رفتن به محتوای اصلی

ثروت داعش کجا مخفی شده است؟

ثروت داعش کجا مخفی شده است؟

=============

 کادرهای برجسته گروه دولت اسلامی(داعش) پیش از تشدید حملات اخیر هوایی بر علیه مواضع خود در خاک سوریه و عراق، به منظور احتیاط، بخش عمده ای از ثروت های غارت شده را که در حدود 2 تا 3 میلیارد دلار برآورد میشود، به اماکن امن در بهشت های مالیاتی جهان انتقال داده اند.

روزنامه لیبراسیون، در یک گزارش تحقیقی اعلام کرده است که گروه تروریستی داعش برای انتقال ومخفی کردن ثروت های غارت شده، از شبکه قدیمی بعثی های عراق استفاده کرده است. لیبراسیون مینویسد: "در حالی که حملات هوایی روسیه و نیروهای غربی علیه مواضع داعش در سوریه و عراق شدت میگیرد، کادرهای برجسته گروه موسوم به خلافت اسلامی نسبت به ایجاد شرکت های "اکران" و حساب های"آفشور" در بهشت های مالیاتی اقدام کرده و مبالغ عمده ای از ثروت های اندوخته طی دو سه سال اخیر از غارت سرزمین های تحت کنترل خود را به این اماکن منتقل کرده اند.

در آمد سالانه داعش

هشام داوود پژوهشگر مرکز ملی کاوش‌های علمی در آمد سالانه داعش را 3 میلیارد دلار برآورد می کند. منابع دیگری، از جمله "ای اس دبلیو" رقم مشابهی را تأیید میکنند این درآمد از منابع متنوعی حاصل میشود. مالیات(زکات)، فروش و قاچاق نفت و گاز، فروش و قاچاق گندم و غلات، قاچاق اشیاء عتیقه، گروگان گیری و خصوصاً وجوهی که اهدا کنندگان در اختیار داعش قرار میدهند.

چه کشورهایی به داعش کمک مالی می کنند؟

یک منبع موثق که به دلایل امنیتی نام او توسط لیبراسیون فاش نشده، در مورد اهداکنندگان گفته این وجوهات و کمک های نقدی از سوی افراد و منابعی از عربستان سعودی و قطر در وهله نخست در اختیار سازمان های غیر حکومتی و عام المنفعه اسلامی قرار گرفته و سپس، از طریق بانک ها و مؤسسات مالی غیر شفاف ترکیه، در اختیار داعش قرار می گیرد.

بودجه سالانه داعش چقدر است؟

هشام داوود متخصص عراقی گروه های تروریستی در این باره میگوید که بودجه سالانه داعش در سرزمین های تحت کنترل در عراق و سوریه از 30 ژوئن 2014 تا پایان ماه مه 2015 مبلغ 1.2 میلیارد دلار بوده است.

1.8 میلیارد دلار اضافه درآمد نسبت به بودجه سالانه داعش

هشام داوود میگوید که در آمدهای مصرف نشده داعش سالانه مبلغ 1.8 میلیارد دلار بر آورد میشود. بر این اساس در فوریه سال 2015 ثروت داعش در حدود 2 تا 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

ثروت داعش کجا مخفی شده است؟

هشام داوود میگوید که این ثروت در حساب های "آفشور" و به بهشت های مالیاتی منتقل شده است. به گفته او، گروه دولت اسلامی از همان روشی استفاده کرده که صدام حسین و کادرهای برجسته رژیم بعثی عراق، پیش تر برای خروج و اندوختن ارز در خارج از کشور از آن استفاده کرده اند. با توجه به روابط تنگاتنگی که بین نیروهای سابق اطلاعاتی رژیم صدام حسین و داعش وجود دارد، روش مورد استفاده در گذشته، بار دیگر از سوی داعش مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس منابع مختلف، در آن زمان، صدام حسین با کمک شبکه های دولتی و بانکی کشور ترکیه، وجوه مربوط به فروش قاچاق نفت را از مدارهای رسمی خارج کرده و درمورد وجوه دیگر که در خاک عراق بوده، به همین ترتیب اقدام کرده بود. در واقع، پرداخت رشوه و پورسانتاژ به مقامات ترکیه انتقال غیر قانونی پول را برای صدام حسین در آن زمان ممکن ساخته بود. به گفته هشام داوود، همان روش، کهنه، انتقال وجوه داعش از طریق ترکیه را به حساب های "آفشور" دربهشت های مالیاتی ممکن ساخته است.

به قلم شاهرخ بهزادی - رادیو فرانسه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید