رفتن به محتوای اصلی

بابک زنجانی:زمانی که لازم بدانم مستندات ارائه می کنم!

بابک زنجانی:زمانی که لازم بدانم مستندات ارائه می کنم!

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا – بابک زنجانی روز دوشنبه در ششمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش در شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران با قرائت ادامه دفاعیات افزود: یکی از دلایل علنی برگزار شدن دادگاه بنده این است که خودم و وکیلم از شما رییس دادگاه و همچنین رییس قوه قضائیه درخواست در برگزاری علنی داشتیم تا همه ببینند و قضاوت کنند؛ هیچ اشکالی ندارد که چه قضاوتی می کنند اما تصمیم ما در برگزاری علنی دادگاه بود.
میلیاردر نفتی با اشاره به گوشه های دفاعیات خود که نوشته های روی آن حاشیه هایی ایجاد کرده بود، گفت: چون حساسیت این موضوع زیاد شده لذا هر حرکتی که انجام می دهم حاشیه هایی ایجاد می شود. به عنوان نمونه پوشه هایی که در دست من برای قرائت دفاعیات است، روی برخی نوشته بودم قابل قرائت و برخی دیگر نیز نوشته بودم غیر قابل قرائت، محرمانه و می خواهم بگویم چیز مخفی برای دادگاه نداشتیم و فقط حساب های خودم و مسایل محرمانه خودم هست که نیاز به قرائت نداشته.
وی ادامه داد: مگر این که زمانی نیاز به قرائت این مطالب باشد، مستندات را ارائه خواهم کرد.
متهم اصلی پرونده نفتی با بیان این که ۹۷ درصد مطمئن بودم حرف هایی که در خصوص ال سی و برات گفته ام درست است ادامه داد: با این وجود با درخواست پیگیری های جدیدتر از چهار شرکت بین المللی توسط وکلای خارجی ام استعلام گرفته ام که شرکت های مانند ICC (اتاق بازرگانی بین المللی)، شرکت سوئیفت و لوفزا نیز در پاسخ استعلام گفته اند ال سی می تواند برات هم باشد.
بابک زنجانی با بیان این که سوئیس الزاما مختص بانک ها نیست اضافه کرد: شرکت ها مجاز به داشتن خط سوئیفت و استفاده از آن هستند.
به گفته وی چندین شرکت ایرانی و خارجی از سوئیفت استفاده می کنند که یکی از آنها شرکت ملی نفت ایران است که قبل از تحریم بدون نیاز به بانک مرکزی، باب انک هایی که در آن حساب داشته مستقیم ارتباط برقرار می کرد و بعد از تحریم سوئیفت شرکت ملی نفت ایران قطع شد.
بابک زنجانی برات و ال سی هر دو را نامه اعتباری خواند که از سوی یک شرکت یا بانک صادر می شود و با اشاره به قانون تجارت گفت: در بخشی از بند یک مقدمه قانون تجارت آورده شده هر برگه ای که قید کلمه برات آورده شده باشد برات است و البته کارشناسان ایراد گرفته اند که چرا اسم برات را ذکر نکرده ای که باید بگویم براساس همین قانون اگر مواد ۲، ۶، ۷ و ۸ این بند رعایت شود حکم برات را دارد.
وی ادامه داد: لذا این برات قانونی است و نیازی به مجوز از سوی بانک مرکزی ندارد.

