوید که باوجود بالا رفتن اصطکاک میان ایران و عربستان، خطر برخورد مستقیم بین دو کشور وجود ندارد، اما درگیری به صورت غیرمستقیم در کشورهایی مثل یمن، سوریه، عراق و بحرین ادامه پیدا خواهد کرد.

​​آقای بروجردی با اشاره به سابقه تنش‌ها در زمان جنگ ایران و عراق و حمایت عربستان از صدام حسین، بهبود روابط در دوران هاشمی رفسنجانی را یادآوری می‌کند و می‌گوید: "دولت اقای روحانی با معضلی جدی روبرو است. از یک سو نیازمند است رابطه‌اش با عربستان را بهبود ببخشد و از آن در مسائلی مانند بالابردن قیمت نفت و حضور در کنفرانس‌های مربوط به سرنوشت سوریه استفاده کند. اما از سوی دیگر آقای روحانی نگران است که اگر به عربستان نزدیک شود نیروهای تندروی داخلی به او حمله کنند. بنابراین با احتیاط حرکت می‌کند."

این استاد دانشگاه از سوی دیگر ائتلاف اسرائیل و عربستان را جدی نمی‌داند و توضیح می‌دهد: "من مطمئن نیستم که این ائتلاف جدی باشد. زمانی که ما در پروسه هسته‌ای بودیم این دو کشور اشتراک منافع داشتند و این را هم اعلام کردند. اما باید درنظر گرفت که درباره بسیاری مسایل منطقه به ویژه فلسطین، عربستان و اسرائیل مشکلات بسیاری با یکدیگر دارند."

به گفته آقای بروجردی هر دو کشور از این که توافق هسته‌ای ایران را از انزوای بین‌المللی بیرون آورده بسیار نگران هستند.

نویسنده وبسایت گاردين، در مقاله‌ای با عنوان "ايران و عربستان سعودی لفاظی‌های خصمانه را به سطح جديدی ارتقا داده‌اند" نوشته است که تبليغات جنگی بين دو خصم آشتی ناپذير در دو سمت بزرگترين بحران اخير در خاورميانه، همراه با اتهامات و ناسزاگويی‌های روزانه وزرا و رسانه‌های دولتی طرفين داغ شده است.

نويسنده اين مقاله معتقد است روابط بين دو کشور که از زمان جنگ ايران و عراق بد شده بود، پس از به روی کارآمدن رئيس جمهوری حسن روحانی، اميد می‌رفت که بهبود يابد.

همچنین از قول يک کارشناس مسايل منطقه عنوان شده اين يک دعوای حيدری نعمتی يا جنگ مذهبی نيست بلکه نزاع قومی عرب با ايرانی است که در چرخه دشمنی‌های دوجانبه روز به روز بدتر می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید