رفتن به محتوای اصلی

گفتگویی دوستانه با انسانی جانانه!

گفتگویی دوستانه با انسانی جانانه!
پاسخ های شاهزادۀ ایرانی

پرسش های:
"ندای دوستی از اسراییل به ایران"
و
پاسخ های شاهزادۀ ایرانی
---------------------------------
شامگاه چهارشنبه، بیست و ششم اسپندماه سال 7037 میترایی، برابر با شانزدهم ماه مارس جاری، شاهزاده رضا پهلوی ، دعوت مجریان برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران"، که هر هفته و چهارشنبه ها از رادیو "رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعتۀ ایرانیان و فارسی زبانان در اسراییل پخش می شود را پذیرفت و بسیار دوستانه و صمیمانه با مجریان برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" به گفتگو نشست.
در این برنامۀ ویژه که خانم "تامار ایندین" استاد مرکز آکادمیک و زبانشناسی "شالِم" نیز به عنوان مهمان شرکت داشت، پس از خواندن سروده ای میهنی از سوی "نوید"، دیگر مجری برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران"، خانم شیرلی شمسیان، مجری برنامه، همراه با درود از شاهزاده رضا پهلوی پرسید:
"شاهزاده رضا پهلوی چرا یک رسانۀ پارسی زبان اسراییلی را برای گفتگو با هم میهنان انتخاب کردید؟"
شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ گفت:
"من هر رسانه ای که از من برای گفتگو دعوت کند و موضوع گفتگو مربوط به کشورمان ، موضوع روز و اوضاع منطقۀ ما باشد، شرکت می کنم و به پرسش ها پاسخ می دهم و دلیلی ندارم که نسبت به رسانه ای تبعیض قائل شوم."
در ادامه ، شاهزاده رضا پهلوی به درخواست خانم شیرلی شمسیان در بارۀ بازگویی خاطراتش از دورانی که در ایران بود، چهارشنبه سوری را برگزار می کرد و تعطیلات، و از جمله تعطیلات نوروزی را چگونه می گذراند، از جمله پاسخ داد:
"بودن و برگزاری اینگونه جشن ها، در میان ایرانیان و از جمله وبویژه اکنون که نظام حاکم با امت در برابر ملت بر سر کار است، نشان از بیدار بودن جامعه است.
من نیز چهارشنبه سوری ها را برگزار می کردم. نوروز را بیشتر به جزیرۀ کیش در کنار آبهای زیبای خلیج فارس می رفتم، به همراه خانواده آنجا بودیم. تعطیلات تنها مواقعی بودند که من می توانستم بیشتر با پدر و مادر و خانواده باشم ، چون در روزهای غیر تعطیل کار پدر و مادرم بسیار زیاد بود.
در جزیرۀ کیش، سوار بر لنج هایی می شدم که ماهیگیران از آن استفاده می کردند، به همراه آنها تورهای ماهیگیری را بالا می آوردیم که ماهی ها را از تورها جدا می کردیم."
شاهزاده رضا پهلوی در بازگویی خاطرات خود و در ادامه از جمله گفت:
"در نوروز به آبادان، بوشهر، بندرعباس هم می رفتم. برخوردهایی که با هم میهنان داشتم برای من جالب بود، چون تشریفاتی نبود و ارتباطات عامی و عامیانه بود. البته دیدارهای تشریفاتی هم داشتم.
گاهی هنگام هم در زمین خاکی فوتبال که در کنار پادگان فرودگاه بود فوتبال بازی می کردیم و گاهی هم غواصی و اینکه من هنوز تا به امروز غواصی می کنم."
شاهزاده رضا پهلوی اضافه کرد که تابستان ها تعطیلات را در کنار دریای مازندران و بیشتر در نوشهر می گذراند.
در ادامۀ برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" شاهزاده رضا پهلوی به پرسش خانم "تامار ایندین"دال بر رابطۀ ایرانیان و یهودیان پاسخ داد و از جمله گفت:
"رابطۀ مردم ایران، کشور ایران و ایران شهر با جامعۀ یهودیان از بدو تاریخ و از دوران کوروش کبیر وجود داشته است.
همه می دانیم که نام کوروش کبیر که نخستین پایه گذار حقوق بشر در جهان بوده و هست، نامش از همه بیشتر در تورات مطرح هست و یک دعای مخصوص هست برای کوروش کبیر در روز "شابات". بنابراین رابطۀ مردم ایران و مردم یهود از قدیم بوده . یک رابطۀ تمدنی است . این رابطه فراتر از یک رابطۀ همسایگی و همجواری و این بسیار ارزشمند است. من همیشه حس کردم که این علاقمندی متقابل است."
شاهزاده رضا پهلوی آنگاه به پرسش دوم خانم "تامار ایندین" در پیوند با برنامۀ وی پس از آزادی ایران پاسخ داد و گفت:
"تلاش می کنم در وهلۀ نخست از چهارگوشۀ ایران دیدن کنم و با مردمان آن به گفتگو بنشینم"
در ادامۀ برنامه،آنگاه که خانم "شیرلی شمسیان" از جمهوری اسلامی بعنوان دشمن مشترک ایران و اسراییل نام برد و به برنامه های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی دال بر پشتیبانی مالی از تروریست ها و از جمله پرداخت هفت هزار دلار به خانوادۀ تروریست کشته شده و پرداختن سی هزار دلار برای خانۀ خراب شدۀ تروریست ها اشاره کرد و اینکه جمهوری اسلامی اخیرا موشک هایی دوربرد با نوشتۀ "اسراییل باید از صحنۀ روزگار محو شود!" آنهم بزبان عبری را آزمایش کرد، دیدگاه شاهزاده رضا پهلوی را در این باره پرسید.
شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ و از جمله گفت:
"وقتی من به ایران امروز نگاه میکنم، وقتی وضعیت وخیم اقتصادی جامعه را نگاه می کنم، وقتی که می دانیم حقوقی که به یک کارگر و یا یک معلم داده می شود، حتی در حد سطح فقر هم نیست که فرد بتواند حتی در خط فقر زندگی کند و زندگی اش را ادامه دهد. وقتی که حقوق عقب افتاده و بقول شما بجای اینکه ثروت مردم خرج هزینۀ بهداشت و درمان مردم و حقوق عقب ماندۀ کارمندان، کارگران و زحمتکشان ایران شود، خرج پروراندن تروریسم و یا خرج حمایت از یک دولت مانند دولت بشار اسد در سوریه می شود، مسلم است که ما با یک نظامی سرو کار داریم که هدفش منافع ملی ایران نیست."
شاهزاده رضا پهلوی در ادامه و در گفتگو با مجریان برنامۀ"ندای دوستی از اسراییل به ایران" که بطور زنده شامگاه روز چهارشنبه شانزدهم ماه مارس جاری از رادیو "رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعتۀ ایرانیان و فارسی زبان در اسراییل پخش شد، گفت:
"همه می دانیم، برای این رژیم مصلحتش، حفظ نظام است. و این نظام از بدو ورودش به قدرت، یک دلیل بیشتر برای موجودیت نداشت و آن هم صدور تروریسم و ایدئولوژی رادیکال مذهبی به سرتاسر جهان که این ربطی به ایران و ایرانی ندارد"
شاهزاده رضا پهلوی، با تاکید بر اینکه برای سران نظام جمهوری اسلامی اصلا ایران مطرح نیست، در ادامۀ پاسخ خویش افزود:
"وقتی معاون وزیر جنگ رژیم می آید و اعلام می کند کسانی که در سوریه جانشان را از دست می دهند، ارزش آنها بیشتر از کسانی است که در جنگ ایران و عراق کشته شدند، فکر می کنید که یک سربازی که در آن جنگ جنگید و یک پاسداری که در آن جنگ جنگید و یا آن بچه های شیمیایی که اکنون به آنها و بطور کلی رسیدگی نمی شود چه فکری می توانند راجع به این مسئله بکنند"
شاهزاده رضا پهلوی در ادامۀ پاسخ خود نگرانی خویش از آیندۀ زیست محیطی در ایران را ابراز کرد و افزود:
"من وقتی نگاه می کنم، کل منطقۀ ما و نه فقط منطقۀ خاورمیانه، که جهان امروز مواجه است با مشکلات مهم زیست محیطی و بخصوص مسئلۀ خشکسالی و بخصوص مسئلۀ کمبود آب، ممکن است نزدیک به یک ثلث از جمعیت کشور ما به جایی دیگر برود، چون آب کافی نخواهیم داشت"
شاهزاده رضا پهلوی در گفتگوی خود با مجریان برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" ، که چهارشنبه شب گذشته و بطور زنده از رادیو "رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعتۀ ایرانیان وفارسی زبانان اسراییل پخش شد، در ادامه گفت:
"وقتی می بینیم نظامی که نمی خواهد این مسایل را حل بکند وبخواهد موشک هوا کند، همچنان دنیا را تهدید بکنند و یا قواعد بین المللی را زیر پا بگذارند، جواب به نظر من پرواضح است!"
و افزود:
"تنها راهی که از طریق آن منطقۀ ما برگردد به یک شرایط امنیت، شرایط ملی، شرایط صلح، شرایط همزیستی و همجواری دوستانه، موقعی است، که ایران، کشوری باشد با یک حکومت ملی، مردمی و لاییک. "
شاهزاده رضا پهلوی در ادامه و در گفتگوی نامبرده در بالا گفت:
"حکومتی باید در ایران باشد که مسئولیتش خدمت و حفظ منافع ملی کشورمان باشد. و منافع ملی کشورمان مساوی است با برقرای روابط حسنه با کل همسایگان. اصلا با این کاری نداریم که چه کسی کلیمی است، چه کسی مسیحی و یا مسلمان است. ما بدنبال انسانیت هستیم. ما می خواهیم بر اساس انسان محوری آیندۀ ایران ساخته شود که همۀ شهروندان آن مملکت هر کیش و باور و ایدئولوژی که می خواهند داشته باشند. یک همزیستی کاملا برابر داشته باشند. تقدم بر انسانیت است. تقدم بر حقوق بشر است. تقدم بر دمکراسی و آزادی است و در سایۀ این است که می توان پیشرفت و ترقی را مجددا احیاء کرد!"
شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به ثروت هنگفت مردم ایران در ادامه افزود:
"کسی در دنیا نیست که نگوید، حتی صندوق بین المللی پول می گوید ایران کشوری است که باید حداقل جزو بیست کشور اول جهان باشد.
از دیدگاه اقتصادی، ایران ما امروز باید یک کشوری باشد همانند کره جنوبی و ژاپن و نه اینکه بشویم همانند کرۀ شمالی و حتی از برخی کشورهای آفریقایی هم بدتر باشیم."
و اینکه:
"این دیدگاه، دیدگاه مردمان یک منطقه ای هستند که چه اسراییلی باشند، چه ایرانی ، چه ترک باشیم و چه عراقی ، چه مصری، چه سعودی، همۀ مسایل در گروی چنین آینده ای است. و من امیدوارم بتوانیم مسئله را از خود ایران حل کنیم. چون اساس این قال از خود ایران آغاز شد و به نظر من در ایران هم خاتمه پیدا خواهد کرد."
شاهزاده رضا پهلوی در ادامۀ پاسخ خود به پرسش خانم "شیرلی شمسیان" در برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" که چهارشنبه شب گذشته، بطور زنده از رادیو"رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعتۀ ایرانیان و فارسی زبانان در اسراییل، روی به جهانیان نمود گفت:
"مهم اینجاست که جهانیان، کشورها و ملت هایی که نگران هستند، بدانند که مردم ایران در این وسط باید حمایت شوند، مردم ایران را نباید تنها گذاشت. مردم ایران به اندازۀ کافی صدمه دیدند، به اندازۀ کافی هزینه کردند. به اندازۀ کافی ثابت کردند که تا پای جان مقاومت خواهند کرد. اما برای مقابله با چنین دشمنی نیازمند یک حمایت جدی از سوی جهانیان هستند.برای اینکه بتوانند نهایتا از طریق یک مقاومت مدنی از درون کشور فشارهای لازم را بر رژیم بیاورند تا رژیم را وادار به عقب نشینی و نهایتا فروپاشی وادارند و اینکه ما بدون این فروپاشی نخواهیم توانست به ساحل نجات برسیم."
در ادامۀ برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" که شاهزاده رضا پهلوی مهمان ویژۀ آن بود و بطور زنده چهارشنبه شب گذشته از رادیو"رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعتۀ ایرانیان و فارسی زبانان پخش شد، خانم شیرلی شمسیان با نقل خاطره ای از انتصاب آقای "مئیر عزری" بعنوان سفیر اسراییل در دوران ایران شاهنشاهی و درخواست آقای داوید بن گوریون از وی دال بر دفاع از ایران در صورت بروز جنگ میان اسراییل وایران!!! و تاکید بر اینکه منافع ایران منافع اسراییل است،از شاهزاده رضا پهلوی پرسید:
"شاهزاده! در صورت تغییر اوضاع در ایران، آیندۀ روابط مردم ایران با اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید و آیا در گذشته با مقامات اسراییلی دیدار کردید و آیا می خواهید در آینده با مقامات اسراییلی دیدار کنید؟"
شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ گفت:
"هیچ شکی نکنید که تغییر اوضاع در ایران برای اسراییل از همه چیز مهم تر خواهد بود و برای همسایگانمان ارزشمند و مهم خواهد بود. صحبت از اسراییل که می کنید، از بدو تاسیس کشور اسراییل به این سو که نگاه می کنیم، در همۀ این دهه هایی که گذشت، تنش هایی که در خاورمیانه بوده، بخصوص در جهان عرب در مقابله با اسراییل و مسئلۀ فلسطین و تمام این مسایل را که در نظر بگیریم، توجه بکنید که در این یک سال و نیم اخیر شاید برای اولین بار است که موضع اسراییل، با موضع عربستان سعودی و یا ترکیه، پاکستان و یا خیلی از کشورهای حاشیۀ خلیج فارس بسیار هماهنگ تر و هم نظر تر هست. بخصوص با نشان دادن ایران بعنوان مرکز و غار اصلی!"
شاهزاده رضا پهلوی در ادامه و در توضیح دیدگاهش در این باره گفت:
" همه و از جمله اسراییل بر این باور هستند که تغییر اوضاع در ایران بر وفق مراد، یعنی در جهت حقوق مردم ایران، در جهت آزادی و لیبرالیزه شدن کشورما و بسته شدن بساط رادیکالیزم مذهبی و صدور یک انقلاب ایدئولوژیک مذهبی، خود بخود بسیاری از این مشکلات را حل خواهد کرد..."
شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر بحران آفرینی بعنوان رمز بقای رژیم جمهوری اسلامی در ادامه و بیان دیدگاهش افزود:
"فراموش نکنید بحران آفرینی رمز بقای رژیم و تا بحال بوده است. حمایت از گروه های تروریستی و یا حمایت از حکومت ها و دولت های دست نشانده و یا مورد پشتیبانی رژیم. همه اش بخاط این بوده است تا بتوانند توجه جهانیان را به جاهای دیگر جلب کنند، تا توجه را از روی خود بردارند، اما با چه هزینه های سنگینی برای مردم ما؟"
شاهزاده در ادامۀ پاسخ خود گفت:
"خودبخود، در آینده، حکومتی که در جستجوی ثبات و امنیت خواهد بود، می خواهد روابط حسنه با همسایگان خود داشته باشد و اسراییل هم جزو این تصویر است"
شاهزاده رضا پهلوی با تاکید بر این که در میان ایرانیان اندیشۀ انسان محوری حاکم است و برای ایرانیان،داشتن تیره، مذهب، کیش و ایدئولوژی ها گوناگون دال بر جدایی از هم نیست، در بارۀ دیدارهای احتمالی در گذشته و یا دیدارهایی در آینده با مقامات اسراییلی گفت:
"اما متاسفانه در گذشته پیش نیامد که با رهبران اسراییل ملاقات کنم. اما در آینده امیدوارم حتما با رهبران اسراییل ملاقات کنم."
و افزود:
"یکی از وظایف من ارائه دادن نظرات و خواسته های هم میهنانم است در سطح جهان و با رهبران و تصمیم گیرندگان مختلف جهانی.
کشور اسراییل یک کشور کلیدی است در این منطقه و فکر می کنم بسیار لازم باشد و حیاتی که ما بتوانیم چنین دیالوگی را در سطح بالا داشته باشیم . فکر می کنم چنین توقعی از جانب هم میهنان از من است که در ارتباط با این وظیفۀ خطیر بتوانمدر بلندترین سطوح ممکن با مسئولین تماس داشته باشم و هیچ استثنایی نبایست در این مورد قایل شویم. همانگونه که گفتم اسراییل یک کشور مهم است در منطقه و اتفاقاتی که منطقه با آن مواجه خواهد بود، بخصوص در دهه های آینده و بخصوص در دوران کنونی"
لازم به یادآوری است برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" که چهارشنبه شب از رادیو"رادیس این"، رادیوی بیست و چهارساعته ایرانیان و فارسی زبانان اسراییل و بطور زنده پخش شد؛ یکساعت بطول انجامید. همانگونه که گفته شد، شاهزاده رضا پهلوی مهمان ویژۀ این برنامه بود و به پرسش های آمده در بالا و دیگر پرسش های مجریان این برنامه پاسخ داد.

در دقایق پایانی گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی در برنامۀ "ندای دوستی از اسراییل به ایران" دانشجویان زبان فارسی مرکز آکادمیک و زبانشناسی "شالم" سرود "ای ایران" را خواندند و به پیشنهاد خانم "تامار ایندین" و با نیتی از سوی شاهزاده رضا پهلوی، سری به دیوان حافظ زده شد و آنگاه "نوید" ، مجری برنامه"فال" برآمده از دیوان را خواند.
شاهزاده رضا پهلوی با گفتن:
"نوروزتان پیروز!
شالوم"
با شنوندگان بدرود گفت.

کیانوش رشیدی قادی
بیست و هشتم اسپندماه سال 7037 میترایی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید