رفتن به محتوای اصلی

اتهام ایران به آمریکا درباره 'ساختن' کرونا؛ گلوبال ریسرچ چیست؟

اتهام ایران به آمریکا درباره 'ساختن' کرونا؛ گلوبال ریسرچ چیست؟

 

 

درباره این وبسایت چه می‌دانیم؟

این وبسایت در کانادا ثبت شده و آن را میشل چاساداوسکی، از چهره‌های معروف تئوری‌های توطئه و خبرهای بی‌اساس راه انداخته است.

با داغ‌شدن موضوع خبرهای ساختگی و وبسایت‌های "خبری و تحلیلی" با ظاهر فریبنده که ادعاهای بی‌اساس منتشر می‌کنند، رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی مطالب منتشر شده در بعضی از این سایت‌ها را بررسی کرده‌اند.

گلوبال‌ریسرچ هم یکی از این دسته وبسایت‌هاست که جست‌وجوی دم‌دستی در گوگل نشان می‌دهد بارها مورد ارجاع رسانه‌های حکومت ایران و به‌خصوص وبسایت‌های خبری نزدیک به سپاه پاسداران قرار گرفته است.

در وبسایت گلوبال‌ریسرچ، ادعاهای مختلفی درباره وقایع بزرگ سیاسی یا تاریخی جهان منتشر شده‌ است. اما این گزارش‌ها به هیچ سند قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعاهای مطرح شده اشاره نمی‌کنند.

Image removed.Image captionصفحه اول سایت گلوبل ریسرچ

برای نمونه گلوبال ریسچ مطالبی منتشر کرده که ادعا می‌کند کشتار مسلمانان بوسنی توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در جریان جنگ‌های بالکان دروغ است، حملات یازدهم سپتامبر کار سازمان‌ اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده، یا این‌که بمب‌گذاری‌های هفت ژوئیه ٢٠٠٧ در لندن کار آمریکا، بریتانیا و اسرائیل بوده، بن‌لادن مامور سیا بوده و یا این‌که واکسیناسیون یک توطئه است.

این وبسایت همچنین در مواردی از مواضع ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت کرده است. برای نمونه این وبسایت مطالبی منتشر کرده که ادعا می‌کند حمله شیمیایی خان شیخون سوریه با گاز سارین انجام نشده و این حمله مرگبار کار مخالفان بشار اسد برای بدنام کردن او بوده است.

وبسایت رشنال‌ویکی [ترجمه تحت‌اللفظی: ویکی عقلانی] که کارش شناسایی و تحلیل منابع ضد علم و شبه علم است، وبسایت گلوبال‌ریسرچ را منبع غیرقابل‌اعتمادی می‌داند.

ماجرای 'تولید کرونا توسط آمریکا' چیست؟

مطلبی که در این وبسایت منتشر شده و مورد ارجاع وزارت خارجه ایران قرار گرفته، پیشتر در وبسایت شبکه تلویزیونی جهانی چین، سی‌جی‌تی‌ان، منتشر شده است؛ یکی از رسانه‌های وابسته به حکومت چین که به عنوان "یکی از دستگاه‌های اصلی پروپاگاندای پکن" شناخته می‌شود.

به سبک خیلی دیگر از مطالب این وبسایت و منابع مشابه که با طرح سوال‌هایی تلاش می‌کنند درباره خبرها و گزارش‌های رسانه‌های جهان تردید ایجاد کنند، در این مطلب هم ۱۰ "پرسش" مطرح شده و اشاره وزارت خارجه ایران هم به این پرسش‌ها است.

برای نمونه یکی از سوال‌هایی که در این مطلب آمده می‌پرسد: "در فیلم‌های سینمایی، آمریکا شیفته این است که نقش نجات‌دهنده جهان را بازی کند. تصویر 'کاپیتان آمریکا' یکی از این نمادهای بسیار محبوب است. با این حال در واقعیت، در مواجهه با فاجعه‌ای مثل کووید۱۹، 'کاپیتان آمریکا' کجاست؟"

Image removed.حق نشر عکسKHAMENEI.IRImage captionآیت‌الله خامنه‌ای گفت ایران از آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا کمک نخواهد گرفت

وزارت خارجه ایران این توییتش را هم به فارسی و هم به انگلیسی منتشر کرده و حساب‌های توییتری سفارت‌خانه‌ها و کنسول‌گری‌ها و سفرا و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلفی آن را بازتوییت و بازنشر کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دیروز در یک نطق زنده تلویزیونی که به جای سخنرانی‌های هر سال او در آغاز سال جدید پخش می‌شد، گفت که "شما آمریکایی‌ها متهم اید به این‌که این ویروس [کرونا] را شما تولید کرده‌اید" و بر این اساس گفت "آدم عاقل"، کمک‌های آمریکا را قبول نمی‌کند چون ممکن است ممکن است آمریکا در قالب کمک دارویی محصولاتی به ایران بفرستد که ویروس را "ماندگار" کند یا آمریکا بخواهد به ارزیابی اثر ویروس تولیدی خود بپردازد و اطلاعاتش را تکمیل کند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در پیام روز سوم فروردین خود، به "دشمنی" با حکومت ایران اشاره کرد و گفت: "هم دشمنان جنّی هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم می کنند، سیستم‌های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند".

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این سخنان را تئوری توطئه خوانده و گفته این حرف‌ها "مضر و غیرمسئولانه" است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید