رفتن به محتوای اصلی

چین و اخراج ۵ میلیون کارگر

چین و اخراج ۵ میلیون کارگر

بسیاری از واحدهای تولیدی دولتی در چین کالاهایی تولید می‌کنند که خریدار واقعی ندارند. اغلب این کارخانه‌ها با وام‌های بانکی و به طور مصنوعی سرپا نگه داشته شده‌اند.

چنین کارخانه‌هایی “زامبی” خوانده می‌شوند؛ اصطلاحی برگرفته از افسانه‌ها و اساطیر آفریقایی‌تباران حوزه دریای کارائیب که به مرده‌های بازگشته به حیات یا مرده‌های متحرک اطلاق می‌شود.

دولت چین قصد دارد شریان‌های مالی این مرده‌های متحرک را قطع کند و گمان می‌رود این اقدام بیکاری پنج تا شش میلیون کارگر چینی را به دنبال داشته باشد.

اخراج کم سابقه کارگران

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو مقام نزدیک به دولت چین مخابره کرده و می‌افزاید این طرح در سه سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود.

این برنامه بزرگترین اخراج دست جمعی کارگران در چین در ۲۰ سال گذشته خواهد بود. واحدهای تولیدی دولتی چین در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ در مجموع ۲۸ میلیون کارگر را از کار بیکار کرده‌اند.

وزارت صنایع چین تا کنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است. مطابق آمار بانک جهانی، شمار شاغلان بالقوه در چین به ۸۰۰ میلیون نفر می‌رسد. به عبارت دیگر این تعداد چینی می‌توانند جذب بازار کار شوند.

روز گذشته (دوشنبه ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند) وزارت کار چین از اخراج یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارگر شاغل در صنایع زغال سنگ و فولاد خبر داد اما زمان دقیق برکناری آنها را اعلام نکرد.

کاهش تولید فولاد و زغال سنگ

به گزارش “اشپیگل آنلاین” مسئولان ارشد چین از هفته‌ها پیش از برداشتن گام‌های مشخص برای مقابله با مازاد تولید سخن می‌گویند. گفته می‌شود تا پایان سال جاری میلادی هزاران معدن زغال سنگ تعطیل می‌شوند و تولید فولاد کاهش می‌یابد.

بیکاری کارگران در واحدهای تولیدی کوچک و متوسط چین نیز در جریان است و شدت آن در هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

روزنامه “استریت تایمز” سنگاپور نیز در شماره روز سه‌‌شنبه اول مارس خود به حساس بودن موضوع تعدیل نیروی کار در چین اشاره کرده و می‌نویسد، به دلیل همین حساسیت از مسئولان خواسته شده فعلا جزئیات این برنامه را رسانه‌ای نکنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از این روزنامه نوشت، پیش‌بینی می‌شود ظرف سه تا پنج سال آینده نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد و ۵۰۰ میلیون تن تولید زغال سنگ در چین کاسته شود.

بنابر این گزارش “فونگ فی”، معاون وزیر صنایع چین می‌گوید برای تعدیل نیروی کار تا دو سال دیگر بیش از ۱۵ میلیارد دلار اختصاص داده شده است.رادیو آلمان

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آلمان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید