رفتن به محتوای اصلی

قربانی اسیدپاشی از دریافت دیه یک میلیارد تومانی گذشت

قربانی اسیدپاشی از دریافت دیه یک میلیارد تومانی گذشت

هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری گلستان گفت که روز گذشته در همایش استانی صبر گلستان، یکی از شاکیان که قربانی اسیدپاشی بود، از دیه یک میلیارد تومانی خود گذشت. هاشمیان اظهار کرد که “محکوم این پرونده که از ۷ سال پیش زندانی بود، آزاد شد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، هادی هاشمیان اظهار کرد: “۷ سال پیش در جریان یک اختلاف خانوادگی، یک خانم جوان مورد اسیدپاشی قرار گرفت و از ناحیه دست و صورت و یک چشم آسیب دید”.

وی افزود: “خانم بهناز چوپانی امروز در حاشیه این همایش، از حق خود گذشت و همه یک میلیارد تومان مبلغ دیه را بخشید”.

هاشمیان گفت: “محکوم این پرونده نیز که از ۷ سال پیش زندانی بود، آزاد شد”.

به گفته وی امروز در حاشیه این مراسم ۴۸ نفر از شاکیان که پرونده هایشان درباره نفقه، مهریه، دیه و قصاص بود، گذشت کردند. مجموع تخفیف و گذشت شاکیان ۱۳ میلیارد تومان است.

نخستین همایش استانی صبر صبح امروز در زندان گرگان و با حضور خانواده های شاکیان و فعالان سازشی استان برگزار شد.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. با اینکه بارها پیشنهاد داده شده که قانون ممنوعیت خرید و فروش آن در مجلس بررسی شود اما هنوز خبری از آن نیست.

علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسید پاشی” موید شده است.

مدت‌ها است مجازات مرتکبین اسیدپاشی و ایجاد محدودیت در عرضه و دسترسی آسان به اسید اکنون در قالب طرح در مجلس مطرح است اما مانند بسیاری دیگر از طرح‌های مشابه از تصویب و اجرایی شدن آن نیز خبری نیست.

هرچند در سال ۱۳۳۷قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می‌توان در جرم‌انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به قوانین کیفری پیشتر گفته بود: “علاوه بر عدم بازدارندگی در قوانین ما در خصوص جرم اسیدپاشی، قوانین کیفری ما از دست دادن منافع ممکن الحصول و خسارت معنوی وارده به قربانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند! و تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری سال ۱۳۹۲ به تصریح، بزه‌دیدگانی را که مشمول دریافت دیه شده‌اند (مثل قربانیان اسیدپاشی) از دریافت خسارت معنوی و منافع ممکن‌الحصول مستثنی کرده است”.

 

Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
هرانا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید