رفتن به محتوای اصلی

محمد بن سلمان برای انحراف افکار عمومی به دنبال جنگ با ایران است!
هشدار نیویورک تایمز به مقامات آمریکایی
21.10.2018 - 10:51

‍ 
هشدار نیویورک تایمز به مقامات آمریکایی؛
محمد بن سلمان برای انحراف افکار عمومی به دنبال جنگ با ایران است!
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» که از همان ابتدا ماجرای خاشقچی را گسترده پوشش داده بود، در یادداشتی به قلم نیکلاس کریستف، بیایه دولت سعودی را توهین آمیز خواند و در ادامه نوشت: ممکن است محمدبن سلمان بخواهد برای انحراف افکار عمومی، ریسک های بسیاری کند.

پس از آنکه دربار سعودی در یک بیانیه رسمی ـ اما پر از تردید ـ به کشتن جمال خاشقچی در کنسولگری خود در استانبول اعتراف کرد، واکنش های زیادی از سوی کشورها، رسانه ها، مقامات سیاسی و نهادهای بین المللی را دیده ایم.
در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»  نوشت: ممکن است محمدبن سلمان بخواهد برای انحراف افکار عمومی، ریسک های بسیاری کند که یکی از این ریسک ها می تواند رویارویی مستقیم با ایران به صورت مستقیم یا به واسطه آمریکا باشد و در همین راستا به دولت آمریکا در مورد هرگونه اقدام جدید از سوی ریاض هشدار داد.
در ادامه این مطلب آمده است: پس از دو هفته دروغگویی درباره قتل جمال خاشقچی، عربستان سعودی یکسری دروغ های جدید به نمایش گذاشته، به طوری ‏که این دروغ‌ها هم توهین به آن روزنامه نگار کشته شده است و هم هوش ما را زیر سؤال می‌برد.
بنابراین، هم اکنون ترامپ و آمریکا با آزمونی جدی مواجه است. آیا ترامپ به دنبال سرپوش نهادن بر ماجراست یا به بازگرداندن شأن و مقام ‏آمریکا اقدام خواهد کرد!؟

نیکلاس کریستف در ادامه این پیشنهادها را برای احیای شأن و منزلت آمریکا در ماجرای خاشقچی به ترامپ ارائه داد؛
۱- ‏ از آنجا که این جنایت در یک کشور عضو ناتو رخ داده است، اعضای ناتو باید یک تحقیق وسیع با پشتوانه سازمان ملل ‏متحد ترتیب بدهند. فرمان این تحقیق می‌تواند از ناحیه مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت یا شورای حقوق بشر ‏باشد. ‏
۲- ‏ اعضای ناتو باید با هماهنگی، همگی سفرای سعودی را اخراج کنند. ‏
۳- ‏ اعضای ناتو باید فروش محموله‌های تسلیحاتی به خصوص قطعات هواپیما را به حال تعلیق دربیاورند. ‏
۴- ‏ آمریکا باید بر عربستان فشار بیاورد که تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند. ‏
۵- ‏ آمریکا باید به حاکمان سعودی بفهماند، ولیعهد از خطوط قرمز عبور کرده و باید کنار گذاشته شود.
همچنین امیدوارم برخی کشور‌ها این عمل را تحت تعقیب قضایی بین الملل قرار دهند تا تمام افراد دخیل در این جنایت محاکمه ‏شوند. ترکیه نیز باید طبق معاهده ۱۹۶۳ وین، مأموران کنسولی را که مرتکب جنایت‌های سنگین می‌شوند، تعقیب کند.
ما نیز باید نوعی تحقیقات قضایی در آمریکا آغاز کنیم. چنانکه پیشتر نیز گفته ام، سعودی‌ها پس از مبارزات انتخاباتی کمک ‏های مالی زیادی روانه هتل‌های ترامپ کردند. آیا این تلاشی برای نشان دادن و حسن نیت و اثرگذاری بر سیاست آمریکا بود؟ آیا ‏سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نباید درباره اقدامات دولت سعودی هشدار می‌دادند؟
نیویورک تایمز در ادامه هشدار داد: در روز‌ها و هفته‌های پیش روی نیز با ریسک ها و خطرات عمده ای روبه رو خواهیم شد. باید هشیار باشیم، چون شاید محمد بن سلمان به ‏منظور انحراف افکار عمومی، بخواهد تقابلی با ایران در خلیج فارس به راه بیندازد و از ارتش آمریکا برای نجات سعودی‌ها درخواست کمک کند. لذا واشنگتن باید برای عربستان روشن کند که به خاطر آن‌ها وارد جنگ با ایران نمی‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
tabnak

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.