** فرمت های ام سی مختص بانک ها نیست
بابک زنجانی از همکاری خود با قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت ملی نفت مطلبی را اعلام کرد و گفت: ۱۱ فقره گشایش اعتباری با هر عنوان ال سی یا برات از طریق شرکت SCT بنکرز خودم برای شرکت HK به بانک مالزی صادر کرده ام و بانک مالزی این را به شرکت HK ابلاغ کرده است.
میلیاردر نفتی فرمت های ام سی را مختص بانک ها ندانست و ادامه داد: این فرمت ها مجوزهای غیرانحصاری و با حق امتیاز رایگان در کل جهان بین شرکت ها و بانک ها است و هر کس مجاز است از آن استفاده کند. و حتی خارج از پیام رسانی سوئیف می شود از این ام تی ها استفاده کرد.
بابک زنجانی به شماره حساب های وزارت نفت یا همان بانک مرکزی نیز اشاره کرد و افزود: من نسبت به این شماره حساب ها ایراد گرفته ام و بانک مرکزی حداقل خودش می داند به این شماره حساب ها نه می توان پولی واریز کرد و نه می توان از آن پولی دریافت کرد و کاش این شماره حساب ها را به دادگاه ارسال نمی کرد؛ گفتم در این دو سال شاید معجزه ای اتفاق افتاده و می توان به این حساب ها پول واریز کرد.

** سخنگوی دولت از قابلیت وصول نبودن شماره حساب ها اطلاعی ندارد
بابک زنجانی با اشاره به اظهارات نوبخت سخنگوی دولت در خصوص این که این شماره حساب ها قابلیت وصول و واریز وجه دارد گفت: نوبخت ظاهرا اطلاع ندارد که این شماره حساب ها قابلیت وصول ندارند با این همه برای اثبات حرف هایم از وکلایم خواستم تا در سه کشور مختلف سه تا ۵۰ یورویی به این حساب ها حواله کنند که این بانک ها در نامه ای نوشتند این حساب ها محرمانه است و قابلیت وجوه برداشت هیچ وجهی را ندارد.
متهم اصلی پرونده نفتی سپس به ارسال دو پیام در ماه نوامبر به دو بانک هالک بانک ترکیه و کونلون چین اشاره کرد وگفت: در پیامی به این بانک ها گفتیم به حساب بانک مرکزی و بانک گارانتی مبلغ بفرستیم که آنها در پیامی اعلام کردند ما امکان دریافت چنین وجوهی را نداریم.

** صدور ضمناتنامه برای شرکت تحریمی بسیار سخت است
بابک زنجانی درخصوص وعده هفته قبل خود مبنی بر صدور ضمانتنامه هزار و ۹۶۸ میلیون یورویی برای شرکت HK گفت: از آنجا که می خواهیم ضمانتنامه ای برای شرکت تحریمی صادر کنیم، لذا صدور این ضمانتنامه کار آسانی نیست.
وی اضافه کرد: در جلسه قبلی دادگاه به من اعلام کردند از دو نفر برای ضمانتنامه امضا گرفته شده و امضای دو نفر نیز باقی مانده است که قرار بود دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته انجام شود.
به گفته وی، دو شرکت به دلیل تحریم بودن HK حاضر به امضا نشدند و ایراد گرفته اند که این پول، پول تحریمی است پس طبق قانون اتحادیه اروپا ضمانتنامه را صادر می کنیم اما پرداخت آن بعد از رفع تحریم ها خواهد بود. من از آنها خواستم این موضوع را به شرکت HK بگویند که در صورت برداشته شدن تحریم ها می توانند پول خود را دریافت کنند.
میلیاردر نفتی خاطرنشان کرد: با وجود این که سود ضمانتنامه دو درصد است، این شرکت ها سود ۶ درصدی خواستند که چیزی حدود ۱۲۰ میلیون یورو می شود و پول سنگینی است و من نیز از آنها خواستم تا این ضمانتنامه را به نام یکی از مجموعه بزرگ دیگری صادر کنند که آن دو شرکت موضوع را تایید کرده و کارهای ضمانتنامه به زودی انجام می شود.

** وزارت نفت حاشیه سازی نکند
متهم اصلی پرونده نفتی در ادامه قرائت دفاعیات از وزارت نفت خواست تا بدون حاشیه سازی اجازه دهند کار انجام شود و گفت: اگر بخواهیم کار سیاسی کنیم، بگویید من دخالت نکنم؛ من محکوم و شما قدرتمند هستید و قدرت دارید. هر کاری که دوست داشتید انجام دهید.
زنجانی اضافه کرد: معاون شرکت نفت در مجلس می گوید زنجانی پول را به حساب قوه قضائیه بریزد که باید در پاسخ ایشان باید بگویم قوه قضائیه حساب ارزی اش کجا بود که من به آن حساب پول واریز کنم و از طرفی معاون حقوقی نفت اعلام می کند وظیفه ما نیست که به بابک زنجانی شماره حساب بدهیم بلکه وظیفه اوست به هر طریقی پول را پرداخت کند که این واقعا چیز خنده داری است.
وی در این حین همچنان که دست های خود را بالا برده بود، افزود: اگر می خواهیم کاری انجام دهیم و با هم همکاری کنیم ، روی هوا نمی شود کاری انجام داد و اگر غیر از این است دستان من بالا و تسلیم هستم.

** در برابر من برنده نخواهید شد
بابک زنجانی با اشاره به این جمله مطرح شده خود در دفاعیات قبلی «که شاید طرف مقابل قوی تر از شما باشد»، اظهار کرد: منظور من کار سیاسی نبود بلکه منظور من این بود کسی که به اندازه هزاران میلیارد کار می کند، عقلش هم نیز به همین این اندازه بزرگ است و اگر بخواهیم دعوا را شروع کنیم، بدانید که نسبت به من برنده نخواهید شد.
وی ادامه داد: شما چند نفر هستید که در یک مجموعه کار می کنید و مجموعه هایتان را با هم جمع بکنید و تصمیم بگیرید سه سال طول می کشد در حالی که من یک شخص هستم، همین الان فکر می کنم و همین الان فکرم را عملی و اجرایی می کنم.

** تحت تعقیب بودن شرکت HK به دلیل پولشویی از سوی اتحادیه اروپا و هنگ کنگ
میلیاردر نفتی از تحت تعقیب بودن شرکت HK توسط اتحادیه اروپا و هنگ کنگ خبر داد و گفت: این شرکت نه به خاطر تحریم بلکه به خاطر جرم پولشویی تحت تعقیب است و برای مدیران آن نیز حکم صادر شده است.
وی اضافه کرد: اتهام آن پولشویی است چون پول سنگینی در حسابش وجود دارد که نه صادرات دارد و نه واردات و حتی برای مدیران این شرکت نامه ای از طرف اتحادیه اروپا و هنگ کنگ آمده بود که آنها نرفتند و این قضیه در پلیس اینترپل قرار رسیدگی شود که البته هیچ ربطی به من ندارد.

** شما به من رضایت دهید من هم به شما
بابک زنجانی با تهدید شرکت نفت گفت: مجبور شدم از شرکت HK توسط بانک FIIB خودم شکایت و ۱۰ میلیارد یورو طلب خسارت کنم.
وی ادامه داد: محاکم کشور خارجی شرکت HK را به پرداخت ۹ میلیارد یورو خسارت محکوم کردند اما من به دنبال خسارت گرفتن نیستم.
بابک زنجانی تصریح کرد: این چوب من است. اگر نخواهید همکاری کنید، من هم اقدام می کنم پس بهتر است هم شما به من رضایت دهید هم من به شما.

** بانک مسکن را هم محکوم کردم
متهم اصلی پرونده نفتی از محکوم کردن بانک مسکن خبر داد و گفت: در خصوص بانک مسکن نیز وضع مانند شرکا اچ کی است؛ یک میلیارد یورو حکم توقیف برای این بانک گرفتم؛ در حالی که این بانک مجموع سرمایه اش ۲۴۰ میلیون یورو است.
وی ادامه داد: از آنها خواستم مشکلات را حل کنیم اما آن ها گفتند جواب دندان شکن برای زنجانی داریم؛ اگر پول من را برنگردانند، حتما برای آنها اتفاقات نادرستی پیش می آید و این ها را واضح می گویم؛ اگر بخواهند مرا اذیت کنند من نیز اذیت می کنم.

**فرار رو به جلو ندارم
بابک زنجانی با بیان اینکه برخی می گویند فرار رو به جلو دارم، گفت: باید بگویم فرار رو به جلو هم ندارم، بلکه سر جایم ایستاده ام اما شما به من نمی رسید.
وی ادامه داد: جای طلبکار و بدهکار نیز عوض نشده است؛ شرکت اچ کی از بانک اف آی آی بی مبلغ ۲ میلیارد یورو طلب دارد و من نیز وظیفه دارم پرداخت کنم. شرکت ایزو مبلغ ۲ میلیارد یورو به حساب شما پول ریخته و ادعا دارد که شما باید در مقابل آن نفت تحویل می دادید که ندادید، بنابراین جای ما عوض نشده است.
متهم پرونده نفتی افزود: حرف شما زورگویی است؛ شما پول نفت را در حساب هایی تحویل گرفته اید که این حساب ها تحریم شده است. به من چه ربطی دارد که حسا ب ها تحریم شده است و امروز شما زورگویی می کنید.

** خون شرکت امریکایی از خون من رنگین تر است؟/قصد تخریب وزیر نداشتم
بابک زنجانی با اشاره به حرفهای قبلی خود درخصوص طلب ۵.۸ میلیارد یورویی وزارت نفت از یک فرد و اینکه چرا آن طلب را وصول نمی کند، تصریح کرد: با این حرفم که وزیر نفت چرا طلب این شرکت را وصول می کند، قصد تخریب وزیر را نداشتم.
وی خاطرنشان کرد: شما از سال های قبل تا سال ۹۳، ۵ میلیارد یورو به یک فرد عادی نفت فروختید و زرنگی کردید و برگه ای گرفتید که در آنجا ۵ میلیارد یورو پول دارید ؛ با این برگه به ستاد تدابیر ویژه رفته و آن را تصویب کردید و معادل آن از بانک مرکزی تومن دریافت کرده اید.
متهم پرونده نفتی افزود: آقایان آن شرکت از دوستان من هستند و اگر لازم باشد می گویم در دادگاه حاضر شوند. چطور شما به شرکت آمریکایی می گویید هرگاه تحریم ها برداشته شد، ۵ میلیارد را بازگردان اما من را اینگونه تحت فشار قرار می دهید؟
وی ادامه داد: اگر یک شرکت امریکایی می گوید با برداشته شدن تحریم ها طلب شما را پرداخت می کنیم؛ پس چرا من را اینگونه تحت فشار قرار می دهید؛ مگر خون شرکت آمریکایی از من رنگین تر است که به من انگ دزدی و حرام خوری می زنید؟

** تایید معاملات در بانک مالزی توسط یک شریعت اسلامی
زنجانی در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: یکی از شرایط بانک های اسلامی در مالزی این است که باید یک فرد معمم در بانک حضور داشته باشد و تمام پول های ورودی و خروجی را چک و حلال بودن آن را تایید کند.
وی ادامه داد: اینکه می گویند منابع واریز شده از سوی من صوری است، درست نیست؛ چون این مبالغ را این شریعت اسلامی امضا و تایید کرده است.
متهم اصلی پرونده نفتی با اشاره به اظهارات موکلش مبنی بر پرداخت یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به وزارت نفت در فاز نخست ، گفت: وزارت نفت دو حساب با من داشته است. حساب نخست یک و نیم میلیارد پولی بود که از بانک مرکزی در حساب های HK واریز شد و دومی نیز حساب های نفتی بود.
به گفته وی، ۶۶۰ میلیون یورو پرداخت شده است و بعدها نیز بازپرس پرونده پرداخت ۴۰ میلیون یورو را تایید کرد و در مجموع ۷۰۰ میلیون یورو شد.
زنجانی افزود: آقای تورگ معاون دادستان تهران دو یا سه ماه پیش نزد من آمد و صورت جلسه سه نفره در خصوص اموال و املاک امضا شد و طبق استعلام دادگاه از وی، تاکنون دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اموالم را ارزیابی و به نفت واگذار کرده اند؛ بنابراین تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو را پرداخت کردم و فقط حساب های نفتی به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو باقی مانده که بابت آن ضمانت نامه می دهیم.

** درخواست استراحت و نشستن از متهم و اظهارات کارشناس
بابک زنجانی ساعت ۱۰ و هفت دقیقه از قاضی صلواتی درخواست استراحت و نشستن کرد که قاضی با موافقت از درخواست او، از کارشناس بانک مرکزی خواست تا اگر مطلبی دارد در این فاصله عنوان کند.
کارشناس بانک مرکزی در خصوص اظهارات بابک زنجانی مبنی بر اینکه بانک مرکزی پول را به حساب شرکت اس سی تی بنکرز واریز کرده بود، گفت: بانک مرکزی پول را به حساب این شرکت واریز نکرده بود بلکه به حساب شرکت نیکو ریخته و بر اساس دستور نیکو، پول به حساب اس سی تی واریز شده بود.
وی خطاب به متهم ادامه داد: طبق ماده ۴۵ قانون مالیات های مستقیم، برای صدور برات باید حق تمبر پرداخت شود، کجا شما برای ال سی هایی که معتقدید برات بوده، حق تمبر به دولت پرداخت کردید.
کارشناس بانک مرکزی همچنین در خصوص حساب های اعلام شده، گفت: بانک مرکزی نمی خواهد شماره حسابی بدهد تا قابلیت وصول نداشته باشد و دادگاه را سر کار بگذارد؛ بانک مرکزی نهادی دولتی است و همه دنبال این هستند که منابع وصول شود پس نمی آید حسابی بدون قابلیت وصول ارائه کند و شماره حساب هایی که اعلام شده، قابلیت وصول داشته است.
وی اضافه کرد: آقای زنجانی طوری صحبت می کند که گویی بعد از تحریم ها، شرکت اس سی تی بنکرز کار بانک مرکزی را انجام داده و پول ها را جابه جا می کرد؛ در حالی که اینگونه نیست زیرا در این صورت، وضع مملکت امروز بسیار بدتر از این می بود.

** پیام ام تی ۹۹۹ رمزدار نیست و قابلیت اعتنا ندارد
کارشناس بانک مرکزی به اظهارات زنجانی مبنی بر تلاش برای واریز پول به حساب های اعلام شده توسط بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: تنها پیامی که در سامانه سوئیفت قابلیت اعتنا ندارد، پیام ام تی ۹۹۹ است، چون این پیام رمزدار نیست و اصالت ندارد. از سویی دیگر، آقای زنجانی که معتقد است بانک هایش در تحریم به سر می برد چطور توانسته از طریق سوئیفت، پیام بفرستد.
وی همچنین درباره این اظهار نظر زنجانی که شرکت نفت قبل از تحریم به طور مستقیم پیام سوئیفتی ارسال می کرد، گفت: بانک مرکزی ارتباط تنگاتنگی با نفت دارد و این طور نیست که شرکت نفت قبل از تحریم مستقیماً به سوئیفت وصل باشد و حتماً طبق مقررات باید به بانک مرکزی اطلاع می داده که چقدر نفت فروخته و سهم دولت را باید به خزانه پرداخت می کرد؛ بعید می دانم شرکت نفت سوئیفت داشته باشد و خود بدون هماهنگی بانک مرکزی اقدام می کرد.

** افت فشار خون متهم و اعلام تنفس ۱۵ دقیقه ای
پس از اظهارات کارشناس بانک مرکزی، قاضی صلواتی از زنجانی خواست ادامه دفاعیات خود را قرائت کند.
زنجانی پس از قرار گرفتن در جایگاه، اعلام کرد دچار افت فشار خون شده و به همین دلیل قاضی صلواتی ۱۵ دقیقه تنفس اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید