رفتن به محتوای اصلی

پوتین ترامپ را به فرزندی پذیرفت
19.07.2018 - 13:49

در دیدار هلسینکی رفتار پدرانه پوتین در قبال ترامپ، که از یکسو در برابر دشمنان و منتقدانش از او حمایت میکند و از دیگر سو به او می آموزد و اعتماد به نفس می بخشد، ما را در برابر استفاده تازه ای از روانشناسی فردی در عالم سیاست، قرار میدهد. باب این روش و این تکنیک با نامه های عاشقانه کینگ یونگ اون، رهبر کره شمالی آغاز شده بود و با بازی نقش پدر ِدانا و حمایت گر از سوی پوتین، درقبال پسر بازیگوش بدنام از سوی دیگر، اوج تازه ای می یابد.

شاید هنوز زود باشد تا ما تحولات عمیقی را که در جهان در شرف وقوع است از طریق فاکت ها ی مشخص و پی در پی و بخصوص کاملاً واضح، به سادگی رصد کنیم. هنوز در مرحله سمبولیک و علامت ها قرار داریم. اما نگارنده معتقد است که با همین فاکت ها نیز، ما شاهد چرخش موازنۀ غرب، شرق، به نفع بالا آمدن جایگاه شرق، و چرخیدن غرب به جایگاه "تاثیر پذیر" هستیم.
شرق، تا دیر زمانی نقش پدر، پدر آزاد کننده، پدر جمع کننده، پدر تعلیم دهنده و روشنائی بخش را داشته است. که برخلاف "پدر" مسلط و فرمانروا، در فرهنگ غرب، یک "پدر- مادر" و جمع مهر و دانائی بوده است. اشتباه نکنید چنین نقشی را در ناصیه آقای پوتین نمی بینم. اما روسیه که خود را به لحاظ فرهنگی بیشتر شرقی می شناسد تا غربی، با به فرزندی پذیرفتن ترامپ، اعاده حثیت از او با گفتن اینکه هیچ مدرکی از خلافکاری های او در اختیار ندارد، رگه هائی از تحولات عمیقی را نمایان میکند، که در لایه های مختلف جهان در جریان است. ساختار ها در حال دگرگونیند. برای دیدن این رگه ها و بررسی سیر جریان آن، ناچاریم تئوری های گذشته را کنار گذاشته و از زوایای دیگری به موضوعات اجتماعی یا سیاسی نزدیک شویم.

شاید اهدا توپی از سوی رهبر کشور برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال به ترامپ، در این میان علامت گویائی باشد که به این رابطه رنگ و بوئی خاص می بخشد. رنگ آموزش وتربیت! انتقال دانش ِ چگونه بازی کردن. برو بازی کن، با توپ من!
غرب ِتاجر و کاسب، درسهائی توام با حمایت دریافت میکند تا از گل آلود کردن صحنۀ جهان کوتاه بیآید. و شرق خود را به جایگاه آموزگار و صاحب دانش و بینش، بالا میکشد.

در هفته ها و ماههای پیش رو مراقب دیواره ها و جدار هائی که مرتب ترک خورده و دستگاههائی که که از همه طرف وا می روند، باشید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.