رفتن به محتوای اصلی

آمارسازی و آماربازی!

آمارسازی و آماربازی!

 

مرکز آمار ایران ، به دلیل وابستگی به دولت ( زیرمجموعه‌ی سازمان برنامه با نام‌های گوناگون ) همیشه در راستای خواست دولت‌ها قرار داشت و ارقام و آمار را آن گونه منتشر می کرد که «سلطان بپسندد » . همین مساله در باره‌ی بانک مرکزی نیز صادق است .
در دوره‌ی ریاست جمهوری سردارسازندگی ، برای رسیدن به «درآمد سرانه‌ی » مورد نظر « سردار » ، سه بار ارقام آمار جمعیت را به سوی پایین دست‌کاری کردند . و امروز نیز با وجود رکود کامل ، هم‌راه با فزونی‌گرفتن بی‌کاری در اثر بسته شدن بنگاه‌های تولیدی ، تولید با در صد پایینِ بسیاری از یگان‌های تولیدی ، مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال  1394  را 1/3 درصد اعلام می‌کند تا گفته‌های نادرست رییس جمهور ، وزیر افتصاد و ... در باره‌ی بیرون رفت از رکود را تایید کند .

رییس مرکز آمار ایران به عنوان کارمند رییس سازمان برنامه ریزی، ناچار است آمار را به میل رییس مستقیم خود و دستور رییس رییس وی ، دست‌کاری کند .
این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، نرخ رشد اقتصادی را منفی 0/4 اعلام کرده است که اختلاف آن 1/7 در صد است که از نظر کارشناسان آمار ، یک «آمارسازی » آشکار است .
البته می‌دانیم که مرکز آمار ایران در یک حرکت شگفتی برانگیز ، در باره‌ی رشد اقتصادی کشور در سال 1393 ، سکوت کرد یعنی رقم رشد را اعلام نکرد و با وجود انتقادهای سخت « حتا به روی مبارک هم نیاورد » ؟!

سپس رشد اقتصادی کشور را برای سال 1394 برابر با 1 درصد اعلام کرد ؛ اما چون نتوانست رضایت «صاحب‌کار » را تامین کند ، آن را 1/3 درصد افزایش داد و نشان داد که آمار « کشک » است و هرگونه که بخواهند ، آن را تنظیم و منتشر می‌کنند . جالب این جاست که همین مرکز که رشد اقتصادی سال 1393 را منتشر نکرده بود ، به دنبال بالابردن «رشد » در سال 1394 از 1 درصد به 1/3 درصد ، رشد اقتصادی بهار سال 1395 را به خواست « بالادستی‌ها » برابر با 4/4 درصد اعلام کرد .

اما از حق نگذریم در مساله‌ی « قر و فر » ماشاالله رییسِ رییس و رییس سازمان مرکز آمار و کارکنان این مرکز ، چیزی کم ندارند و با ظاهرشدن با جامه‌های یکسان « اونیفورم » آمارگیری نفوس و مسکن در برابر چشمان بینندگان سیمای جمهوری اسلامی نشان دادند که اگر در ارائه‌ی آمار ، کاستی‌هایی دارند ؛ اما در «قر و فر » چیزی کم ندارند .

چهارشنبه 24 شهریورماه 1395 ـ هوشنگ طالع

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید