رفتن به محتوای اصلی

رویترز:ترکیه خواستار ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه شد

رویترز:ترکیه خواستار ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه شد

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاووش اغلو در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، محاصره حلب توسط نیروهای دولتی سوریه، موج جدید ورود پناهجویان به کشورهای دیگر را موجب می‌شود.

گفت‌وگوهای بین المللی به میزبانی سازمان ملل متحد با هدف یافتن یک راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، روز ۲۷ آوریل (هشتم اردیبهشت ماه) به دنبال بالا گرفتن خشونت‌ها در حلب متوقف شد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالی بیان می‌شود که استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در دور جدید تلاش ها برای از سرگیری این مذاکرات، روز یکشنبه دهم مرداد ماه به تهران رفت.

این دومین سفر آقای دی میستورا به ایران در سال جاری بود. او اواخر فروردین ماه نیز با سفر به تهران، با مقام‌های ایرانی که از سال گذشته به این گفت‌وگوها دعوت شده‌اند، رایزنی کرد.

ایران به همراه روسیه دو حامی سرسخت دولت بشار اسد رئیس دولت حاکم بر دمشق است و ایالات متحده و متحدان آن، از جمله عربستان سعودی رقیب ایران در منطقه، از مخالفان اسد حمایت می‌کنند.

گفت‌وگوی کری و لاوروف

خبرگزاری رویترز در گزارشی جداگانه از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و روسیه خبر داد و گفت سرگئی لاوروف به همتای آمریکایی خود گفته است مبارزه با گروه های افراطی در سوریه باید تقویت شود.

این گفت‌وگو که روز جمعه و چند روز پس از انتشار اخبار استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه انجام شد، سرگئی لاوروف و جان کری درباره آخرین تحولات سوریه و تقویت هماهنگی با یکدیگر رایزنی کردند.

دولت سوریه و مخالفان آن هر کدام طرف مقابل را مسئول حملات اخیر شیمیایی، که بنا بر گزارش‌ها به مرگ پنج نفر و مسمویت تعدادی دیگر منجر شد، می‌دانند.

مسکو مخالفان مسلح بشار اسد را “ترویست” می‌خواند و از واشنگتن و همپیمانان آن بابت حمایت از آنها انتقاد می‌کند. غرب نیز از روسیه و ایران به دلیل حمایت از سرکوب رژیم اسد علیه مردم خود انتقاد می‌کند.

با این حال، به دلیل خطر گروه‌های افراطی مانند داعش، روسیه و آمریکا مواضع این گروه‌ها در سوریه را هدف حملات هوایی قرار می‌دهند و جهت تقویت هماهنگی‌ها و نیز ادامه مذاکرات صلح، در ارتباط نزدیک هستند.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آمریکا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید