رفتن به محتوای اصلی

البغدادی دستور مقاومت در موصل و حمله به ترکیه و عربستان را صادر کرد

البغدادی دستور مقاومت در موصل و حمله به ترکیه و عربستان را صادر کرد

البغدادی در این نوار صوتی که تحت عنوان “این وعده خدا و رسول خداست” توسط وبسایت فرقان، وابسته به گروه دولت اسلامی منتشر شده، گفته که نفرات تحت امر او از قوای دشمن نیرومندتر هستند و از آنان خواسته است به “جهاد” ادامه دهند و صحنه نبرد را ترک نکنند.

رهبر داعش در خطبه سی و دو دقیقه ای خود که به عربی ایراد کرده، نفرات داعش و ساکنان مناطق تحت تصرف این گروه در شمال عراق را مخاطب قرار داده و گفته است: “به همه مردم نینوا به خصوص رزمندگان مجاهد می‌گویم که در رویارویی با دشمن کافر، گرفتار ضعف و فتور نشوید، عقب نشینی نکنید، زیرا حفظ مواضع‌تان با افتخار هزار بار آسان‌تر از عقب‌نشینی خفت‌بار است.” البغدادی به نفرات داعش دستور می‌دهد “در سرزمین کفار آشوب برپا کنید و از خونشان رود‌ها جاری سازید.”

وی در تلاشی آشکار برای قانع کردن چند هزار تن ساکنان موصل برای ادامه اطاعت از داعش و خودداری از استقبال از نیروهای طرف مقابل، به سنیان عراق هشدار داده است که به دولت تحت تسلط شیعیان در این کشور اعتماد نکنند و گفته است: “سیاسیون شما نسبت به شما شنیع‌ترین خیانت‌های تاریخ را روا داشته‌اند.”

ابوبکر البغدادی در این نوار رفتار خشونت‌آمیز شبه‌نظامیان شیعه عراقی با شهروندان سنی این کشور در گذشته را یادآور شده و کوشیده است در ائتلاف نظامی کنونی، شامل نیروهای ارتش عراق و نفرات سنی و شیعه، شکاف ایجاد کند. وی با اشاره به پرچم‌های شبه نظامیان شیعه، که برخی از آنان تحت حمایت حکومت ایران هستند، خطاب به مردم عراق گفته است: “آیا از خطاهای گذشته درس عبرت نمی‌گیرید؟ به پرچم‌ها و شعارهایشان توجه کنید.”

نیروهای عراقی با نزدیک شدن به مرکز موصل با احتمال مقاومت شدید نفرات داعش مواجه هستند

رهبر داعش در بخش دیگری از سخنرانی خود، دولت‌های ترکیه و عربستان سعودی را به عنوان دشمنان اسلام هدف حملات لفظی شدید قرار داده و خواستار حمله مسلحانه به آنها شده است. وی دولت ترکیه را منافق و مرتد توصیف کرده و با این توصیه به شبه‌نظامیان داعش که “آتش خشم خود را بر سر ترکیه فرو ریزید” گفته است: “امروز ترکیه در تیررس عملیات شما قرار دارد و از هدف‌های جهاد شماست، آن را به تصرف در آورید و امنیت آن را به ترس تبدیل کنید.”

البغدادی همچنین از اعضای داعش خواسته است تا عربستان سعودی را هدف “حملات پی در پی، یکی بعد از دیگری” قرار دهند. وی نیروهای نظامی و امنیتی، مقامات دولتی و اعضای خاندان سلطنتی عربستان را به دلیل “اتحاد با کفار در جنگ علیه اسلام و سنت در عراق و سوریه” هدف های مناسب برای حمله مسلحانه معرفی کرده است. دو کشور عربستان سعودی و ترکیه اعضای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده هستند.

البغدادی در این سخنرانی از چند منطقه تحت تصرف داعش با عنوان “ولایات” تحت امر “دولت اسلامی در سراسر جهان” نام برده و با توصیف آنها به عنوان “ستون‌های خلافت” خواستار تحکیم حضور داعش در این مناطق شده است. وی از جمله به اتباع “خلافت اسلامی” که امکان حضور برای جنگ در عراق و سوریه را نیافته‌اند دستور می‌دهد تا راهی لیبی شوند. این اظهارات رهبر داعش می‌تواند باعث نگرانی در این مورد شود که رهبری این گروه اسلامگرا مصمم است در صورت شکست نهایی در عراق و حتی سوریه، مناطق دیگری را به عنوان پایگاه در اختیار داشته باشد.

Image copyrightREUTERS

Image captionرهبر داعش با یادآوری رفتار برخی گروه‌های شبه نظامی شیعه با سنیان عراقی، در مورد تکرار وقایع گذشته هشدار داده است

نوار جدید سخنرانی ابوبکر البغدادی نخستین نوار سخنرانی منتشر شده او از دسامبر سال ۲۰۱۵ تا کنون است. در نوار قبلی، او به پیروان خود اطمینان داده بود که عملیات هوایی آمریکا و روسیه علیه مواضع آنان موفقیتی در پی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که هدف از انتشار عمومی نوار جدید، تقویت روحیه شبه‌نظامیان داعش و تشویق آنان به مقاومت در برابر حملات سنگین نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی در موصل باشد. او به خصوص با تاکید بر اجر اخروی “شهادت در راه خدا” اهمیت عملیات انتحاری را یادآور شده است.

همچنین، با توجه به شایعاتی که گهگاه در مورد زخمی یا کشته شدن رهبر داعش منتشر شده، انتشار نوار جدید می‌تواند به منزله تلاشی برای اطمینان بخشیدن به نفرات داعش باشد که احتمالا با شرایط دشواری مواجه هستند. به گفته ناظران، بازپس گرفتن موصل می‌تواند مقدمه اخراج داعش از بخش‌های دیگری از خاک عراق باشد.

عملیات موصل برای آزادسازی این شهر از روز ۱۷ اکتبر با مشارکت نیروهای عراقی و حمایت زمینی و هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز شده و به گفته منابع عراقی، تا کنون بخش هایی از نواحی حومه موصل از دست داعش خارج شده است. با اینهمه، نیروهای عراقی انتظار دارند با نزدیک شدن جبهه جنگ به مناطق مرکزی این شهر با مقاومت سرسختانه شبه نظامیان داعش از جمله عملیات انتحاری آنان مواجه شوند.

موصل، که جمعیت آن بیش از یک و میلیون و نیم نفر تخمین زده می شد، در تابستان دو سال پیش هدف حمله نفرات داعش قرار گرفت و با خروج سریع واحدهای ارتش عراق از این شهر، به تصرف مهاجمان درآمد. در پی تصرف موصل، نیروهای داعش چند شهر دیگر عراق را به تصرف در آوردند و در اراضی تحت اشغال خود در عراق و سوریه استقرار دولت یا “خلافت اسلامی” به رهبری ابوبکر البغدادی را اعلام کردند و از مسلمانان جهان خواستند با “خلیفه” مسلمین بیعت کنند.

دعوت داعش کاملا هم بدون پاسخ نماند و براساس گزارش منابع اطلاعاتی غربی، علاوه بر چند هزار مرد و زنی که برای پیوستن به نیروهای نظامی “دولت اسلامی” و زندگی در مناطق تحت تسلط آن راهی اراضی اشغالی در عراق و سوریه شدند، چند کشور از جمله تعدادی کشور اروپایی هدف حملات خشونت‌آمیز پیروان و حامیان این گروه قرار گرفتند.

سقوط موصل و ناتوانی ارتش عراق در مقابله موثر با حملات داعش به تشکیل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا منجر شد که هدف اصلی آن، عملیات هوایی علیه داعش و کمک فنی به ارتش عراق، نیروهای اقلیم خودگردان کردستان عراق و سایر نیروهای مخالف داعش در عراق و سوریه بوده است.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید