رفتن به محتوای اصلی

بیاد مریم فرجی
15.07.2018 - 15:25

درود بر یاد و خاطره جانباختگان گم نام میهن عزیزتر از جانم ایران که در اسارت هیتلر زمانه  خامنه ای و دیگر همدستانش گرفتار آمده اند.

 با تسلیت به همه کسانی که شیفته آزادی و عدالت هستند.

سوازندن زنان مبارز و آزادیخواه بدترین نوع خشونتی است  که  در مورد زنان می تواند اتفاق بیافتد .

وقتی ما تمام خبرها را محدود به چند نفر خاص می کنیم درواقع خبرهای دیگران را بایکوت و بایگانی می کنیم. 

وقتی  زندانیان ما محدود به  نرگس محمدی ها و نسرین ستوده ها و دیگران می شوند خواه ناخواه شکنجه دیدگانی مانند مریم فرجی ها و ترانه موسوی ها در زندان های رژیم سفاک اسلامی عملاً نادیده گرفته شده، مورد تجاوز قرار گرفته.و در آتش دژخیمان سوزانده  می شوند.

این عین جنایت و خیانت است به نفس انسانیت، به آزادی، عشق، و تمام  مفاهیم و ارزشهایی که به  بودن ما انسانها معنا می دهند.

مریم فرجی: «من طرفدار حقوق بشر هستم، از حقوق کارگران و کودکان دفاع می‌کنم. پدرم کارگر است و نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم.»

 گزارش سازمان حقوق بشر ایران:

iranhr.net

خواهر مریم فرجی، فعال مدنی مقتول: حکومت را مسوول مفقود شدن خواهرم می‌دانم

 

سازمان حقوق بشر ایران، شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷: مریم فرجی، فعال مدنی  که در اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده و حکم زندان گرفته بود، در ایران به قتل رسیده است. او از روز ۱۴ تیر ناپدید شده بود. لیلا فرجی، خواهر مقتول، چند روز پیش از تأیید خبر قتل او به سازمان حقوق بشر ایران گفت که خواهرش از «رصد»شدن دائم در بیرون از خانه و محل کار ابراز نگرانی کرده بود. 

محمد حسین آقاسی، وکیل مریم فرجی در پرونده بازداشت به دلیل دستگیری در اعتراضات، روز شنبه ۲۳ تیر در صفحه توییتر خود نوشت: «متأسفانه امروز، تعلق جنازه‌ای كه پيدا شده به مرحومه مريم فرجی مورد تأييد قرارگرفت و متهم بقتل نيز دستگير واز او تحقيقات ادامه دارد. بعلت محرمانه بودن تحقيقات ارائه اطلاعات بيشتر فعلا مقدور نيست.»

محمدحسین آقاسی پیشتر و در پی اعلام خبر احتمال قتل مریم فرجی، گفته بود که «به هيچوجه قتل احتمالی وی مطلقا متوجه مقامات و مراجع قانونی نيست.»

با این حال، لیلا فرجی، خواهر این فعال مدنی در گفت‌وگو با سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: مریم «در این اواخر در محل کار و دانشگاه می‌گفت احساس می‌کنم که کسانی دارند مرا رصد می‌کنند. تا این که روز پنج‌شنبه ۱۴ تیر از خانه رفت تا یکی از دوستانش را ببیند و برنگشت. ما مراجعه کردیم به کلانتری و آگاهی ولی نتیجه‌ای ندادند. مریم در کمال سلامت رفته است... من این حکومت را و مراجع ذی‌صلاح را مسوول جان مریم می‌دانم. به نظر من کار کار خودشان است و غیر از این‌ها کسی نمی‌تواند جوابگو باشد.»

لیلا فرجی گفت که خواهرش «در اعتراضات ۱۲ دیماه ۱۳۹۶ در خیابان انقلاب بازداشت شد و تا سه روز خبر نداشتیم کجاست. او به مدت ۱۰ روز در زندان اوین بود. بعد از ۱۰ روز با وثیقه آزاد شد. در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ مطابق احضاریه به دادگاه انقلاب مراجعه کردند.» او به سه سال حبس تعزیری و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد. 

بر مبنای اظهارات لیلا فرجی، مریم فرجی در دادگاه گفته بود: «من طرفدار حقوق بشر هستم، از حقوق کارگران و کودکان دفاع می‌کنم. پدرم کارگر است و نمی‌توانم بی‌تفاوت باشم.» و پاسخ قاضی احمدزاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این بود: «شما هم شغل داری، هم تحصیل می‌کنی و هم نان‌آور خانواده هستی، به زندان می‌فرستمت تا حالت جا بیاید.»

لیلا فرجی گفت که خواهرش در زمان بازجویی پس از بازداشت در دی‌ماه ۱۳۹۶، مورد توهین، از جمله «توهین‌های ناموسی» قرار گرفته و تا مدت‌ها بعد از آن از نظر روحی به هم ریخته بود. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.