رفتن به محتوای اصلی

«ناتوی اسلامی»علیه ایران شکل می گیرد؟

«ناتوی اسلامی»علیه ایران شکل می گیرد؟

میدان عمل این » اتحادیه نظامی- اسلامی » (IMA) که محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در سال 2015 تاسیس کرد تا کنون فقط  صفحات کاغذ بوده است.

ولیعهد اینک تصمیم گرفته به طرح خود بیشتر جامه عمل بپوشاند. از این رو در جلسه سران اتحادیه که روز یکشنبه برپا شد اعلام جنگ کرد «جنگ تمام عیار با تروریسم «.  (IMA) را «ائتلاف نظامی اسلامی ضد ترور» (IMATK) یا » ناتو عربی» نیز می خوانند.

«ما امروز تعقیب تروریسم را آغاز می کنیم، ما شاهد شکست آن در سراسر جهان هستیم، بویژه در میان کشورهای اسلامی … ما آنقدر به نبرد خود ادامه خواهیم داد تا شاهد به خاک افتادنش گردیم». این ها اظهارات شاهزاده محمد بن سلمان در برابر  وزرای دفاع نزدیک به 40 کشور که در اجلاس ائتلاف نظامی کشور های اسلامی، که ساکنان آنها  اکثرا مسلمان هستند، گرد هم آمده بودند.

بن سلمان به سخن خود چنین ادامه داد «تروریسم، در سالهای گذشته، در کشورهای همه ما فعال بود. از امروز،  با تشکیل این اتحادیه، این وضع  تغییر می کند».

«اتحادیه اسلامی» رسما 41 کشور عضو دارد، البته آن کشورهایی که اکثر ساکنان آن شیعی مذهب هستند، مانند ایران، عراق و سوریه عضو آن نیستند. قطر نیز به دلیل تحریم اقتصادی و سیاسی آن از سوی عربستان در آنجا نماینده ای نداشت.

جبهه پان اسلامی که اتباع آن اکثرا سنی هستند دو سال پیش اعلام داشت که قصد دارد با این دعوی تروریست ها که خود را  مسلمان  می خوانند مبارزه کند. در اجلاس روز یکشنبه،  کشورهای عضو بار دیگر بر این نظر پای فشردند. «راحل شریف» که یک ژنرال چهار ستارۀ بازنشستۀ پاکستانی است بعنوان فرمانده کل اتحادیه نظامی منصوب  شد تا  فرماندهی مبارزه با افراطگرایانی را که  کماکان اسلام را » لکه دار» می سازند، بدست گیرد.

ولیعهد اعلام کرد که بزرگترین خطر ناشی از تروریسم و افراطگرائی منحصر به این نیست که انسان های  بیگناه را می کشد و نفرت می پراکند، بلکه در این نیز هست که  دین ما را آلوده می سازد و اعتقاد ما را تحریف می کند. در ماه مه، در اجلاس سران کشورهای عربی- اسلامی امریکائی، که در ریاض تشکیل شد، کشورهای عربی توافق کردند برای مبارزه بالقوه   با تروریسم در عراق و سوریه 34 هزار سرباز  در اختیار بگذارند.

ولی در این دو کشور نبردهای اساسی و تعیین کننده علیه تروریسم تقریبا پایان یافته است زیرا  نظامیان عراق و همچنین  سوریه   در آستانه در هم کوبیدن نهائی گروههای تروریستی هستند.

ولی اتحادیه نظامی اسلامی  نظر دیگری دارد و ادعا می کند  که» تروریسم  برای امنیت منطقه و امنیت بین المللی یک مسئله دائمی و رشد یابنده است».

گرچه ژنرال راحل شریف ادعا کرد که هدف اتحادیه مبارزه با » کشور و یا فرقه ای» نیست، بلکه «علیه دشمنانی بی چهره با اعتقاداتی افراطی» است، ولی عربستان سعودی که مهمترین عضو اتحادیه است، در همین اواخر با صراحت ایران را مهم ترین حامی دولتی تروریسم نامید.

پس از حمله ای موشکی به پایگاه نظامی عربستان در یمن، ولیعهد تا آنجا پیش رفت که  آیت الله خامنه ای رهبر ایران را » هیتلر جدید خاور میانه» خطاب کرد. عربستان ایران را متهم می سازد به این که از شورشیان حوثی  در یمن پشتیبانی می کند.

چالش یمن که کماکان به آن به چشم جنگ نیابتی میان عربستان و ایران می نگرند، در سال 2014 با تصرف صنعا پایتخت آن کشور توسط  شورشیان و مجبور ساختن دولت به فرار، آغاز شد.

متعاقب آن دولت یمن از عربستان سعودی تقاضای حمایت نظامی کرد. ولی دخالت نظامی  که تحت رهبری عربستان صورت می گیرد تا کنون نتوانسته است رئیس جمهور را که از یمن فراری داده شد، به آنجا باز گرداند. با این همه، عملیات مسلحانه ای  که صورت گرفته سبب کشته شدن هزاران تن از مردم غیر نظامی  و یک فاجعه عظیم انسانی شده که مورد اعتراض سازمانهای انساندوست در سراسر جهان قرار گرفته است.

کشورهای عربی حاضرند در عرصه ارتباطات  با تروریسم بجنگند. به این معنی که  با تبلیغات افراط گرایان و نیز در عرصه مالی  با آنها مقابله کنند  و منابع آن کمک را کشف و بر ملا سازند.

ژنرال سابق ارتش پاکستان می گوید چشم انداز مطلوب ائتلاف ضد تروریسم نظامی اسلامی، ایجاد یک واکنش جمعی علیه تروریسم است که قادر به هدایت و هماهنگ کردن تلاش های کشورهای عضو با کارایی و اثر بخشی  بالا باشد.  در سالهای گذشته در منطقه در حدود 70 هزار عملیات تروریستی صورت گرفته  که بیش از 200 هزار نفر قربانی برجای گذاشته است.

در پایان اجلاس، کشورهای شرکت کننده در آن توافق کردند که  تلاش های نظامی خود را هماهنگ  و یکپارچه سازند، با یکدیگر مبادله اطلاعات کنند، دوره های آموزشی  و تمرین های مشترک بگذارند .

در بیانیه پایانی ریاض  همچنین تصریح شده است که   شرکت  نظامی کشورهای عضو ائتلاف  باید هماهنگ با توانائی ها و منابع  هر کشورباشد و همچنین شرکت نظامی آنها در عملیات باید محدودبماند.

 

 

https://deutsch.rt.com/der-nahe-osten/61264-islamische-militarallianz-s…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
مجله هفته

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید