رفتن به محتوای اصلی

سفیر روسیه در اسرائیل ادعا کرد که ایران «برای مقابله با تروریسم» در سوریه حضور دارد
22.11.2017 - 14:15

سفیر روسیه در اسرائیل مدعی شد که حضور نظامی ایران در سوریه تنها به دلیل «جنگ با تروریسم» است، و کوشید از قرارداد اخیر ایالات متحده و روسیه که به نیروهای ایران اجازه‌ی ماندن در کشور جنگ‌زده را می‌دهد، دفاع کند.

اورشلیم با هر گونه حضور ایرانیان در مرزهای شمالی به شدت مخالف است، و می‌گوید که جمهوری اسلامی از هرگونه جاپایی در سوریه برای حمله به اسرائیل استفاده خواهد کرد.

بر صفحه‌ی فیس‌بوک سفارت، الکساندر شین نوشت مسکو به نگرانی‌های امنیتی اسرائيل بها می‌دهد اما گفته‌های سرگئی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه را تکرار کرد که گفت حضور ایران در سوریه، قانونی است.

شین نوشت «علت این حضور، منحصر به جنگ با تروریسم است. تا کنون، روسیه با ایران در سوریه همکاری کرده است».

شین، از ۲۰۱۵ تا کنون سفیر روسیه در تل‌آویو بوده، گفت از عکس‌العمل رسانه‌های اسرائیلی به توافق ایالات متحده و روسیه در سوریه، و سخنان لاوروف در خصوص مشروعیت حضور ایران در آن کشور، در تعجب است.

وی نوشت «روسیه دائما در هماهنگی با اصول و هنجارهای قوانین بین‌المللی که حضور ایران در سوریه را قانونمند ساخته، عمل می‌کند».

وی افزود «در دوران پسا-جنگ، خود سوری‌ها در چارچوب گفتمان ملی در مورد حضور بیگانه‌ها در خاک خود تصمیم خواهند گرفت. به عبارت دیگر، حل این مسأله به دولت حاکم در دمشق و نیروهای سیاسی اپوزیسیون بستگی خواهد داشت. در حال حاضر، روسیه برای شروع چنین گفتمانی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند».

سفیر روسیه همچنین به دلهر‌ه‌های اسرائیل در خصوص توافق ۸ نوامبر میان واشنگتن و مسکو که در عمان برای ایجاد «منطقه‌ی تشنج‌زدایی شده» امضا شد، پاسخ گفت.

شین نوشت این سندی محرمانه است و «وضعیت فناوری و عملیاتی قوانین مورد نیاز برای ایجاد منطقه‌ی تشنج‌زدایی شده در جنوب را توضیح می‌دهد». وی افزود که هیچ دلیلی برای «بزرگنمایی اهمیت» چنین توافقی علیه منافع امنیتی اسرائيل وجود ندارد.

در پایان چنین نوشت که «روسیه به نگرانی‌های اسرائیل حول امنیت ملی احترام می‌گذارد».

دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه در اورشلیم از اظهارنظر در مورد سخنان سفیر روسیه خودداری کردند.

در هفته‌های گذشته، مقامات اسرائیلی به تصریح گفته‌اند که اورشلیم تلاش ایران در ایجاد «هلال شیعه» که به رژیم اجازه‌ی استقرار نظامی در نزدیکی مرزهای اسرائیل می‌دهد را تحمل نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بارها گفته است که ایرانی‌ها قصد دارد «سوریه را تبدیل به پایگاه نظامی برای نابودی اسرائیل بکنند»، و اشاره کرده‌ که وی آماده‌ است فرمان عملیات نظامی برای ممانعت از استقرار ایران در مرزهای شمالی اسرائیل را صادر کند.

در ۱۷ اکتبر نتانیاهو با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در اورشلیم ملاقات کرد و دو تن در خصوص مقاصد جمهوری اسلامی به استقرار نظامی در سوریه به طور مفصل گفتگو کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
تایمز اسرائیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.