رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل یک” تعهد جهانی” برای پذیرائی از پناهجویان تدارک می بیند

سازمان ملل یک” تعهد جهانی” برای پذیرائی از پناهجویان تدارک می بیند

کشورهای عضو سازمان ملل در مقابل پیشنهاد بان کی مون برای یک تعهد جهانی بقصد یاری به پناهجویان مقاومت می کنند. دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد می کند که هر ساله لااقل ده در صد مهاجران در میان کشورهای داوطلب توزیع گردد تا فشار پذیرائی از پناهجویان برای برخی از کشورها غیر قابل تحمل نگردد.

گرچه در سند اصلی تصریح شده بود که این تعهد شامل جذب ده در صد از مهاجران و پناهجویان توسط کشورهای جهان می گردد، ولی گفته می شود در سند تدارک شده برای مجمع عمومی رقم ده در صد حذف شده است. بسیاری از کشور ها اظهار تمایل کرده اند که این سند در مجمع عمومی سال ۲۰۱۸ به رای گذاشته شود.

گر چه مقامات سازمان ملل از متن این سند اظهار رضایت می کنند و معتقدند با همه جانبه نگری توانسته است این مسئولیت اخلاقی جهانیان را سازماندهی کند، با این حال مذاکراتی که با کشورهای مختلف بر سر این متن انجام میگیرد از هم اکنون تغییرات متعددی در ان بوجود اورده است که از نظر سازمان عفو بین الملل آنرا به یک “شکست مفتضحانه” تبدیل کرده است. بنظر این سازمان مذاکراتی که تا پایان وقت دیشب در سازمان ملل بر سر این سند انجام گرفته اند آنرا کاملاً تضعیف کرده و یک فرصت تاریخی را به هدر داده است.

سازمان عفو بین الملل کشورهائی همچون استرالیا ، چین، مصر ، هند،روسیه، پاکستان و بریتانیا را متهم می کند که با چانه زنی های خود این سند را تضعیف کرده اند. البته کسان دیگری آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز – که اعضای آن بر سر این موضوع اختلافات زیادی دارند – متهم می کنند.

شارلوت فیلیپ مشاور عفو بین الملل درباره پناهجویان اظهار عقیده می کند که رهبران کشورهای جهان در حالیکه در مقابل عظیم ترین بحران پناهجویان در هفتاد ساله اخیر قرار گرفته اند ، از پذیرش مسئولیت پرهیز می کنند. بعقیده او این رهبران در شرایطی می کوشند تصمیم گیری درباره این سند را به عقب بیاندازند ،که هر روز پناهجویانی در دریا غرق می شوند و یا در اردوگاههای پناهندگی بی هیچ امیدی به فردا ، روزگار دشواری را می گذرانند.

از اول سال جاری میلادی تا کنون نود و چهار هزار نفر که عمدتاً از ساکنان قاره افریقا هستند خود را بیاری قاچاقچیان انسان به دریای مدیترانه سپرده اند . این عبور پر مخاطره تا کنون سه هزار قربانی داده است. یعنی پنجاه در صد بیش از قربانیانی که در سال قبل در این ابراه جان باختند.

باید یادآوری کرد که در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان پناهجو و یا آواره شده اند. سه میلیون نفر از آنها تقاضای پناهندگی کرده اند، ۲۱ میلیون پناهجو هستند و ۴۰ میلیون نفر نیز آواره محسوب می شوند.

بروایت کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد، در حال حاضر کشورهای ترکیه، پاکستان،لبنان، ایران،اتیوپی،اردن، کنیا و اوگاندا میزبان بیش از نیمی از پناهجویان جهانند. شمار کامل پناهجویان در سراسر جهان از سوی سازمان ملل متحد حدود ۲۴۴ میلیون نفر براورد شده است.رادیو فرانسه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فرانسه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید