رفتن به محتوای اصلی

ما آریایی هستیم/ سعودی می پرستیم؟!
14.01.2018 - 12:33

 

ماهیت، چیستی و نوع مطالبات هر جنبش اعتراضی که در نقاط مختلف دنیا شکل می گیرد را می توان در بین شعارهای معترضان جستجو کرد. از جنبش «اشغال وال استریت» که بر علیه نظام کاپیتالیستی موجود در آمریکا شکل گرفت یا حرکت های معروف به «بهار عربی» در برخی کشورهای عرب خاورمیانه و یا آنچه که در سال 88 به عنوان «جنبش سبز» در اعتراض به «تقلب در انتخابات» شکل گرفت، همه اگرچه در قالب، شکل و ظاهر ماهیتی اعتراضی داشتند، اما وقتی که به مطالباتی که در شعارهای آن اعتراضات نهفته است، می نگریم، هویتی متفاوت برای هر یک خواهیم دید.

در ایران نیز چند سالی است که در اکثر تظاهرات و تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در داخل کشور، شعار «ما آریایی هستیم/ عرب نمی پرستیم» یکی از پررنگ ترین شعارهایی است که در بین معترضان به کرّات، تکرار می شود. اما ریشه این شعار را باید در دو پدیده مختلف جستجو کرد:

  1. دهن کجی نسبت به 39 سال سیاست ناکارآمد رژیمی که در قالب «اسلام» قوانین موجود در کشور را وضع کرده است.
  2. اختلاف عرب و عجم: تنفر تاریخی ایرانیان از اعراب، از جنگ قادسیه در 1400 سال پیش تا جنگ عراق علیه ایران در 30 سال پیش.

 اما نکته قابل تامل آنکه این اختلافات عمیق میان ایرانیان و اعراب، اگرچه از طرف مردم داخل کشور به اشکال مختلف ابراز می شود اما متاسفانه این موضوع نه تنها مورد توجه برخی از گروه ها و جریانات اپوزیسیون قرار نگرفته، بلکه حتی در مواردی همین گروه ها و جریانات اپوزیسیون با برخی از کشورهای عربی همکاری کرده و در ازای حمایت مالی، منافع آنان را تامین می کنند. نکته مغفول مانده ای که جمهوری اسلامی از آن استفاده می کند و با تهییج عواطف ناسیونالیستی مردم داخل کشور، کل گروه ها و جریانات اپوزیسیون را وابسته به اعراب به خصوص سعودی ها، معرفی می کند.

 

نمود همکاری گروه های اپوزیسیون با سعودی ها

حمایت بی پرده سعودی ها از مجاهدین خلق، یکی از بارزترین نمونه همکاری اپوزیسیون با سران عربستان است. حضور مقامات عالی رتبه این کشور در نشست های مجاهدین خلق و حمایت صریح جهت همراهی مجاهدین خلق برای «سقوط نظام» نمونه روشن از ارتباط نزدیک میان آن دو می باشد.

 

Missing media item.

 در زمینه رسانه ای نیز، همکاری بی چون و شرط شاهزاده رضا پهلوی با رسانه های عربی و سعودی در ماه های اخیر، زبان زد خاص و عام شده است. در شرایطی که شاهزاده رضا پهلوی به عنوان رهبری جریانی موسوم به سلطنت طلب، حاضر به مصاحبه با تلویزیون های مختلف لس آنجلسی حامی ایشان نیست، حضور پی‌درپی جانشین محمدرضا پهلوی در رسانه های سعودی باعث انتقادات گسترده از جانب هواداران ایشان شده است. بخصوص آن زمان که شاهزاده در برابر سوال خبرنگار العربیه که از عبارات «خلیج» به جای خلیج فارس و «سه جزیره اماراتی» به جای جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی استفاده کرد و ایشان هیچ واکنشی دربرابر این عبارات جعلی از خود نشان نداد.

Missing media item.

 به غیر مجاهدین خلق و رضا پهلوی که به عنوان اپوزیسیون قدیمی جمهوری اسلامی شناخته می شوند، حمایت سعودی از گروه های اپوزیسیون نوظهور نیز قابل توجه است. گروه ری استارت به رهبری سیدمحمد حسینی که به عنوان یک گروه اپوزیسیون نوپا شناخته می شود، اگرچه در ماه های اول خود را به عنوان یک جریان مستقل و خودجوش اپوزیسیون معرفی می کرد، اما پس از انتشار مصاحبه این شومن سابق صداوسیما با العربیه، مشخص شد که خط دهی ری استارت نیز از داخل ریاض صورت می گیرد و فراخوان مربوط به چالش بمب نیز احتمالا در راستای همان سیاست توحش سعودی ها از طرف این فرد داده شده است. پس از انتشار این مصاحبه نیز، حسینی صراحتا «شاهزاده جدید عربستان» را به عنوان یکی از سه دوست اصلی خود معرفی می کند و تاکید دارد: «ما سه تا دوست بیشتر نداریم؛ آمریکا، اسراییل و شاهزاده جدید عربستان که  دارد پرقدرت کشورش را تنظیم می کند و در آینده می تواند دوست خوبی برای ما باشد.»

Missing media item.

 به غیر از گروه ها و جریانات اپوزیسیون، رسانه های مختلفی مورد اتهام ارتباط با عربستان سعودی قرار گرفته اند. به عنوان مثال تلویزیون ایران فردا به مدیریت علیرضا نوری زاده و یا تلویزیون ایران اینترنشنال که در اوایل سال جاری برروی آنتن رفت، از جمله معروف ترین رسانه هایی است که کارشناسان رسانه و منتقدان سیاسی از ارتباط مالی و سیاسی این دو با سعودی ها گفته اند.

با این حال متاسفانه این نکته از طرف جریانات و گروه های اپوزیسیون مغفول مانده که یکی از راه های جمهوری اسلامی برای مقابله فعالیت گروه و رسانه های مستقل اپوزیسیون مغالطه بسط جزء به کل است. جمهوری اسلامی با این ترفند و با سواستفاده از عواطف ناسیونالیستی مردم، تمام گروه های اپوزیسیون را وابسته به سعودی و اعراب منطقه معرفی می کنند تا مردم داخل کشور را به ضدانقلاب خارج از کشور بی اعتماد و ناامید نماید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بهنام منصوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.