رفتن به محتوای اصلی

کتاب‌های درسی ترکیه اسلامی می‌شوند
19.09.2017 - 09:14
تفسیر از:
اقبال اقبالی

*************************

کتاب‌های درسی ترکیه اسلامی می‌شوند

دوشنبه هفته آینده سال تحصیلی جدید مدارس ترکیه آغاز می‌شود. ۱۸ میلیون کودک و نوجوان راهی مدارس این کشور می‌شوند و کتاب هایی را به دست می‌گیرند که مایه های دینی آن پررنگ تر از گذشته است.

کودکان و نوجوانان ترکیه با رسیدن سال جدید تحصیلی که دوشنبه هفته آینده (۳ مهر / ۲۵ سپتامبر) آغاز می‌شود، به مدارس خواهند رفت. شروع کار مدارس در حالی است که بحث‌ها بر سر محتوای دینی و سکولار کتاب‌های تحصیلی، جدایی دانش آموزان دختر و پسر از هم، نابسامانی در اجرای اصلاحات آموزشی و وجود غذاخوری در مدارس همچنان ادامه دارد.

عصمت ییلماز، وزیر آموزش و پرورش ترکیه است. او در گذشته وزیر دفاع این کشور بود. ییلماز محتوای جدید کتاب‌های درسی دانش آموزان را "دمکراتیک‌ترین، علمی‌ترین و مدرن‌ترین" اقدام اصلاحی می‌داند که تا کنون در ترکیه اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: ترکیه تئوری تکامل داروین را از دروس دبیرستانی حذف می‌کند

یکی از نکات مهم در اصلاحات آموزشی جدید در ترکیه حذف تئوری تکامل داروین است. تئوری تکامل از کتاب های درسی رخت بربسته و اثری از آن در هیچ کتاب درسی دیده نمی‌شود.

در کتاب‌های جدید دانش آموزان ۱۰ ساله به تفصیل با مزایای تغییر قانون اساسی و سیستم برتر نظام "ریاستی" زیر نظر "فرمانده کل قوا" رجب طیب اردوغان، آشنا می‌شوند. در این کتاب‌ها همچنین آمده است که قانون جدید اساسی ترکیه استقلال و ناوابستگی قوه قضائیه را تحکیم کرده است. بحث جهاد هم در کتاب‌های درسی مطرح شده و از آن به عنوان "اقدامی وطن‌پرستانه" یاد شده است

زن و مرد در کتاب‌های درسی

دانش آموزان در کتاب درسی دیگری در باره شرح زندگی محمد، پیامبر اسلام، می‌خوانند که زن باید در خانواده از شوهرش تبعیت کند. 

آلپاسلان دورموش، که در وزارت آموزش و پرورش ترکیه مسئول تغییرات در کتاب‌های درسی است، در این باره توضیح می‌دهد که زن و مرد در خانواده باید نسبت به هم احساس مسئولیت و احترام داشته باشند. زن تا وقتی که مرد ریاست خانواده را در دست دارد باید از او تمکین کند  و اگر ریاست خانواده از  مرد به زن تغییر کند، در آن صورت مرد باید از زن تبعیت کند.

کتاب‌های تاریخ که جدید تدوین شده‌اند در مرحله نخست برای تدریس در مدارس دینی "امام خطیب" در نظر گرفته شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در دوران کودکی در دهه ۱۹۶۰ در استانبول در همین مدارس درس خوانده بود.

 

آن زمان این مدارس از اهمیت زیادی برخوردار نبودند. با قدرت گرفتن اردوغان بر ارزش این مدارس دینی به شدت افزوده شده است. شمار محصلان این مدارس که در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی ۷۶ هزار نفر بود، در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ به ۲/ ۱ میلیون نفر افزایش یافته است. 

دومیلیون کودک در دبستان‌ها ثبت نام نکرده‌اند

در چنین شرایطی شمار دانش‌آموزان تازه وارد به دبستان‌های ترکیه به شدت کاهش یافته است. وزارت آموزش و پرورش ترکیه اعلام کرده که دومیلیون کودک در سراسر کشور که به سن قانونی دبستان رسیده‌اند، ثبت نام نکرده‌اند و از آموزش محروم‌‌اند.

شمار نوآموزان ترکیه در حال حاضر در حد سال ۲۰۰۷ باقی مانده و این پدیده در حالی است که ساختار جامعه ترکیه بسیار جوان است. برمبنای آمار موجود در ترکیه در سال ۲۰۱۳ حدودا صددرصد نوآموزان این کشور که به سن ورود به دبستان رسیده بودند، در مدارس این کشور ثبت نام کردند.

سندیکاهای ‌آموزشی ترکیه دلیل کاهش شمار دانش آموزان را اصلاحات حزب عدالت و توسعه ترکیه می‌داند؛ اصلاحاتی که در سال ۲۰۱۲ تصویب شدند. آنها همچنین تاثیر شرایط اضطراری موجود در این کشور را دلیل دیگری برای این معضل اجتماعی ارزیابی می‌کنند. سندیکاهای ترکیه اعلام کرده‌اند که ۳۳ هزار معلم برمبنای آمار رسمی دولت از کار برکنار شده‌اند. (دویچه وله)

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.